Jump to content
whiskyforum

Färgmedel i Laphroaig


Recommended Posts

Hej,

 

ny här. Sökte men hittade inte, därför denna fråga:

 

Häromkvällen tog jag en skvätt av min favorit Laphroaig. Sådär klassiskt rökig och med riktigt "genuin" hederlig känsla. Liksom urmodern för whiskey. Och jag har föreställt mig, någon liten Loch uppe på ngn otillgänglig plats där vattnet försiktigt tas om hand i speciella trätankar. Och sen hederliga spån som någon yxat fram för att få den rätta rökigheten. Och sen fått stå i trätunnor i årtioende för att få rätt smak och färg. Där flaskan sen sköljs och en gammal gubbe sätter klister på varje etikett (som är gjord på ett lokalt tryckeri och på ett speciellt gammalt papper).

 

Dagen efter skall jag sätta tillbaka flaskan och mina ögon faller på texten på etiketten "farven justeret med karamell". Jag sätter morgonkaffet i halsen, då jag tolkar texten som "färgen har justerats med färgämne". Flaskan är inköpt på taxfree på Kastrup, och jag tolkar det hela som att i Danmark så måste sådana varningstexter finnas på produkter.

 

Min fråga är därmed - "är jag helt förd bakom ljuset eller visste alla att färgen inte alls har med ålder att göra utan det är färgämne som styr"? Eller feltolkar jag texten helt?

 

Se denna länk för en bild av flaskan, texten och etiketten: http://img12.yfrog.com/img12/2512/lapg.jpg

Edited by whiskey1212
Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

ny här. Sökte men hittade inte, därför denna fråga:

 

Häromkvällen tog jag en skvätt av min favorit Laphroaig. Sådär klassiskt rökig och med riktigt "genuin" hederlig känsla. Liksom urmodern för whiskey. Och jag har föreställt mig, någon liten Loch uppe på ngn otillgänglig plats där vattnet försiktigt tas om hand i speciella trätankar. Och sen hederliga spån som någon yxat fram för att få den rätta rökigheten. Och sen fått stå i trätunnor i årtioende för att få rätt smak och färg. Där flaskan sen sköljs och en gammal gubbe sätter klister på varje etikett (som är gjord på ett lokalt tryckeri och på ett speciellt gammalt papper).

 

Dagen efter skall jag sätta tillbaka flaskan och mina ögon faller på texten på etiketten "farven justeret med karamell". Jag sätter morgonkaffet i halsen, då jag tolkar texten som "färgen har justerats med färgämne". Flaskan är inköpt på taxfree på Kastrup, och jag tolkar det hela som att i Danmark så måste sådana varningstexter finnas på produkter.

 

Min fråga är därmed - "är jag helt förd bakom ljuset eller visste alla att färgen inte alls har med ålder att göra utan det är färgämne som styr"? Eller feltolkar jag texten helt?

 

Se denna länk för en bild av flaskan, texten och etiketten: http://img12.yfrog.com/img12/2512/lapg.jpg

 

 

Hej och välkomen hit.

 

Färgning av whisky är tyvärr väldigt vanligt. Om det står på flaskan eller inte beror på vilken marknad den säljs på, tex. i Danmark och Tyskland så är del lag på att det ska stå om färgämnen finns. I stort sett är tex. alla blended färgade med E150 (sockerkulör).

 

De maltsorter som inte är färgade brukar vilja poängtera det och det står ofta 'no coloring' eller liknande på dem. Exempel på ofärgade malter är destilleributeljeringar av Springbank, Bruichladdich och Macallan. Många oberoende buteljerar har också som del av affärsidén om att inte sälja whisky med färgämnen, tex. Murray McDavid och Adelphi.

 

Slutligen till din fråga om ålder och färg. Fattypen avgör vilken färg whisky får på naturlig väg och då beror det på vad fatet innehålligt tidigare och hur många gånger det använts. Färgningen görs därför ofta för att ge ett lite äldre eller aptitligare intryck på whiskyn. En annan anledning till justeringen är att whiskyn ska ha samma färg vid varje buteljering så att inte den oupplyste whiskydrickaren tror att det är något fel på den om färgen är ljusare eller mörkare än förra gången den köpte samma sort. Färgningen "ska inte" ge någon smak till whiskyn, men det finns olika uppfattningar om det.

Stefan Lööf

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till forumet.

 

 

Nästan alla whisky som är 46% eller över är ofärgad, det finns undantag men det är utterst sällsynt.

 

Byt upp dig till Laffe Cask Strength det är det värt, mycket godare både med och utan vatten. :)

 

PS: Torvsmaken kommer från att kornet torkas med rök från torv inget annat.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaren. Jag måste säga att jag blir lite besviken på infon. Jag har liksom verkligen trott att jag drack 100% naturprodukt. Fast jag måste säga att det känns märkligt att det verkligen behövs och att processen är så pass "svajig" att färgen inte kan kontrolleras. Där känns ju en champagne mer ärlig med sin färg. Där sitter ju korken på från start. Nåväl bara att bita ihop. Det smakar ju finfint.

 

En helt annan fråga som jag funderat på. Är det inte märkligt att ursprungsvattnet sägs vara helt avgörande för whiskeyn, men sen rekommenderas att blanda i lite sunkigt kranvattnet för att få bättre smak när man väl dricker. Kan verkligen ursprungsvattnet då vara så avgörande?

Link to comment
Share on other sites

... Jag har liksom verkligen trott att jag drack 100% naturprodukt...

 

Rent krasst brukar jag säga på whiskyprovningar att man inte ska ha några illusioner om "hantverket" när det gäller whisky. Det är big business, marknadspositionering, produktionsmaximering allt som oftast. Det är inte som att köpa hembakta bullar som säljs av skolbarn på julmarknaden precis. Snarare är det mest Pågens kanelgifflar, maskinellt knådade och avklippta.

Få destillerier (Springbank?) kan säga att de använder sig av teknik och en process som är genuin och "som den alltid varit".

 

När det gäller fatlagring så har det funnits x diskussioner på detta forum om "fusk med sherryindränkning av fat" eller om "wood finishes för att smaksätta whisky".

Jag tycker lite pragmatiskt att så länge whisky är bra kvalitet och god så.. varsågod.

Vem kan förvänta sig att i dagens handelssystem så ska sherry fraktas i ekfat över hela världen (så kom de till England på 1800talet, som fraktmedel för sherry, och då började man lagra whisky i dem)? Nej idag är väl mestadels sherryfaten gjorda för att under en viss tid lagra sherry inför whiskylagring?

 

Så, släpp dina illusioner och drick den goda whiskyn! :)

Mats Bernerfalk

Whiskyklubben Rocks Off, Uppsala, http://www.rocksoff.se

 

Ordnar whiskyprovningar genom ProvaWhisky.se

 

Favoriter:

Lagavulin 16 YO

Aberlour a´Bunadh

Laphroaig 10 YO Cask Strength

Glenmorangie 18 YO

Suntory Yamazaki 18 YO

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaren. Jag måste säga att jag blir lite besviken på infon. Jag har liksom verkligen trott att jag drack 100% naturprodukt. Fast jag måste säga att det känns märkligt att det verkligen behövs och att processen är så pass "svajig" att färgen inte kan kontrolleras. Där känns ju en champagne mer ärlig med sin färg. Där sitter ju korken på från start. Nåväl bara att bita ihop. Det smakar ju finfint.

 

En helt annan fråga som jag funderat på. Är det inte märkligt att ursprungsvattnet sägs vara helt avgörande för whiskeyn, men sen rekommenderas att blanda i lite sunkigt kranvattnet för att få bättre smak när man väl dricker. Kan verkligen ursprungsvattnet då vara så avgörande?

 

 

I öltillverkning är vattnet mycket viktigt, ph värde och mineralhalterna kan vara avgörande hur en öl smakar.

När det gäller whisky har det mindre betydelse, men visst påverkar vattnet, men avgörande är det knappast.

 

ca 60% av doft och smak av en 10 årig virre kommer från fatet (borubon lagrad 2nd fill).

 

Kranvattnet i Sverige är sällan sunkit bara det inte är för mycket klor.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

I öltillverkning är vattnet mycket viktigt, ph värde och mineralhalterna kan vara avgörande hur en öl smakar.

När det gäller whisky har det mindre betydelse, men visst påverkar vattnet, men avgörande är det knappast.

Tror inte en förstörd öl blir god för att den destilleras.

 

Skottarna hävdar väl att 1/10 av kvaliten beror på jäsningen medan Japanerna höjer siffran till styva 1/5

Jäsningen beror på vatten och jästsort. (Tid och "miljöskador i lokalen har ju oxå viss betydelse.)

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Självklart tänker jag fortfarande dricka min Laphroaig eftersom jag verkligen gillar smaken. Men det kommer inte kännas riktigt lika mysigt i magen när jag lyfter glaset och låter brasan spegla sig genom glaset :)

 

Men men. Visst är det Big Business såklart, men varför är det inte samma med champagne, calva, vin mm. De vill ju också sälja mycket och måste ha en "jämn" produkt som kunder känner igen. För inte finns det väl färgämnen där också? Att jämföra Laphroiag med Pågens kanelsnäckor är kanske rätt, men det känns lite surt. Jag hade liksom "accepterat" det mer om det var en halvbillig blended. Jag trodde snarare att det skulle vara en lokal bagare (därav priset).

Link to comment
Share on other sites

I öltillverkning är vattnet mycket viktigt, ph värde och mineralhalterna kan vara avgörande hur en öl smakar.

När det gäller whisky har det mindre betydelse, men visst påverkar vattnet, men avgörande är det knappast.

 

ca 60% av doft och smak av en 10 årig virre kommer från fatet (borubon lagrad 2nd fill).

 

Kranvattnet i Sverige är sällan sunkit bara det inte är för mycket klor.

 

Nu pratar jag om två olika saker i samma tråd. Sorry för det. Men jag fick för mig att anledningen till att Lagavulin var svår att få tag på under period berodde på att källvattnet tagit slut. Kunde de mao tagit vilket vatten som helst och fått fram samma produkt (med risken att kunderna tyckte att det kändes fel och inte ville betala så mkt)? Eller var det kanske ngn annan anledning till att Lagavulin var svår att få tag på under period (kanske fortfarande?).

Link to comment
Share on other sites

Nu pratar jag om två olika saker i samma tråd. Sorry för det. Men jag fick för mig att anledningen till att Lagavulin var svår att få tag på under period berodde på att källvattnet tagit slut. Kunde de mao tagit vilket vatten som helst och fått fram samma produkt (med risken att kunderna tyckte att det kändes fel och inte ville betala så mkt)? Eller var det kanske ngn annan anledning till att Lagavulin var svår att få tag på under period (kanske fortfarande?).

Om man tycker att en kvalitesförändring på i värsta fall 1/10-1/5 är egalt så går det givetvis bra.

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Om man tycker att en kvalitesförändring på i värsta fall 1/10-1/5 är egalt så går det givetvis bra.

 

Förstår inte riktigt. Ingen kan väl tycka att 20% smakskillnad inte har betydelse. Men hur rimmar ditt påstående med ovanstående att vattnet inte är avgörande för tillverkningen!? Eller missuppfattar jag?

 

(och vad var egentligen anledningen till att lagavulin var svår att få tag på?)

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att Lagavulin ett tag var svår att få tag på var att man under några år gick ned i produktion och bara körde 2 dagar/vecka. Anledningen till att man gick ned i produktion var en svag efterfrågan på rökig whisky då. Vilket visar på hur svårt det är att planera i whiskyindustrin. 16 år senare drabbas man av misstag....

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att Lagavulin ett tag var svår att få tag på var att man under några år gick ned i produktion och bara körde 2 dagar/vecka. Anledningen till att man gick ned i produktion var en svag efterfrågan på rökig whisky då. Vilket visar på hur svårt det är att planera i whiskyindustrin. 16 år senare drabbas man av misstag....

 

På ngt vis känns det väldigt hederligt med en business som har 16 års produktionsplanering. Jämfört med all stress som är idag. :)

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller Laphroaig och färgämnen så har jag undrat över det innan.

1980 utgåvan ska ju vara ofärgad och så står det också på både rör och flaska,men det står även att den ÄR färgad.

Misstag eller lokala regler?

 

 

Läs mer här: Laph 1980

Thomas Larsson

Sölvesborg

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte djuplodat i detta men jag fick svar av Robert Hicks att på 1980 var det ett fatalt misstag-feltryck, den är ej färgjusterad, jag måste ha glömt att skriva det i forumet.

 

Även Cáirdeas är feltryckt, den är heller inte färgjusterad enligt Robert.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Men men. Visst är det Big Business såklart, men varför är det inte samma med champagne, calva, vin mm. De vill ju också sälja mycket och måste ha en "jämn" produkt som kunder känner igen. För inte finns det väl färgämnen där också? Att jämföra Laphroiag med Pågens kanelsnäckor är kanske rätt, men det känns lite surt. Jag hade liksom "accepterat" det mer om det var en halvbillig blended. Jag trodde snarare att det skulle vara en lokal bagare (därav priset).

 

Förekommer nog olika typer av ingrepp vid framställning av många drycker. T.ex. tillsätts färgämnen även till en del calva. Även cognac får också då och då hjälp med justering av färgen. Vid vintillverkningen är det på en del håll tillåtet med en viss sockertillsats (chaptalisering) för att få upp alkoholhalten. I billigare vita viner kommer ofta ekfatskaraktären från ekspån eller ekstavar. Om du köper en vinsort i Sverige och sedan köper samma sort utomlands så är det inte alls säkert att vinet smakar lika. Vinet "designas" för att passa smaklökarna på olika marknader. Så olika typer av ingrepp är vanliga. Bra eller dåligt? Ja där får var och en skapa sig sin egen uppfattning.

 

Bernt Sjödin

Link to comment
Share on other sites

Förekommer nog olika typer av ingrepp vid framställning av många drycker. T.ex. tillsätts färgämnen även till en del calva. Även cognac får också då och då hjälp med justering av färgen. Vid vintillverkningen är det på en del håll tillåtet med en viss sockertillsats (chaptalisering) för att få upp alkoholhalten. I billigare vita viner kommer ofta ekfatskaraktären från ekspån eller ekstavar. Om du köper en vinsort i Sverige och sedan köper samma sort utomlands så är det inte alls säkert att vinet smakar lika. Vinet "designas" för att passa smaklökarna på olika marknader. Så olika typer av ingrepp är vanliga. Bra eller dåligt? Ja där får var och en skapa sig sin egen uppfattning.

 

Bernt Sjödin

 

Låter som ett troligt resonemang. Det är ju det att Laphroaigh rör sig i high-end sortimentet med tillhörande pris, och därmed så känns det mer illa i magen. Att ett billigt lådvin fått hjälp på traven är ju inget jag skulle ha en åsikt om.

 

Hela debaclet berodde nog på att jag inte trodde Laphroaigh = Pågens, och min världsbild därmed fått sig en törn. :)

 

Lagavulin då? Kan jag känna mig säker att det är 100% naturpodukt?

Edited by whiskey1212
Link to comment
Share on other sites

Tänk att en färgad, utspädd standardmalt ändå är så lysande

Det borde vara straff på att spä ut och färga Lagga 16! Tänk om dom inte gjort det... :drool2:

 

Fast då hade det funnits ännu mindre att få tag i förstås...

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Det borde vara straff på att spä ut och färga Lagga 16! Tänk om dom inte gjort det... :drool2:

 

Fast då hade det funnits ännu mindre att få tag i förstås...

 

Kanske blir en och annan whisky godare med färgämne ... jag är inte 100 på att t ex just Lagga 16 skulle bli godare som ev. blek och utan färgämne. Vore kul att ställa dessa två mot varandra, dvs en Lagga 16 innan färgtillsats och en dito efter (utan att vara påverkad av vad det är för grejer man provar, dvs helblint).

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Det här med färg är ju intressant, sök på E150 i sökfunktionen och ni kommer att hitta ett flertal trådar i ämnet. Bla så gjorde flera av oss en del experiment mer E150.

 

Man kan väl säga att det sällan blev bättre av att tillsätta E150 i whisky'n.

 

// Jörgen

Jörgen Andersson

 

Warbergs SingleMalt Society

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog ge whiskyindustrin rätt i att E150 i princip är omöjligt att urskilja med undantag från extrema färgningar typ Loch Dhu och andra stollaprov. Jag ser det som långt mer tragiskt att man vattnar ner till 40 och 43 procent. Lagga 16 cask strength skulle antagligen sopa banan med mycket därute.

 

Men vill man som den goda vegan man inte är dricka äkta naturjuice utan tillsatser och hokus pokus så kan man ju hålla sig till singel cask från independets, vill man dessutom ha den färskpressad kan man ju gå på Raw Cask

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...