Jump to content
whiskyforum

Förvaring av det som finns kvar....

Recommended Posts

Hej på er!

Jag undrar hur man ska göra vid förvaring av inehållet i en öppnad flaska? Vad jag kan förstå så blir whiskyn sämre med åren om det är för mycket luft i flaskan. För att detta inte ska hända undrar jag om man då kan förvara det som är kvar i samples flaskor utan så mycket luft och då behålla dess karaktär i oändlighet?

mvh

sumpen38

Edited by sumpen38

Christian Gantz

The John Cor Whisky Society - Karlstad

Hej på er!

Jag undrar hur man ska göra vid förvaring av inehållet i en öppnad flaska? Vad jag kan förstå så blir whiskyn sämre med åren om det är för mycket luft i flaskan. För att detta inte ska hända undrar jag om man då kan förvara det som är kvar i samples flaskor utan så mycket luft och då behålla dess karaktär i oändlighet?

mvh

sumpen38

Det undrar jag också. Innan något tillfredsställande svar inkommit på den punkten är det säkrast att förvara whiskyn i magen. :whistling:

Anders Hjelm

Jag har inte för många whiskyflaskor - jag är bara lite efter i mitt drickande.

• Drick/bjud mera!
  • För över till mindre flaskor (inte nödvändigtvis sampleflaskor då den totala ytan som kommer i kontakt med luften kan bli ännu större om man inte fyller ända upp)
  • Köp en vacuumpump

Finns några andra idéer också, men jag är mer skeptisk till dessa.

 - Erik Falk -

Vore det ett problem så skulle whisky man smakar på pub:ar smaka skit - och det gör den inte -> Inget problem.

Vad menar du med det? Menar du alltså att det inte blir förändrigar på en flaska som nästan är tom?

I sånna fall så kan jag bara påstå att du har fel! :whistling:

Mattias Oleniusson

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Vad menar du med det? Menar du alltså att det inte blir förändrigar på en flaska som nästan är tom?

Bara för att det sista i flaskan förändras behöver väl detta inte innebära att det sista är odrickbart?

Henrik Sjöbeck, Malmö

Visst tappar whisky stinget ju mer luft det blir i flaskorna.

Mycket tydligt exemepl på det är en Amrut 62% jag hade en skvätt kvar länge i.

Den tappade helt stinget och smakade som en nedvattnad svagt rökig everyday dram.

Så vill man bevara viss del av en flaska så skulle jag råda till att göra det vid direkt vid öppnandet.

Man kan alltid göra marinad eller tryffel på sånt som klingat av i smak.

Eller ta fram efter småtimmarna på festen. Då är det inte smaken som är det primära...

Jag undrar hur man ska göra vid förvaring av inehållet i en öppnad flaska?

Har du bara 4-5 öppnade flaskor så är det ju inga problem, för då får man väl anta att du tömmer dem inom ett år eller så. Har du många flaskor öppnade - eller "planerar" att inte dricka dem på ett tag - så kan du ju hälla över dem i mindre "samplesflaskor" a 10cl eller 20cl. I början på året hade jag cirka 60 flaskor med mindre än 20cl kvar, så då kändes det perfekt att göra så, plus att det tar ju oerhört mycket mindre plats.. :rolleyes:

Och jag håller med föregående inlägg - whisky som står med mycket luft i blir garanterat sämre med tiden. Det har jag själv fått erfara.

Peter Sjögren, Gbg

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Bara för att det sista i flaskan förändras behöver väl detta inte innebära att det sista är odrickbart?

Jo, ibland kan det faktiskt innebära det. Så sent som för någon månad sedan hällde jag ut en whisky som stått för länge. HELT odrickbar - jättegrumlig och smakade inte whisky längre.

Peter Sjögren, Gbg

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

För egen del tycker jag att problemet är litet. Visst förändras whisky, visst försämras den ibland, visst har jag varit med om en slatt blivit riktigt usel. Eftersom jag inte samlar, öppnar jag allt och i hyllorna står cirka 200 öppnade flaskor. Även gamla prylar tycker jag håller sig hyfsat i flera år. Är det en riktigt bra whisky blir den inte gammal, och det gör ju problemet ännu mindre. Att jag har någon öppnad Famous som förmodligen tagit rejält med stryk kan jag leva med.

Å andra sidan skulle jag inte ge 2000 spänn för en cl Ardbeg 1898 på Akkurat som varit öppnad i åratal. Fast å andra sidan igen dricker jag sällan whisky på krogen, där är man för att dricka bärs, snacka skit och kolla på galanta damer

Edited by MacNilsson

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Givetvis blir det förändringar med tiden men att orka bry sig om den lilla förändringen (i 99% av fallen) är att lägga massa energi på något i mitt tycke helt onödigt.

Men visst får man bry sig om onödiga saker som navelluddssamlande, gruskornssortering och whiskyflaskluftminimerande om man vill göra det.

Då skulle jag nog vilja säga att det hände mer med whiskyn när den är nyöppnad och får lite luft i flaskan. Så vore det inte så slösaktigt korkat så skulle jag förr rekommendera att man tömmer ut en knapp deciliter på den nyinköpta flaskan och sedan väntar någon vecka med att provsmaka.

GBG

GWS #3

Så vore det inte så slösaktigt korkat så skulle jag förr rekommendera att man tömmer ut en knapp deciliter på den nyinköpta flaskan och sedan väntar någon vecka med att provsmaka.

Skulle man inte kunna tänka sig att man häller i sig den där decilitern istället för att tömma den i vasken, hur vidrig den än må vara? ;)

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Hej på er!

mvh

sumpen38

Det är kemi.Det är tråkigt.Men ändå et faktum att...

....frånsett att alkoholen sticker iväg först och förändrar hela karaktären sker också en oxidation som dessvärre är ofrånkomlig. Det bästa rådet är nog trots allt att ha ett färre antal flaskor i cirkulation när Du väl öppnat och kommit ner till ca 1/3 del i flaskan.

.......eller varför inte när oron över smakdegenerering blir stark - bjud in några likasinnade med sina flaskbekymmer och fixa en liten provning.

Någon annan riktigt bra lösning har inte jag hittat-tyvärr

kfhakan

Jag ser alltid till att hälla över i mindre flaskor så fortdom kommit under hälften! Hade en öppnad Ardbeg CC 1974 som jag sparat på väldigt länge. Den doftade lika gott varje gång jag luktade på den. Men när jag skaulle dricka den förra året så smakade den bara rökigt vatten :doh: Gör ite om den tabben igen :wacko:

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Givetvis blir det förändringar med tiden men att orka bry sig om den lilla förändringen (i 99% av fallen) är att lägga massa energi på något i mitt tycke helt onödigt.

Men visst får man bry sig om onödiga saker som navelluddssamlande, gruskornssortering och whiskyflaskluftminimerande om man vill göra det.

Då skulle jag nog vilja säga att det hände mer med whiskyn när den är nyöppnad och får lite luft i flaskan. Så vore det inte så slösaktigt korkat så skulle jag förr rekommendera att man tömmer ut en knapp deciliter på den nyinköpta flaskan och sedan väntar någon vecka med att provsmaka.

Håller med dig i det sista du säger att det händer mer när man öppnar en pava! Men tyvär så håller jag inte med dig att en flaska som det är kvar låt säga en 1/5 i , som får stå i 3-4 skiljer sig marginelt! Har många sol klara exempel har tex ett, hade en Lagavulin 16 år som hade stått i ett antal år! När det var i slutet på flaskan hade jag nästan inte ens kunnat gissa att det var en Islay, men å andra sidan var den god i alla fall! :rolleyes:

Mattias Oleniusson

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Jag har 20cl flaskor som jag häller över whiskyn till när det är ca 20cl kvar. I nuläget så använder jag skruvkork av metall till flarrorna men har funderat på att byta till naturkork. Men jag är inte riktigt säker på att dom är tillräckligt täta.

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Jag har 20cl flaskor som jag häller över whiskyn till när det är ca 20cl kvar. I nuläget så använder jag skruvkork av metall till flarrorna men har funderat på att byta till naturkork. Men jag är inte riktigt säker på att dom är tillräckligt täta.

Jag gör nästan tvärtemot. Jag häller över 20 cl på liten flaska direkt om jag tycker att wirren är bra. Då har jag förhoppningsvis en en helt fräsch påfyllning då originalflaskan sinat! Skruvkork & tejp!

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Jag gör nästan tvärtemot. Jag häller över 20 cl på liten flaska direkt om jag tycker att wirren är bra. Då har jag förhoppningsvis en en helt fräsch påfyllning då originalflaskan sinat! Skruvkork & tejp!

Låter logiskt, ska fundera på det.

Det är helt riktig att det är ett problem med låga nivåer i flaskorna över en längre tid, skall du inte avsluta hela buteljen så fyll över i mindre flaskor så att du har så lite luft som möjligt i den, då behåller den sin karaktär under en längre tid, och det är även helt riktigt att whiskyn försämras av att stå med en skvätt i flaskan,,,, men det finns faktiskt undantagsfall då whiskyn faktiskt blir bättre, men som sagt det är undantag.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

När det börjar och sina i den stora flaskan, återstår inte samma problem då? :whistling:

När det börjar och sina i den stora flaskan, återstår inte samma problem då? :whistling:

Det tar inte lika lång tid att dricka ur 50cl som 70cl...

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

• 2 weeks later...

Hej!

Det tipset jag fick kom ifrån Laphroaigs Masterdistiller under en föreläsning. Han rekommenderade att fylla på det tomma utrymmet i flaskan med vanliga glaskulor! Tyckte det tipset var lika genialiskt som enkelt!

Personligen har jag inte det problemet då den öppnade flaskan försvinner innom rimlig tid.

Hej!

Det tipset jag fick kom ifrån Laphroaigs Masterdistiller under en föreläsning. Han rekommenderade att fylla på det tomma utrymmet i flaskan med vanliga glaskulor! Tyckte det tipset var lika genialiskt som enkelt!

Personligen har jag inte det problemet då den öppnade flaskan försvinner innom rimlig tid.

Välkommen till forumet!

Jo, det har diskuterats tidigare, men det förutsätter förstås att man har i det närmaste sterila kulor (no pun intended)... Diskmedel/smuts/glycerin etc. är ovälkomna gäster i flaskan.

 - Erik Falk -

Välkommen till forumet!

Jo, det har diskuterats tidigare, men det förutsätter förstås att man har i det närmaste sterila kulor (no pun intended)... Diskmedel/smuts/glycerin etc. är ovälkomna gäster i flaskan.

Man kan ju alltid vaska dem i någon mindre bra blendwhisky innan man stoppar ner dem i finwhisyflaskan. :blink:

P-M Odsäter

Min Whisky Sida