Jump to content
whiskyforum

Julen Är Räddad

Bunkermania
 Share

Recommended Posts

Köpte Lagavulin tryffel på whiskymessen och inspirerad av den har jag idag gjort Ardbegtryffel.

Receptet lyder:

1 dl vispgrädde

250 gr mörk blockchoklad (bytte jag ut mot Lindt 70% choklad)

1-1½ msk Ardbeg TEN

1. Koka upp grädden i en kastrull

2. Bryt chokladen i bitar och lägg dem i kastrullen. Låt dem mjukna och ta sen bort kastrullen från värmen. Rör om till chokladen smält.

3. Tillsätt Ardbeg. Låt smeten kallna och stelna. Rör gärna om då och då så inte fettet stiger till ytan.

4. Forma kulor och rulla i kakao.

Förvara svalt i burk med lock.

NJUT.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:P Wow....jag får visa detta för fästmön...det är hon som brukar baka, och hon älskar Ardbeg ;)

Tomas Ingemarsson

Mark Single Malt Society (Kinna) (Avprovade sorter: 1750) SMWS, Ardbeg Committee Member, Friends Of Laphroaig, Aberlour Companion, The Balvenie Members Club & Scapa Crew Member.

Ahhh...There´s still Whisky in the jar!!

Märkte att min Ardbeg tryffel blev lite torr, troligen beroende på att chokladen jag använde inte har så mycket fett som en blockchoklad. En 15-25 gr smör kan vara på sin plats att tillsätta om man använder 70% choklad.

Annars har Fazer kommit ut med en blockchoklad på 70%, så den kanske kan var något att testa.

Oavsett vilket, gott blir det i alla fall!

Edited by Bunkermania

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Tack för tipset. Jag svängde ihop en liten budgetvariant som pilotprojekt där jag använde mig av (mörk) blockchoklad och Bowmore Surf. Det blev faktiskt riktigt gott! Nu vet jag vad jag skall smaska på i jul. Dock tror jag att om man använder en mindre rökig sort än Ardbeg (t ex Bowmore) bör man överväga en extra skvätt whisky i geggan (men vem lider av det?). Det blir en ny sats imorrn :D

God Jul

Marcus

Edited by Marcus

Laphroaig-version på Ica Mörk Block. 2 matskedar. Inte rullad, utan hälld i ischokladformar. På kylning nu.

Edit: Något blev inte tillräckligt bra.. om det sen var för mycket Laffe, fel choklad, lite för gammal grädde eller en saknad smörklick vet jag inte... blir smaskens för komposten i alla fall...

Edited by Nattlorden

/Björn Andersson (87 down, 36 to go) (-3 @ 2006-10-25)

Whisky Society Skåne - founding member

SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member

Gjorde en något modifierad Ardbegtryffel i går kväll.

Eftersom jag följt resonemanget om chokladsorter,

whiskydoseringar och formgivning noga, fick det bli såhär:

1 dryg dl vispgrädde

250g Fazer mörk blockchoklad

4 bitar Lindt 85%

1,5 msk Ardbeg TEN

och knäckformar.

Väl upphälld i knäckformarna, pudrades

tryffeln med kakao.

Det blev riktigt smarrigt :P men nästa gång tar jag nog 2 msk Ardbeg istället ;) .

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Jag har gjort 3 försök nu och det jag tycker går bäst är:

1 dl vispgrädde

200 gram Poulain dessert choklad (64% i princip en fransk blockchoklad med lite högre kvalitet än vi är vana vid)

1,5 msk med valfri whisky (har själv provat med Ardbeg Very Young och Lagavulin)

samt rullat dem i oboy pulver. Det sista låter kanske som ett helgerån , men det ser snyggt ut mot den mörka chokladen.

Skål //Johan Hofvander

whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se

• 11 months later...

Vill bara väcka liv i denna tråd nu inför Julen,

jag tänker ta receptet som följer här :P :

1 dl vispgrädde

250 gr mörk blockchoklad (går bra med vanlig 70% - 90%-ig choklad)

1½ -2 msk Ardbeg TEN eller annan whisky efter smak.

1. Koka upp grädden i en kastrull

2. Bryt chokladen i bitar och lägg dem i kastrullen.

3. Låt chokladen mjukna och ta sen bort kastrullen från värmen. Rör om tills chokladen smält.

4. Tillsätt whiskyn och rör om. Häll upp i knäckformar och pudra med kakao när de är "halvstelnade"

Förvara svalt i burk med lock.

(fast de brukar gå åt fort :D ).

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Jag har gjort 3 försök nu och det jag tycker går bäst är:

1 dl vispgrädde

200 gram Poulain dessert choklad (64% i princip en fransk blockchoklad med lite högre kvalitet än vi är vana vid)

1,5 msk med valfri whisky (har själv provat med Ardbeg Very Young och Lagavulin)

samt rullat dem i oboy pulver. Det sista låter kanske som ett helgerån , men det ser snyggt ut mot den mörka chokladen.

Vahlrona har eget kakaopulver som är av mycket hög kvalité som är utmärkt att rulla tryfflarna i.

I övrigt har jag haft ett recept som jag använt med fatlagrad rom samt Macallan i några år.

TRYFFEL

Ca 38 st.

225 g mörk choklad av hög kvalité max 70% kakao (Vahlrhona pur caraibe)

1,3 dl vispgrädde

2 msk tropisk honung

3 tsk rumstempererat osaltat smör

3 - 4 msk mörk rom (kan bytas mot en söt whisky typ Macallan)

smält mörk choklad (att rulla tryfflarna i, gärna med lite högre kakaohalt än den ovan)

Kakaopulver (helst från Vahlrona, att rulla tryfflarna i)

1. Hacka chokladen och lägg den i en skål.

Värm försiktigt upp grädde och honung så att den precis sjuder, häll över chokladen och rör till smidig konsistens.

2. Låt smeten kalna något till 30 - 35 grader.

3. Tillsätt smör och rör jämnt, rör ner rommen/whiskyn. Har ni formar häll ner smeten i dessa annars låt smeten svalna tills den är fast i konsistensen (i sval 12 - 15 grader i 6 timmar. Absolut INTE i kylskåp!).

4. Ta ut små kulor med hjälp av en tesked och rulla till bollar med hjälp av två teskedar, ställ i kylen i fyra timmar eller svalen i ytterliggare 18 timmar.

5. Doppa i smält choklad och rulla i kakao. Ställ tillbaka i sval i ytterligare två timmar.

NJUT!

Edited by Mickeman

Mikael Weisz - Växjö

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

I år skall även jag försöka mig på lite whiskytryffel, får se vad det blir med för whisky eller om jag gör fler...

Vi har en chokladeria i Uppsala som gör fantastisk Laphroaig-tryffel som är en försäljningssucce.

Återkommer med resultat närmare jul. :P

/Robert

Almunge - Uppsala

Besök gärna min Blogg

Japp, då e smeten i kylskåpet! Ska bli spännande det här!

Ingen smalmat direkt, att döma av fettet som flyter ovanpå! (Men va tusan, jul är det bara en gång om året! Midsommar är varje år...)

Mathias Nilsson, Ystad

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Min laddning står också i kylen, det blev Ardbeg 17år, men att dömma av mina smakprov så är 17 lite för Mainstreem för att göra en vass tryffel... Var inne på CI-12 men fegade ur, man "gör" inte Caol Ila-tryffel... eller varför inte??

Det blir kanske fler än en laddning till jul, själva smeten var ju enkel, får se hur jag ställer mig efter att dom är rullade och kakao:ade... :D

/Robert

Almunge - Uppsala

Besök gärna min Blogg

• 11 months later...
  • 1 year later...

Jaha, då har man hittat ett sätt till att nyttja whisky. Ska nog försöka mig på en sats Ardbegtryffel till den kommande julhelgen.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"