Jump to content
whiskyforum

Förvaring av det som finns kvar....


Recommended Posts

Välkommen till forumet!

Jo, det har diskuterats tidigare, men det förutsätter förstås att man har i det närmaste sterila kulor (no pun intended)... Diskmedel/smuts/glycerin etc. är ovälkomna gäster i flaskan.

Det är nog ändå bättre än att fylla på med kvicksilver :-)

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Välkommen till forumet!

Jo, det har diskuterats tidigare, men det förutsätter förstås att man har i det närmaste sterila kulor (no pun intended)... Diskmedel/smuts/glycerin etc. är ovälkomna gäster i flaskan.

Jo,men som han beskrev det så handlade det mer om att se till att kulorna kokades så att bakterierna dog bort och sedan var det bara att fylla på vart efter. En öppnad flaska var ju i allafall att se som en "förlorad flaska" då den ovillkorligen degenereras av luften. Så det är bara att väga det ena mot det andra. Jag använder mig av glaskulor och tycker, när jag jämfört, att smaken bibehålls på ett bättre sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jag köpte en gång i en vinbutik någon sorts gas som när man sprutade ner den i en flaska skulle tränga bort syret och därmed stoppa åldrandet. Jag använde den tills den tog slut, inte vet jag om den halp eller ej. Vet någon vad det var för gas och om det faktiskt funkar?

Link to comment
Share on other sites

Vacuvin_Classic_Musta.jpg

VacuVin-korkar funkar utmärkt. Håller undertryck i åratal, har inte varit med om att det missat hittils. Ser till att torka ur i halsen efter

jag använt flaskan, för direktkontakt sprit<-->gummi tror jag inte är så bra.

/Björn Andersson (87 down, 36 to go) (-3 @ 2006-10-25)

Whisky Society Skåne - founding member

SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

Alkohol dunstar ju från "resten", och har man undertryck så bör väl alkoholen "sugas" ut?

 

Jag tror på mindre flaskor. GunnarN häller whisky i en 20 cl flaska när han öppnar en ny för att

ha en fräsch 20cl flaska kvar när det andra är slut. Innan sparade jag dom sista 20cl men har

nu gått över till GunnarN's variant.

 

Angående glaskulor, gör inte ytspänningen att en hel det fastnar i kulorna? Har inte kollat, men

whisky kanske inte har så mycket ytspänning.

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...