Jump to content
whiskyforum

Highland Park 12 vs Bowmore Enigma?

rce
 Share

Recommended Posts

Hej

Jag är lite sugen på att införskaffa en Highland Park 12 men undrar hur den står sig mot Bowmore när det gäller rökighet?

Mindre rökighet men jämnare kvalitet och balans, enl. min mening.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Jag skulle gått på Bowmore!

Mattias Oleniusson

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Eftersom jag är en HP fanatiker måste jag bara få kommentera.

12 åriga HP är inte sig lik i år. Normalt är detta en utmärkt referens whisky, men något har hänt.

Hade möjligheten att jämföra årets utgåva med en som blev inköpt i taxfree 2004. Det var stor skillnad.

Men till frågan. Bowmore i samma ålder är ngt rökigare. HP:n elegantare.

Båda är bra på olika sätt.

Båda blir bättre vid längre lagring.

Skull jag köpa en HP, skulle jag lägga till 150:- och välja 18 åringen.

Just nu är den bättre än på länge (6-7år).

Eftersom jag är en HP fanatiker måste jag bara få kommentera.

12 åriga HP är inte sig lik i år. Normalt är detta en utmärkt referens whisky, men något har hänt.

Hade möjligheten att jämföra årets utgåva med en som blev inköpt i taxfree 2004. Det var stor skillnad.

Men till frågan. Bowmore i samma ålder är ngt rökigare. HP:n elegantare.

Båda är bra på olika sätt.

Båda blir bättre vid längre lagring.

Skull jag köpa en HP, skulle jag lägga till 150:- och välja 18 åringen.

Just nu är den bättre än på länge (6-7år).

Intresant det där du skriver om 12-åringen! Tömde för ett tag sen sista slatten ur en av dom gamla flaskorna som jag tyckte var riktigt bra. Öppnade sen en av dom nya flaskorna(förra årets upplaga) och den var sig inte alls lik. Upplevde den som tunn och väldigt intetsägande men jag ska testa den igen och se om den utvecklas när man sprättat flaskan och gett den lite luft.

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Intresant det där du skriver om 12-åringen! Tömde för ett tag sen sista slatten ur en av dom gamla flaskorna som jag tyckte var riktigt bra. Öppnade sen en av dom nya flaskorna(förra årets upplaga) och den var sig inte alls lik. Upplevde den som tunn och väldigt intetsägande men jag ska testa den igen och se om den utvecklas när man sprättat flaskan och gett den lite luft.

Tyvärr kan jag meddela. Luftning hjälper icke.

Den är sig sorgligt nog, inte sig lik.

Men 18 åringen! Den är i bra form!

post-2204-1233175128_thumb.jpg

Hmm nu blir man ju riktigt orolig! På vilket sätt känns den tunn & intetsägande? Vad är det som saknas jämfört med tidigare?

Svårt att säga nu när man inte kan testa dom mot varandra men föregångarna hade en helt annan komplexitet......köttigare helt enkelt!

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Vad tror ni händer när försäljningen skjuter i höjden och slår alla rekord samtidigt som tillgången på fina sherryfat bara blir sämre och sämre? Detta gäller alla destillerier men värst drabbas naturligtvis de destillerier som liksom HP tidigare endast behövt använda de allra bästa faten. Samtidigt har man tidigare fyllt på betydligt äldre whisky på sin 12-åring, 18-åring o.s.v. Jag fick veta på destilleriet att snittåldern i 18-åringen (gamla runda flaskan) var 23,5 år! Då kan man också fundera på vad som då händer när man lanserar 15-, 16- och 21-åringar. Jag tycker 18-åringen blivit betydligt sämre sedan den nya platta flaskan kom. Den är både blaskigare och blekare än den gamla. HP 21 gillar jag men när man jämför den med gamla HP 18 så är även den några klasser sämre.

När det gäller valet mellan HP 12 och Bowmore Enigma så skulle jag absolut välja Enigman. Den är betydligt smakrikare. Den säljs dessutom ofta till "underpris" t.ex. på Bordershop. Går vi däremot upp i ålder blir det betydligt svårare. Bowmore har ibland en ton av lavendel/parfym som jag inte alls kan med så valet är som sagt svårt.

Om jag skulle köpa en HP idag skulle jag leta upp en Single Cask från ett sherryfat, en med härlig färg, i fullstyrka på 18-22år. Raymond Armstrong på Bladnoch har en 17-årig Single Cask Bowmore på G i mars.

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters