Martin-std Posted September 9, 2008 Report Share Posted September 9, 2008 Jag ska till Lissabon i månadsskiftet och undrar om det är någon som känner till någon bra butik i Lissabon. Jag har för mig att sortimentet på flygplatsen var näst intill obefintligt när jag var där senast. Mellanlandar på Charles de Gaulle på vägen ner och Schiphol på vägen hem. Någon som har någon åsikt om de flygplatsernas utbud? Det blir väl några flaskor Portvin även om det inte är så billigt, som man kan tro. Lite större utbud dock än här hemma. Martin Karlsson Strömstad Link to comment Share on other sites More sharing options...
mosson Posted September 9, 2008 Report Share Posted September 9, 2008 (edited) Jag ska till Lissabon i månadsskiftet och undrar om det är någon som känner till någon bra butik i Lissabon. Jag har för mig att sortimentet på flygplatsen var näst intill obefintligt när jag var där senast. Mellanlandar på Charles de Gaulle på vägen ner och Schiphol på vägen hem. Någon som har någon åsikt om de flygplatsernas utbud? Det blir väl några flaskor Portvin även om det inte är så billigt, som man kan tro. Lite större utbud dock än här hemma. Den här lär vara i världsklass http://www.whiskycompany.interdinamica.pt/ om du "går med" i denna bloggcommunity kan du få 5% rabatt http://thewhiskyscapesociety.blogspot.com/...a-boutique.html Edited September 9, 2008 by mosson Mats Olsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin-std Posted September 10, 2008 Author Report Share Posted September 10, 2008 Den här lär vara i världsklasshttp://www.whiskycompany.interdinamica.pt/ om du "går med" i denna bloggcommunity kan du få 5% rabatt http://thewhiskyscapesociety.blogspot.com/...a-boutique.html Tack för tipsen. Affären verkar kul även om det mest var blended på hyllorna i bilderna. Tror dock att det är en hel del gott att hitta där. Ett givet besök ser det ut som. Att gå med i bloggcommunityn verkar inte lätt när jag inte kan portugisiska. Martin Karlsson Strömstad Link to comment Share on other sites More sharing options...
ballesterosjr Posted September 10, 2008 Report Share Posted September 10, 2008 https://www.garrafeiranacional.com Enkel att hitta till. Ligger på en liten gata upp från det stora torget i slutet på gamla stan från hamnen sett. Var där i somras, mkt trevlig butik men en hel del ovanliga buteljeringar. Passa på att gå in och titta i den lilla museumalkoven. Där får du se whisky du aldrig hört talas om. Annars är det som du säger i Portugal så, precis som i alla medelahvsländer, blended som är den stora grejen. Men det går att fynda single malts också. Haka inte upp dig på den generella prisbilden, du kan hitta 2 singlemalts i en butik som är rejält mkt dyrare än på systembolaget för att på nästa hylla hitta en som kostar hälften av den gör på bolaget. Det ligger flera vin- och prtvinsbutiker igamla stan som även har ett whiskysortiment, t.ex Napelao som förvirrande nog har Buurmester skrivet över sina markiser. Den ligger bara 200 m från den först nämnda på tillbakavägen ner mot hamnen. Passa på att äta mkt fisk och skaldjur och prova de lokala vita vinerna. Är normalt ingen större (censurerat) av torra vita viner men många av de portugisiska var riktigt goda och billiga. Synd att dei nte tillverkas i tillräckligt stor kvantitet för att kunna exporteras. Prova även vanliga rödviner gjorda på Touriga Nacional och den andra Touriga, vad den nu heter igen, glömmer bortdet hela iden, gärna från 2004 eller 2005. Mkt goda och prisvärda!! Ha det så gott!! Portugal är ett mkt trevligt land med fantastiskt vänliga människor, Andreas Andreas Magnusson Örebro Friend of Laphroaig, Ardbeg Commitee Member, Friend of the Classic Malts A Wee One, Westerås Whisky Wenner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin-std Posted September 10, 2008 Author Report Share Posted September 10, 2008 Ha det så gott!! Portugal är ett mkt trevligt land med fantastiskt vänliga människor, Jag var i Porto 2004 (EM) och det bestående intrycket är att det var ett trevligt land med vänliga människor. Ska bli kul att se Lissabon. Tyvärr är jag nere lite sent för att se Lissabonderbyt på söndagen. Det är ju Benfica-Sporting (eller om det var tvärtom). Tror dock att det är hög stämning i staden ändå och jag hoppas kunna se delar av matchen på en bar eller annat ställe som visar den. Tack för tipsen. Martin Karlsson Strömstad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin-std Posted October 5, 2008 Author Report Share Posted October 5, 2008 Nyss hemkommen och det blev ingenting inköpt mer än 2 flaskor Portvin. Hittade Garrafeira Nacional efter att ha gått runt i centrum en bra stund. Den ligger på gatan där utsiktstornet i Järn (Iron tower) ligger. Tror att det är 2 (eller 3) gator man går över om man utgår från tornet. Utbudet var ganska bra och priserna mycket varierande. Hittade några prisvärda japaner, men i övrigt var det inte så speciellt billigt. Jag köpte inte något då väskan var full och jag inte hade någon hardcaseväska eller emballage med mig heller. På flygplatsen (där jag tänkt handla) var det ett klent utbud av maltwhisky. Utbudet var dock bättre än förra gången jag var där (2004). Det var en del standardmalter, men inget jag hade lust att köpa. Köpte dock två flaskor Portvin med mig hem. Martin Karlsson Strömstad Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejparn Posted October 5, 2008 Report Share Posted October 5, 2008 Nyss hemkommen och det blev ingenting inköpt mer än 2 flaskor Portvin. Hittade Garrafeira Nacional efter att ha gått runt i centrum en bra stund. Den ligger på gatan där utsiktstornet i Järn (Iron tower) ligger. Tror att det är 2 (eller 3) gator man går över om man utgår från tornet. Utbudet var ganska bra och priserna mycket varierande. Hittade några prisvärda japaner, men i övrigt var det inte så speciellt billigt. Jag köpte inte något då väskan var full och jag inte hade någon hardcaseväska eller emballage med mig heller. På flygplatsen (där jag tänkt handla) var det ett klent utbud av maltwhisky. Utbudet var dock bättre än förra gången jag var där (2004). Det var en del standardmalter, men inget jag hade lust att köpa. Köpte dock två flaskor Portvin med mig hem. Jasså du det är sånt du kallar tjänste resa! Mattias Oleniusson Cask owner Mackmyra svenk ek/rök Cask owner Macmyra elegant bourbon Cask owner Kilchoman Cask owner Mackmyra x rök Cask owner Mackmyra Ambasadör Box rök Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fisken Posted May 6, 2014 Report Share Posted May 6, 2014 Lånar tråden, min sambos bror ska till Lissabon. Tänkte be han köpa lite whisky, har det blivit bättre än 2008 ? Tack på förhand Micke Mikael Frisk Hudiksvall Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts