Jump to content
whiskyforum

Rökig whisky!

Recommended Posts

Om man vill lära sig att dricka rökig whisky, vart börjar man om man tycker att en ardbeg 10 smakar bara rök och inget annat. :shock3:

Finns det någon väg in i röken som gör att man kan smyga upp intresset för de rökigaste.

Kan ni som har provat många olika whiskyn namnge några som är bra att starta med.

Jag är nyfiken på de rökiga men de är lite för tuffa i början tycker jag, så jag undrar hur man lämpligast vänjer sig. :whistling:

Om man vill lära sig att dricka rökig whisky, vart börjar man om man tycker att en ardbeg 10 smakar bara rök och inget annat. :shock3:

Finns det någon väg in i röken som gör att man kan smyga upp intresset för de rökigaste.

Kan ni som har provat många olika whiskyn namnge några som är bra att starta med.

Jag är nyfiken på de rökiga men de är lite för tuffa i början tycker jag, så jag undrar hur man lämpligast vänjer sig. :whistling:

BenRiach 10 år Curiositas kanske?

Lagga 16 är aldrig fel.

En Ardmore kan också vara en start.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Talisker, Springbank eller Highland Park är mindre rökiga än t.ex. Ardbeg Laffe och Lagga.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Eller så fortsätter du med Ardbeg 10 till dess att du gillar den. ;)

Jag tror att jag började med Bowmore 12 för några år sedan och gillade den för att andra sa att det var den man skulle dricka. Nu är väl den inte den bästa rökaren, och jag är inte lika fanatisk rökare som många här på forumet, men jag gillade den då och är hyggligt förtjust i dem nu.

För övrigt spillde jag ner en lånad slips med ovan nämnda Bowmore första gången jag testade den :doh: . Den luktade fint när jag lämnade tillbaka den.

Oskar Törnqvist

Linköping

Talisker, Springbank eller Highland Park är mindre rökiga än t.ex. Ardbeg Laffe och Lagga.

testa även gärna någon normalutgåva av Bruichladdich och Bunnahabhain som är mer finstämda Islay samt Longrow och varför inte Brora.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Om man ska titta på fenolinnehållet (som är en viss fingervisning, inte definitivt, men det stämmer hyfsat med mina iakttagelser) så är Ardbeg, Lagavulin och Longrow de värsta rökarna. Laphroaig kommer inte långt efter. Snäppet under dem i rökighet kommer Coal Ila och Bowmore (den första något värre än den andra). Snäppet under dem kommer Highland Park, Springbank etc, där får jag kämpa om jag ska hitta den riktiga rökiga aromen, det är mera som små delar i en symfoni. I Coal Ila och Bowmore börjar röken verkligen sticka ut och vara rätt enkel att placera, men den tar fortfarande inte överhanden riktigt. Så jag skulle föreslå nått i den ordningen: HP eller Springbank (den första oftast lite mera Sherry anstruken än den andra), sen Bowmore eller Coal Ila (samma här om man jämför 12-åringarna), sen kanske en Laphroaig om du finner röken angenäm. Talisker är också lite rökig, men den är extremt kraftfull på andra sätt, mera tungt kryddig och värmande, klart värd att upptäcka men helt annorlunda mot de andra.

Annars kanske det helt enkelt inte är för dig det här med rök. Vissa gillar andra kvalitéer. Personligen gillar jag det mesta. :whistling:

När jag gav mig in i det rökiga träsket för ett par år sen var det via en Bowmore Enigma á la Bordershop.

Något tillbakadragen rök med en hel del sherrytoner... Idag är det väl inte direkt min favorit-dram men

den var i mitt tycke en bra "nybörjar-rökare"...

Förövrigt håller jag med Henke...

Henrik Sjöbeck, Malmö

Om man vill lära sig att dricka rökig whisky, vart börjar man om man tycker att en ardbeg 10 smakar bara rök och inget annat.

Varför försöka "lära sig" /"vänja sig" när det finns så mycket annat att upptäcka i whisky som kanske ligger dig närmre till?

Dessutom finns det faktiskt inte så många orökta whiskies....

GBG

GWS #3

Det som fick mig att upptäcka rökig whisky och fortfarande är en av mina absoluta favoriter är Caol ila 18.

En riktig superwhisky som har mer tjära än rök och doften när du öppnar din första flaska kommer du aldrig att glömma.

Mattias Rosberg Mörarp

Ständigt på jakt efter en intressant Ardbeg.

Det som fick mig att upptäcka rökig whisky och fortfarande är en av mina absoluta favoriter är Caol ila 18.

En riktig superwhisky som har mer tjära än rök och doften när du öppnar din första flaska kommer du aldrig att glömma.

Du menar denna? < http://www.isokaato.com/viina.php?id=233 >

edit: :-)

Edited by paer

GBG

GWS #3

Enkelt.. Ardbeg 17.

Den är svår att få tag på då den inte finns i normala butiker. Men på sajter som ex whiskyexchange/ebay m.m. kan man hitta den.

Den är kanke lite dyr kan man tycka men den är värd sitt pris.

Har många gånger bjudit på denna till personer som säger sig inte gilla rökig whisky. och just Ardbeg 17 har alla tyckt varit underbar.

-"Smooth", var senaste kommentaren den fick.

Enligt mig en av dom bästa whisky som finns. :-)

MVH. Magnus Finbom