Jump to content
whiskyforum

Världens bästa Whisky

Recommended Posts

Hejsan på er!

Jag vet att denna fråga kan generera massor av luddiga eller alternativt stenhårda personliga åsikter.

Men min fråga är helt enkelt om det finns någon Whiskysort eller i bästa fall destilleri som ses som världens bästa.

Man brukar ju ibland läsa om att bästa låten genom tiderna har röstats fram, bästa actionfilmen m.m. Så jag undrar om något liknande gjorts när det gäller Whisky.

MVH. Magnus Finbom

Glenfiddich är bäst för de säljer mest....eller möjligen Laddie för de har flest utgåvor, eller kanske Springbank för de gör som man gjorde förr.....fast inget destilleri har fått så många utmärkelser som Macallan, så de måste ju vara bäst...Nä frågan är lika omöjlig att besvara som den om vilken som är världens vackraste kvinna. Det handlar om tycke och smak. På A röstar jag på Glen Elgin och på B på min fru.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

A är det omöjligt att svara på men måste jag välja bara en får det bli Ardbeg.

B är väl lika svår den. Kul för er som har så vackra fruar och barnbarn, fast frågan var världens vackraste kvinna och då är kanske inte en 8 veckors bebis det jag tänker på. Michelle Pfeiffer eller Tyra Banks är nog mer kvinnor för min del. Jag röstar på Michelle.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

På A svarar jag nog Ardbeg och på B svarar jag också Hasses fru.... :whistling:;)

Edited by Mickeman

Mikael Weisz - Växjö

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

"Michelle Pfeiffer eller Tyra Banks är nog mer kvinnor för min del. Jag röstar på Michelle."

Ah, en bourbonlagrad och en sherrylagrad. Du väljer alltså bourbon när det gäller.

:)

Haha, så såg jag det inte. Då röstar jag på Tyra trots allt!

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

På A avarar jag nog Ardbeg och på B svarar jag också Hasses fru.... :whistling:;)

Hehehe ... äter ni sälögon i Växjö också? :rolleyes: (på tal om Hasses eskimå-seder) :D

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Vad har kvinnor med whisky att göra? :whistling:

Port Ellen!

Mattias Oleniusson

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

A= Loch Lomond

B= Margaret Thatcher

Men allvarligt:

Jag får nog rösta Springbank. För mig så är valet ganska självklart eftersom att de

A= Gör precis allting själva (vilket de är ensamma om) med nästan helt traditionella metoder

B= Har större bredd än nått annat destilleri jag kommer på nu (tre olika destillat i helt olika stilar)

C= I stort sett aldrig släpper en dålig tappning, allt är fantastiskt gott.

Samtidigt älskar jag Macallan, Bowmore, Highland Park, Rosebank och Lagavulin och skulle inte vilja vara utan deras sås. Men skulle jag vara tvungen att välja ett enda destilleri att vara 100% trogen till resten av livet så skulle valet inte vara så svårt.

Men något "Världens Bästa Destilleri" finns det inte.

E nog lättare att välja whisky än kvinna... eller??

Rechlerich (Glenfarclas) 1964 - 40 år - Cask qw1578

Dec 1964 - Sep 2005, sherry butt, 515 flaskor

Har nog det mesta jag vill ha....wow

eller vad säger du Lazze??

Hasse Peters

Laholm

Port Ellen forever

jo det finns världens bästa destilleri och bästa whisky om man tänker geografisk då hahahahah :winner:

och den är i Norway våra grannar jag menar om man tänker då vilken är den destilleri som ligger mest norr Lofotr Maltwhisky AS eller på engelska: The worlds northermost destillery is registered!:

http://www.whiskymag.com/forum/viewtopic.php?=&p=80063

jo längre up desto kallare och finnare skog ach renare vatten så VÄRLDENS BÄSTA WHISKY en ekologisk och 100 % whisky från denna destilleri skulle slå rekord

A= Loch Lomond

B= Margaret Thatcher

Men allvarligt:

Jag får nog rösta Springbank. För mig så är valet ganska självklart eftersom att de

A= Gör precis allting själva (vilket de är ensamma om) med nästan helt traditionella metoder

B= Har större bredd än nått annat destilleri jag kommer på nu (tre olika destillat i helt olika stilar)

C= I stort sett aldrig släpper en dålig tappning, allt är fantastiskt gott.

Samtidigt älskar jag Macallan, Bowmore, Highland Park, Rosebank och Lagavulin och skulle inte vilja vara utan deras sås. Men skulle jag vara tvungen att välja ett enda destilleri att vara 100% trogen till resten av livet så skulle valet inte vara så svårt.

Men något "Världens Bästa Destilleri" finns det inte.

Jag håller helt med om resonemanget i detta. Men med ett undantag, jag tycker dessvärre att det var längesedan Springbank gjorde något riktigt bra och dessutom har de gått vilse i slutlagringsträsket. Men bredd har de, hantverket vårdar de och bra grejer gjorde de åtminstone förr. Idag..nja

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

E nog lättare att välja whisky än kvinna... eller??

Rechlerich (Glenfarclas) 1964 - 40 år - Cask qw1578

Dec 1964 - Sep 2005, sherry butt, 515 flaskor

Har nog det mesta jag vill ha....wow

eller vad säger du Lazze??

Jo det är min lilla älskling :wub: , den saknar absolut ingenting och lagom yrselfaktor 53,5% (efter 40 år!) Har tyvärr ingen öppnad för tillfälligt, deremot två oöppnade :drool2:

Det ligger en på whiskyauction med nuvarande bud 204€, kommer nog att stiga auktionen slutar den 25/10

Slainte mhath

Lasse Holm

Jo det är min lilla älskling :wub: , den saknar absolut ingenting och lagom yrselfaktor 53,5% (efter 40 år!) Har tyvärr ingen öppnad för tillfälligt, deremot två oöppnade :drool2:

Det ligger en på whiskyauction med nuvarande bud 204€, kommer nog att stiga auktionen slutar den 25/10

Åh..f-n...är det dig hon är otrogen med. Det förklarar varför det sjunker så fort i min flaska.

Har Farclas varit bättre?

Hånglar just nu med hennes syster Glenfarclas Christmas dram, kokad på själva julafton 1980 och bottlad i år. Gott, tja, kul javisst. 84 poäng

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap