Jump to content
whiskyforum

Köpa Mackmyra Special 01?

fabelmakaren
 Share

Ska du köpa Mackmyra Special 01?  

92 members have voted

1. 1. En miniundersökning om hur hårt tryck det är på de 8000 flaskor som släpps i Sverige

• Jajamensan
      39
    • Inte en chans
      35
    • Kanske
      13
    • Vet inte
      5

Recommended Posts

Nja, är lte skeptisk. Vad kan åldern vara på denna?

Har inte provat någon Mackmyra som jag tycker är värd pengarna ännu.

Den är 6-7 år skulle jag gissa inte äldre än 7 i alla fall. Nej, jag tvivlar på att denna är värd sina 678 kr, men med lite värdeökning kan man sälja den och köpa godare whisky istället, problemet är att nu tänker nog alla spara en flaska eller två och då kanske den inte ökar så mycket i värde :wacko:

Fredrik Johansson

Den är 6-7 år skulle jag gissa inte äldre än 7 i alla fall. Nej, jag tvivlar på att denna är värd sina 678 kr, men med lite värdeökning kan man sälja den och köpa godare whisky istället, problemet är att nu tänker nog alla spara en flaska eller två och då kanske den inte ökar så mycket i värde :wacko:

Så var diskussionerna om Preludiumserien också. Där var inköpspriserna mellan ca. 450-500:- per flaska beroende på vilken preludium det var.

Även om priserna har varit rena rövarpriserna ett tag, så måste man i alla fall medge att som spekulationssyfte betalar sig Mackmyra bra.

Jag gissar att även Special-serien skulle få en hyffsad värdeökning. MEN... jag tror att det är roligare att dricka sin whisky, eller....?

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Jag kom idag till SB i Askim som nummer 1 klockan 09.35. När de öppnade bestod kön av 23 personer, och butiken hade 24 flaskor, så jag fick plocka till mig två vilket jag gjorde. Att det sedan var en tjej som ångrade sig och lät mig få köpa hennes också gjorde inte mig något...så 3 flaskor Mackmyra Special blev det idag.

Peter Sjögren, Gbg

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Jag kom idag till SB i Askim som nummer 1 klockan 09.35. När de öppnade bestod kön av 23 personer, och butiken hade 24 flaskor, så jag fick plocka till mig två vilket jag gjorde. Att det sedan var en tjej som ångrade sig och lät mig få köpa hennes också gjorde inte mig något...så 3 flaskor Mackmyra Special blev det idag.

Så orättvist, jag missade sista flaskan med 10 minuter :angry:

Fredrik Johansson

I lilla Emmaboda fanns det 12 flaskor med 11 personer i kön. Jag fick två flaskor. Ska bli intressant att höra lite tasting notes. Själv hade jag tänkt att öppna min på julafton. Det är lite extra mysfaktor att ha en Svensk whisky innan man ska äta

Slaínte

Holger Berndt, Lindås

-------------------------------------------

Ardbeg Committee member

Bowmore Inner Core

Friends of Laphroaig

Friends of Classic Malts

Malty Towers Whisky Association

Kl 11 går jag till whiskyforum.se för att se om det kommit nån kul tråd.. oj, Mackmyra-släppet!! Hade glömt.. pavorna slut i stan men ute på stormarknadsområdet finns 11 kvar (av 72). Gasen i botten och hinner precis knipa de sista :). Kul kul.

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Kl 11 går jag till whiskyforum.se för att se om det kommit nån kul tråd.. oj, Mackmyra-släppet!! Hade glömt.. pavorna slut i stan men ute på stormarknadsområdet finns 11 kvar (av 72). Gasen i botten och hinner precis knipa de sista :). Kul kul.

mvh, Robert

Grattis

Själv fick jag tag i 2 styckna.

Stod i kö i Solna. Kön blev fulltalig kl. 09.49.

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Så orättvist, jag missade sista flaskan med 10 minuter :angry:

Men jag fann råd, körde 6 mil till Sölvesborg och köpte näst sista flaskan i Blekinge (hade köpt den sista oxå om det inte satt en kille i bilen från Hässleholm).

Fredrik Johansson

Ursäkta om jag kapar den här tråden, men finns det nån antydan på ett eventuellt framtida samlarvärde i denna whisky? Tänker oavkortat på prisutvecklingen på de första utgåvorna i Preludiumserien...

/Andreas

Andreas Lestander, Arjeplog

"Redan 07.15 på måndag morgon bildades kö utanför Systembolagen över landet. Först i kön i Borlänge var Magnus Höfflinger. Han kom dit för att förvissa sig om en flaska Mackmyra special 01. Magnus Höfflinger är ingen direkt whiskysamlare, han ser det mer som en investering.

- Jag har smakat whisky men tyckte inte det var något vidare. Men något ska man ju samla på, menar Magnus Höfflinger."

Saxat från: http://www.dt.se/nyheter/borlange/article377611.ece

Ha de

Peter Ekström

Stureby

"Whisky är utan tvivel en djävul, men varför har denna djävul så många anhängare?" //Lord Cockburn

Släpptes den idag??? Jag har ingen koll direkt eftersom jag har varit bortrest i 2 veckor i Borneo och kom inte hem förrän idag.

Det verkar ju konstigt för jag lyckades ju köpa denna butelj på Arlandas Tax-free den 16 november.

Om det är nån som vill sälja en sample på 3-5cl så hojta till mig, jag är intresserad

Stefan

Järna

Jag älskar whisky

Hade börjat tidigt på jobbet och tagit ledigt från 07.50. Var på plats strax efter 8 i Falkenberg och intog nr 4a i kön. Hade med mig en stol, kaffe, smörgåsar, bok och varma kläder. var en ganska behaglig väntan på att de skulle öppna.

Stora pluspoäng till Systemets personal i Falkenberg som ca 09.00 kom ut med varm glögg och pepparkakor åt oss som stod och köade. Sällan har jag uppskattat någonting så enkelt så högt!

Fick med mig en flaska och är nöjd över det.

whiskyfantast.blogg.se

Finns det någon snäll Forumit som kan tänka sig att släppa en flaska till en "stackare" som ingen möjlighet fick att köa idag pga arbetet :angry: ...!

De fåtal flaskor som lär finnas kvar är nog slut innan helgen...!

Gärna ett PM :rolleyes:

Mikael Johansson Vaara

Staffanstorp

- The Ardbeg Committee

- Friends Of Laphroaig plot nr. 237095

- Springbank Society Member

- The Guardians of Glenlivet

- Mackmyra Reserve-05, ägare till 1 låda ex-bourbon rök

- Ägare till ett Mackmyra Ambassadörsfat

verkar tunt i butikerna på SBs hemsida redan

men inte kan väl 8000 ha sålts på en dag?

borde väl finnas några tusen kvar i depån eller?

Jag kollade med SB idag och det fanns inga i depån. Alla 8000 flaskor var utlagda i butikerna och det kommer inte flera. Med reservation att Mackmyra "trollar" fram flera.

Edited by Rainbow

Slaínte

Holger Berndt, Lindås

-------------------------------------------

Ardbeg Committee member

Bowmore Inner Core

Friends of Laphroaig

Friends of Classic Malts

Malty Towers Whisky Association

Jag kollade med SB idag och det fanns inga i depån. Alla 8000 flaskor var utlagda i butikerna och det kommer inte flera. Med reservation att Mackmyra "trollar" fram flera.

Hej,

Alla 8000 var absolut inte utlagda i

butikerna , på mitt bolag så sa de

att alla ombud (utlämningsställen)

måste få chansen att beställa också.

Så när det anses vara avklarat

kommer det nog en ny våg flaskor.

(det är vad jag tror).

Hälsningar Valter

Valter Corneliusen

Tumba

Friend of Laphroaig.. Ardbeg Committee m.m. SWE

http://www.thewhiskycave.com

• 2 weeks later...
Köpte 2 flaskor igår på Ålandsbåten... Så sån rusch efter Macmyra verkar det inte vara

Hela pallen de fick på Cinderella förra lördagen gick åt. Fast de hade nog fler på ingång.

Per Andersson

Ardbeg Committee, FOL, Springbank soc., Slainte, AWS, AWC, SWE, SöWS, SMAD member

Järfälla