Jump to content
whiskyforum

Hjälp


Recommended Posts

Jag har heltokiga arbetskamrater som med jämna mellanrum både avnjuter en dram eller två men lika ofta kommer med tokiga frågor. Hör bara här:

 

"Varför ska whiskyn vara cask strength? Det blir ju bara jobbigt med långa matematiska formler man aldrig kommer ihåg för att räkna ut hur man ska spä den! Är det inte bättre att någon som vet vad dom sysslar med spär den rätt från början?"

 

Efter att förgäves försökta argumentera hur lätt det är att antingen låta bli att spä eller räkna ut rätt mängd vatten, plus att jag la till det ologiska i att släpa hem en massa vatten, kom den självklara kommentaren:

 

"Annars kunde man ju köpa whisky på 97-99% i halvfull flaska så är det bara att fylla på vatten så blir den perfekt! Det kan man ju göra med whiskyessens fast tvärtom"

 

Jag hann därefter inte en öppna munnen innan en annan av mina snart f.d. arbetskamrater kläckte ur sig:

 

"Men varför kan man inte frystorka whisky? Då blir det ju ännu lättare! Kan man frystorka kaffe måste man kunna frystorka whisky! Dessutom måste det ju bli mycket lättare att smuggla in det..."

 

Någon som har ett nytt jobb till mig?

Edited by rvh

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Jag har heltokiga arbetskamrater som med jämna mellanrum både avnjuter en dram eller två men lika ofta kommer med tokiga frågor. Hör bara här:

 

"Varför ska whiskyn vara cask strength? Det blir ju bara jobbigt med långa matematiska formler man aldrig kommer ihåg för att räkna ut hur man ska spä den! Är det inte bättre att någon som vet vad dom sysslar med spär den rätt från början?"

 

Efter att förgäves försökta argumentera hur lätt det är att antingen låta bli att spä eller räkna ut rätt mängd vatten, plus att jag la till det ologiska i att släpa hem en massa vatten, kom den självklara kommentaren:

 

"Annars kunde man ju köpa whisky på 97-99% i halvfull flaska så är det bara att fylla på vatten så blir den perfekt! Det kan man ju göra med whiskyessens fast tvärtom"

 

Jag hann därefter inte en öppna munnen innan en annan av mina snart f.d. arbetskamrater kläckte ur sig:

 

"Men varför kan man inte frystorka whisky? Då blir det ju ännu lättare! Kan man frystorka kaffe måste man kunna frystorka whisky! Dessutom måste det ju bli mycket lättare att smuggla in det..."

 

Någon som har ett nytt jobb till mig?

 

Dom verkar ha ideer i alla fall :shock3:

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Har ett svagt minne att någon redan frystorkat whisky. Någon som har bättre koll?

Det låter torrt och alkoholsvagt :shock3:

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

...och trist...

 

haha, ja verkligen, jag tror att det var japanarna som höll på med någots slags torr alkohol, eller så var det ett aprilskämt hehe, hur som helst är det inget vi vill ha.......

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

"Varför ska whiskyn vara cask strength? Det blir ju bara jobbigt med långa matematiska formler man aldrig kommer ihåg för att räkna ut hur man ska spä den! Är det inte bättre att någon som vet vad dom sysslar med spär den rätt från början?"

 

Jag är böjd att hålla med dina kamrater faktiskt :-)

(Se även länk)

Vem vill sitta och dutta vatten och sedan titta på att skiten ska mogna?

 

Och även om allt inte ska ner till 43,7% - så formler är ju malplace - så ska det ju nästan alltid ner.

Så leverera det lagom spätt av någon som vet vad han sysslar med, osså kan vi dricka det utan att behöva vänta och stöna oss...

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Jag är böjd att hålla med dina kamrater faktiskt :-)

(Se även länk)

Vem vill sitta och dutta vatten och sedan titta på att skiten ska mogna?

 

Och även om allt inte ska ner till 43,7% - så formler är ju malplace - så ska det ju nästan alltid ner.

Så leverera det lagom spätt av någon som vet vad han sysslar med, osså kan vi dricka det utan att behöva vänta och stöna oss...

 

Håller inte riktigt med :g: Jag vill garanterat inte ha en whisky spädd som alla andra :shock3: Jag vill kanske dricka den CS ena dagen, med droppa i lite vatten en annan osv!

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Håller inte riktigt med :g: Jag vill garanterat inte ha en whisky spädd som alla andra :shock3: Jag vill kanske dricka den CS ena dagen, med droppa i lite vatten en annan osv!

Jag håller med Herke.

 

Den fatstarka whiskyn har en större koncentration av smakämnen.

Oftast är det moffligare att få smakexplosionen med en cs (vare sig den är 40% eller 70%).

Vill jag sedan hitta alla olika smaker och dofter (som min svaga näsa och otränade gom känner igen), vattnar jag ned whiskyn till lämplig koncentration.

Olika mycket vatten blir det nästan varje gång, beroende på hur känslig jag är just den dagen, och hur koncentrerad just dagens whisky är.

 

(Sedan är det även lättare att bära hem alkohol, än att bära hem vatten :whistling: )

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Jag är böjd att hålla med dina kamrater faktiskt :-)

(Se även länk)

Vem vill sitta och dutta vatten och sedan titta på att skiten ska mogna?

 

Och även om allt inte ska ner till 43,7% - så formler är ju malplace - så ska det ju nästan alltid ner.

Så leverera det lagom spätt av någon som vet vad han sysslar med, osså kan vi dricka det utan att behöva vänta och stöna oss...

 

Njae. Vattenskadad/nervattnad whisky är självklart mindre smakrik än whisky som inte är nervattnad. Det säger ju sig självt att en whisky som vattnats ner från 50% till 40% är förhållandevis mindre smakrik än en annan som fått sjunka ner till 40% av sig själv. För min del är det annars väldigt olika vid vilken alkoholstyrka jag gillar olika whisky bäst men oftast vid fullstyrka eftersom jag gillar min whisky smakrik! För min del är kanske 48-52% det mest optimala för då behövs det inte vattnas alls!

Edited by rvh

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Det säger ju sig självt att en whisky som vattnats ner från 50% till 40% är förhållandevis mindre smakrik än en annan som fått sjunka ner till 40% av sig själv.

Det där var jag inte riktigt med på.

Kan iofs tänka mig förhållanden när det är så men oxå förhållanden då det inte är så.

 

Hur som helst så tycker jag att den där väntan med stor avdunstning är lite stönig (även om det inte är alkoholen jag tänker på då).

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Njae. Vattenskadad/nervattnad whisky är självklart mindre smakrik än whisky som inte är nervattnad. Det säger ju sig självt att en whisky som vattnats ner från 50% till 40% är förhållandevis mindre smakrik än en annan som fått sjunka ner till 40% av sig själv. För min del är det annars väldigt olika vid vilken alkoholstyrka jag gillar olika whisky bäst men oftast vid fullstyrka eftersom jag gillar min whisky smakrik! För min del är kanske 48-52% det mest optimala för då behövs det inte vattnas alls!

Var det inte du som föredrog Laffe 10 CS vid 30% på forumträffen i Växjö? :whistling:

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Det där med CS eller ej, beror ju på många faktorer, därav föredrar jag CS, så jag själv kan välja.

 

Skulle till och med kunna sträcka mig till att säga att CS är en självklarhet. Död åt nervattnad whisky!

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Smaken är som baken... Själv föredrar jag CS sedan en tid tillbaka.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Jag väljer hellre en CS än nedspädd, även om den vattnas marginellt. Allra viktigast är dock att den inte är kylfiltrerad och därmed (i regel) minst 46%.

All whisky tål inte vatten. En del, främst sherryfatslagringar, kan bli hur tråkiga som helst med en skvätt vatten. Laffe är vänliga nog att buteljera både 43% och 55.7% så att alla blir nöjda.

 

Frystorkad whisky..... Är den kylfiltrerad? :blink:

Roger Melander

Box Destilleri AB

Maltix AB

Växjö Maltwhiskysällskap

1/1 Bruichladdich, 11/20 Lochindaal, 1/20 Glengoyne, 1/30 Bladnoch and Box casks owner.

Link to comment
Share on other sites

Laffe är vänliga nog att buteljera både 43% och 55.7% så att alla blir nöjda.

Laffe 10 är numera 40% :doh:

Inget j-la vatten, eller som jag berättat tidigare. Jag träffa en åldring i Wick för 26 år sen: där är vatten tillräckligt i när den hälls på tunnan

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

"Varför ska whiskyn vara cask strength? Det blir ju bara jobbigt med långa matematiska formler man aldrig kommer ihåg för att räkna ut hur man ska spä den! Är det inte bättre att någon som vet vad dom sysslar med spär den rätt från början?"

 

Nu är det inte jobbigt att räkna ut det längre:

http://www.whiskyinfo.se/uisgebeatha/abv.php

:D

Magnus Rönnerup, Malmö
www.livingdeadbrewery.se

Link to comment
Share on other sites

Var det inte du som föredrog Laffe 10 CS vid 30% på forumträffen i Växjö? :whistling:

 

Nu är det inte jobbigt att räkna ut det längre:

http://www.whiskyinfo.se/uisgebeatha/abv.php

:D

 

Här finns presentationen som användes under workshopen i Växjö, då blir det ännu lättare att räkna fram och tillbaka mellan olika volymer och alkoholhalter.

 

Edit: Nu ska länken fungera som den ska...

Edited by ravelli

Ingela Gustafsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...