Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
MacNilsson

Internethandel (igen)

Recommended Posts

Nu har jag efter en jämmrans massa mailande fram och tillbaka mellan tull- och skatteverk äntligen fått redan på vad som gäller och om vi kan åläggas något ansvar när vi handlar från Internetbutiker.

Så här ska det vara

Hej

Nej det är inte din skyldighet som köpare att se till att den som bedriver

distansförsäljning faktiskt redovisar och betalar skatten. Observera att

det inte är alldeles enkelt att avgöra om vem som är skattskyldig i alla

situationer. Säljaren kanske inte ens är medveten om att denne bedriver

distansförsäljning och ska betala svensk alkoholskatt.

Vad du riskerar om varorna skickas trots allt är att Tullverket omhändertar

varorna och själva utreder vem som är skattskyldig. De får då ha varorna

omhändertagna i upp till tre månader.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Det låter som om det enda vi då kan råka ut för om säljaren själv står för frakten är att det tar 'lite' längre tid tt få hem grejorna.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Eftersom jag haft uppehåll från forumet i 16 månader har jag inte kunnat vara delaktig i dessa diskussioner men det är helt korrekt vad som citeras av MacNilsson.

Bästa och tydligaste informationen finns redan tillgänglig på: Skatteverket - distansförsäljning.

Det har emellertid av vissa politiska företrädare, även på senare tid, hävdats att det skulle vara rimligt att ta ut svensk alkoholskatt av köparen (d.v.s. den svenska privatpersonen; oss) och att vi sedan skulle ha regressrätt gentemot säljaren (Internetbutiken), detta är alltså inte sant. Om någon hävdar det är det bara att hänvisa till Skatteverket.

 - Erik Falk -

Uppenbarligen ljuger alltså spritovin.eu när de påstår att om man ordnar transporten själv betalar man bara den tyska skatten. Nu är det bara att hålla tummarna för att inte min kartong fastnar i tullen....

Ja dom ljuger. Om du ordnat frakten så är det du som är skattskyldig i Sverige i stället för säljaren. Du skall alltså betala svensk alkoholskatt om du vill göra rätt. Innan du bestälde transporten skulle du redan varit i kontakt med skattemyndigheten så att transportören kan ta med sig dokument som visar att du betalat skatten och att leveransen är OK. Sen kan du hos tyska myndigheter begära att få tillbaka skatten.

Bernt Sjödin