Jump to content
whiskyforum

Sherry

Recommended Posts

Rökighet mäts i PPM fenoler osv, men jag undrar om det finns någon motsvarighet av skala för graden av sherry i sherryfatslagrad whisky?

Och vilka whisky typer/märken har mest sherry smak?

Själv har jag bara erfarenhet av Aberlour A'bunadh samt Glendronach 15yo. En kompis tycker att Adelphi's Breath of Speyside har extremt mycket sherry smak! Tacksam för tips, ska köpa några flaskor till en sherryprovning.

Kan tyvärr inte rabbla upp några sorter men det du ska hålla kolla efter är first fill sherry

eller buteljer som är lagrade länge på sherryfat, ju kraftigare sherryfatet är och ju längre

tid whiskyn får ligga där desto mer sherrysmak får whiskyn.

Min GlenRothes 2000 från regis whisky mad (first fill sherry) har ganska kraftig sherrysmak

men det finns mer erfarna här som kan ge dig bättre tips än vad jag kan.

Rökighet mäts i PPM fenoler osv, men jag undrar om det finns någon motsvarighet av skala för graden av sherry i sherryfatslagrad whisky?

Och vilka whisky typer/märken har mest sherry smak?

Själv har jag bara erfarenhet av Aberlour A'bunadh samt Glendronach 15yo. En kompis tycker att Adelphi's Breath of Speyside har extremt mycket sherry smak! Tacksam för tips, ska köpa några flaskor till en sherryprovning.

Frågan är vad du är villig att betala också... finns massor av sherrybomber, men mycket av det bästa kostar ju som känt mycket pengar också

Patrik Söderholm

NMWL Stavanger

Det finns ju ett litet antal destillerier som har sherry som något av husstil: Macallan och Highland Park importerar enligt dem själva 90 procent av alla sherryfat till exempel. Men även Glenfarclas, Aberlour, Glen Grant och några till är berömda för sina sherrylagringar. De är oftast säkra kort. Graden av sherryinslag är inte mätbar. Visst skulle man kunna tänka sig att det går att mäta färg, smakrikedom med mera, men så sker inte. Enda mätningen som görs på färdig whisky är alkholstyrkan, fenolhalten mäts på malten.

De bästa sherrytappningarna är alltid first filled singelcasktappningar. Highland Park och Macallan är säkra kort eftersom de har så många bra fat att välja bland. Mindre destillerier kan vara mer av mer varierande kvalitet. De oberoende buteljerarna har ofta fantastiska sherrylagringar. Signatory, Gordon, Blackadder är några som är pålitliga. Dessvärre tenderar sherrylagrad whisky ofta att vara dyr whisky, i synnerhet om det är lite äldre tappningar. Men, den är å andra sidan ofta värd sitt pris.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Drack Dewars 12 åriga ikäll och den var helt ok!

Mattias Oleniusson

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Drack Dewars 12 åriga ikäll och den var helt ok!

Oj nu svarade jag visst på fel fråga!

Testade en Cragganmore 14 år tror jag den är, från en sherry provning dn var helt fantasik! :drool2:

Mattias Oleniusson

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök