Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
Mats N

Något hänt med Macallan 12?

Recommended Posts

Vi hade en provning i helgen med temat sherryfatlagrad whisky. Mycket trevligt men en besvikelse vad gäller Macallan 12 yo.

Tidigare har denna känts fylligare och med betydligt längre eftersmak bland annat. Mer arommässigt krut i den helt enkelt.

Nu var den rätt platt, smaken föll ihop som ett korthus rätt snart, planade ut i gommen. Det roliga var att vi hade halvblind provning så vi gissade fel på denna och ett annat glas som innehåll annan whisky.

Denna känsla dök inte bara upp denna kväll utan en tidigare provning i januari, då vi hade med Macallan 12 yo som sherrylagrad whisky på grundläggande provning var det samma sak.

Jag och en kompis i gänget sa det i helgen, att det verkligen var samma känsla av att den blivit sämre?

Så var den inte för något år sedan vad jag vill mena.

En känsla som andra haft?

Kan kanske vara tecken på att lagren sinar av bra sherryfatslagrad whisky så att varumärket byggs numer av kvantitet?

Mats Bernerfalk

Whiskyklubben Rocks Off, Uppsala, http://www.rocksoff.se

Ordnar whiskyprovningar genom ProvaWhisky.se

Favoriter:

Lagavulin 16 YO

Aberlour a´Bunadh

Laphroaig 10 YO Cask Strength

Glenmorangie 18 YO

Suntory Yamazaki 18 YO

Min uppfattning är att whisky i allmänhet och sherrylagrad sådan i synnerhet blir som bäst några månader efter den öppnats (typ tre månader + öppnad 0,5-1 gång/vecka).

Vid en provning så har man ju i värsta fall öppnat den precis innan eller möjligtvis någon vecka innan. Kan detta ha påverkat din bedömning?

Leslie Bayne

Laphroaig Plot No: 195533

Min uppfattning är att whisky i allmänhet och sherrylagrad sådan i synnerhet blir som bäst några månader efter den öppnats (typ tre månader + öppnad 0,5-1 gång/vecka).

Vid en provning så har man ju i värsta fall öppnat den precis innan eller möjligtvis någon vecka innan. Kan detta ha påverkat din bedömning?

Denna öppnades någon timme innan, men jag vet inte om det kan bero på det? Jag tror inte att andra Macallan jag druckit förr öppnats så mycket tidigare innan?

Intressant iakttagelse från dig hur som helst.

Mats Bernerfalk

Favoriter:

Lagavulin 16 YO

Aberlour a´Bunadh

Glenmorangie 18 YO

Suntory Yamazaki 18 YO

Hade du sökt på forumet hade du redan hittat svaret.

Förr använde macallan virren från utvalda sherryfat i singelmalten, idag används innehållet i alla sherryfat.

Mikael Weisz - Växjö

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Hade du sökt på forumet hade du redan hittat svaret.

Förr använde macallan virren från utvalda sherryfat i singelmalten, idag används innehållet i alla sherryfat.

Tack för info! :)

...Tyckte det var lite för stort scope att söka på "macallan" så jag startade av lättja tråden ;)

Mats Bernerfalk

Favoriter:

Lagavulin 16 YO

Aberlour a´Bunadh

Glenmorangie 18 YO

Suntory Yamazaki 18 YO

Orsaken till ovanstående är väl helt enkelt att sheryfaten blivit dyrare så de har helt enkelt inte råd att välja bort vissa fat längre.

Apropå något annat - var kan man köpa Macallan Gran Reserva nuförtiden?

Lukas Tollig

FOL, Committee, Society etc. member

http://puteljen.blogspot.com/

Apropå något annat - var kan man köpa Macallan Gran Reserva nuförtiden?

Dessa numera svindyra, kan du hitta någon under 5000 kr får du nog betrakta det som ett fynd. Det finns 2 st hos TWE och de är inte sällsynta hos WA.

Sam Gutenwik

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Orsaken till ovanstående är väl helt enkelt att sheryfaten blivit dyrare så de har helt enkelt inte råd att välja bort vissa fat längre.

Ekonomi spelar säkert in, men jag tror att efterfrågan förklarar det mesta. Om du har 100 fat och ska välja ut ett till en häftig singelbuteljering, så är det naturligtvis större möjligheter att den blir något extra än om du ska välja ut 80 fat. Det är så stora volymer idag att kvaliteten sjunker.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap