Jump to content
whiskyforum

Caol Ila 12 vs Benriach Curiositas 10

rce
 Share

Recommended Posts

Jag är en inbiten älskare utav rökig whisky och försöker desperat att finna något utanför Islay. Jag upptäckte för ett tag sedan att Benriach Curiositas 10 enligt beskrivning skall ha en påtaglig rökig karaktär med en PPM likvärdig Caol Ila 12, stämmer detta? Jag undrar även hur den står sig i stort mot Islay whisky samt Talisker...

Jag är en inbiten älskare utav rökig whisky och försöker desperat att finna något utanför Islay. Jag upptäckte för ett tag sedan att Benriach Curiositas 10 enligt beskrivning skall ha en påtaglig rökig karaktär med en PPM likvärdig Caol Ila 12, stämmer detta? Jag undrar även hur den står sig i stort mot Islay whisky samt Talisker...

Islay whisky med sin ärligt rökiga karaktär är svår att efterlikna men det finns några riktiga pärlor i Brora och lite äldre Clynelish som väl uppfyller det kriteriet, de sk. konstgjorda rökarna är allt lite spretigare och sunkigare och det finns nog ingen riktigt bra av dessa.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Ardmore, Longrow och rökig Glen Scotia (samt ev. Connemara)

Ardmore och Longrow (ung i så fall..) håller jag med om, men Connemara?

Jag citerar dig gällandes Connemara, Pär: "-Må vara en rökig irländare - men det är en simpel irländare som förärats rök". Det är en beskrivning som är mitt i prick.

Yamazaki Heavily Peated är väl inte dum om man gillar rökig whisky, och Tomintoul with a Peaty Tang för £23.49 hos TWE anser jag vara ett fynd.

Likaså, för att svara på första frågan: Benriach Curiositas är bra. Kanske inte "Caol Ila 12y-bra", men nästintill.

Peter Sjögren, Gbg

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

men Connemara?

Det var väl därför jag satte en parantes :-)

Sen är jag ju så dålig på rökig då jag aldrig hittar någon som faller mig på läppen :-) så mittiprickandet från min sida är rena lyckoskott när dom hampar sig...

Sen är väl Curiotisas mest bara rökt lakrits i mitt tycke :-)

Edited by paer

GBG

GWS #3

Tack för alla svar och förslag på fler rökiga. Vill dock höra era åsikter om yttligare en sak....Om man ställer Talisker 10 mot Caol Ila 12 vilken håller högst klass och upplevs som rökigast? Vilken skulle ni välja?

Tack för alla svar och förslag på fler rökiga. Vill dock höra era åsikter om yttligare en sak....Om man ställer Talisker 10 mot Caol Ila 12 vilken håller högst klass och upplevs som rökigast? Vilken skulle ni välja?

Caol Ila är i mitt tycke rökigast, men jag håller Talisker 10 som en godare whisky!!

Oscar Adolfsson

The John Cor Whisky Society - Karlstad

Att rök skall vara så förbannat viktigt..:-)

Peter Sjögren, Gbg

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

• 2 weeks later...