Jump to content
whiskyforum

Buteljeringar av Airigh Nam Beist


gzettergren
 Share

Recommended Posts

När jag för några år sedan hörde talas om Ardbegs 16-åring blev jag extatisk. Jag har alltid hävdat att Ardbeg toppar i de senare tonåren. Till skillnad från många andra som antingen menade att ju äldre desto bättre eller att världens bästa Ardbeg var den gamla 10-åringen som sålde slut i början av 1990-talet. De bästa Ardbeg jag druckit var från 1973-76, 15-17 år gamla, från Cadenheads. Drack man sig full på sådant, satt eftersmaken kvar dan efter, ungefär som surströmming.

 

När jag sedan fick smaka "besten" blev jag lite besviken. Bra, men inte fantastisk. Jag tyckte nog att Uigeadail var bättre. Men när jag nyligen besökte Skottland och tog en dram på en krog började jag tänka om. Besten har ju åldrats två år sen dess och säljs numera som 18-åring. Dock inte på bolaget som fortfarande har 2007 års buteljering på beställningssortementet. 2008 kommer så vitt jag förstår inte säljas i Sverige.

 

Finns det någon som har koll på olika butejeringsår av besten?

Är 2008 mycket bättre än 2006? Hur är det med 2007?

 

Nu när 1990 vintage håller på att ta slut är det dags att fylla på förråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...