Jump to content
whiskyforum

Uigeadail i förfall


gzettergren
 Share

Recommended Posts

Nyligen inhandlade jag en flaska Ardbeg Uigeadail i en ny "årgång" (buteljerad 2009) i en lite stiligare designad förpackning.

Tyvärr visade det sig att den nya Uigeadail var betydligt sämre än tidigare. Jag misstänker att det är den äldre sherryfatlagrade beståndsdelen som helt enkelt blivit för gammal. Men det kanske det finns delade meningar om?

Eftersom detta är en av mina favoritwhisky insåg jag var tvungen att vidta åtgärder. På "mina" butiker (Regeringsgtatan och Flemminggatan i Stockholm) fanns inga gamla flaskor kvar. Så jag begav mig ut i förorten och hittade 6 flaskor i Skärholmen.

Link to comment
Share on other sites

Nyligen inhandlade jag en flaska Ardbeg Uigeadail i en ny "årgång" (buteljerad 2009) i en lite stiligare designad förpackning.

Tyvärr visade det sig att den nya Uigeadail var betydligt sämre än tidigare. Jag misstänker att det är den äldre sherryfatlagrade beståndsdelen som helt enkelt blivit för gammal. Men det kanske det finns delade meningar om?

Eftersom detta är en av mina favoritwhisky insåg jag var tvungen att vidta åtgärder. På "mina" butiker (Regeringsgtatan och Flemminggatan i Stockholm) fanns inga gamla flaskor kvar. Så jag begav mig ut i förorten och hittade 6 flaskor i Skärholmen.

 

 

Det är nog inte så att den äldre sherrydelen blivit för gammal. Det handlar nog om att de numera måste använda sämre och säkert yngre fat. Ardbegs lager har tunnats ut hårt på senare år, liksom till exempel HP:s.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Nyligen inhandlade jag en flaska Ardbeg Uigeadail i en ny "årgång" (buteljerad 2009) i en lite stiligare designad förpackning.

Tyvärr visade det sig att den nya Uigeadail var betydligt sämre än tidigare. Jag misstänker att det är den äldre sherryfatlagrade beståndsdelen som helt enkelt blivit för gammal. Men det kanske det finns delade meningar om?

Eftersom detta är en av mina favoritwhisky insåg jag var tvungen att vidta åtgärder. På "mina" butiker (Regeringsgtatan och Flemminggatan i Stockholm) fanns inga gamla flaskor kvar. Så jag begav mig ut i förorten och hittade 6 flaskor i Skärholmen.

 

Jag har inte noterat någon större skillnad på Uigeadail förut. De flaskor jag köpte i Skärholmen var från 2008.

Link to comment
Share on other sites

Nyligen inhandlade jag en flaska Ardbeg Uigeadail i en ny "årgång" (buteljerad 2009) i en lite stiligare designad förpackning.

Tyvärr visade det sig att den nya Uigeadail var betydligt sämre än tidigare. Jag misstänker att det är den äldre sherryfatlagrade beståndsdelen som helt enkelt blivit för gammal. Men det kanske det finns delade meningar om?

Eftersom detta är en av mina favoritwhisky insåg jag var tvungen att vidta åtgärder. På "mina" butiker (Regeringsgtatan och Flemminggatan i Stockholm) fanns inga gamla flaskor kvar. Så jag begav mig ut i förorten och hittade 6 flaskor i Skärholmen.

 

 

Den sherrylagrade delen fanns enbart de två första åren d.v.s. 2003 och 2004.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Den sherrylagrade delen fanns enbart de två första åren d.v.s. 2003 och 2004.

Utan att vara expert på Ugglan, men jag tror inte en sekund på att de senaste utgåvorna varit helt befriade från sherryfat.. Att de gått över till yngre sherryfat på de senare utgåvorna det kan jag köpa, men inte att de slopat sherryfaten helt. Som gzettergren skriver :sherry+bourbon är ju själva grejen med denna whisky.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att jag läst någonstans att andelen sherry minskade fr o m 2005, men att 2008 var den högre igen. Jag har inte provat så många äldre, men 2008 har jag en öppnad, och den är riktigt bra.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag inte ett dugg på. Ung bourbon och äldre sherry är ju själva affärsidén. Dessutom känner man tydligt sherrysmaken.

Både på 2008 och 2009.

 

 

Ok, skulle skrivit äldre sherryfatlagrad fanns bara i 2003 & 2004.

 

Sedan blev den beståndsdelen avsevärt yngre eftersom ni vet det är ont om äldre Ardbeg.

Har dock inte testat 2008 & 2009.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Typ av sherryfat har också ändrats i Uigeadail har jag hört.

Som sagt så måste åldern på sherryn i de nya buteljerna vara avsevärt yngre. Tror knappast att de blandar ut någon av de sista faten som finns.

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Från vilket år är min Young Uigeadail (Har inte forskat så mycket?)

 

Har även ettpar från 06 & framåt! Dock har jag alltid tyckt mycket om denna malt! :winner:

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Från vilket år är min Young Uigeadail (Har inte forskat så mycket?)

 

Har även ettpar från 06 & framåt! Dock har jag alltid tyckt mycket om denna malt! :winner:

Läs på nederkanten på baksidan, det bör stå L6 089 = 89:e dagen 2006 :whistling:

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Är det någon/några fler som har ställt L8'an mot L9'an och märkt en stor skillnad? L8'an är ju som sagt riktigt bra och hos mig 90 p. L9'an har jag inte testat, än.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Är det någon/några fler som har ställt L8'an mot L9'an och märkt en stor skillnad? L8'an är ju som sagt riktigt bra och hos mig 90 p. L9'an har jag inte testat, än.

 

Mm, jag är i samma läge. Det var därför jag undrade vilken det var som gzettergren senast öppnade. Var det en L8 eller en tidigare?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är skillnad på de jag provat. Men... Det räcker inte med att tala om L8 och L9. Det finns ju tre siffror efter LX som anger dagen den buteljeras (dvs "batchen"). Det kan vara (och är) stor skillnad mellan olika L8:or etc.

 

Har samlat på mig samples av fem olika L8:or, kan återkomma med resultat då jag provat dem.

 

 

Är det någon/några fler som har ställt L8'an mot L9'an och märkt en stor skillnad? L8'an är ju som sagt riktigt bra och hos mig 90 p. L9'an har jag inte testat, än.

David Jönsson, Malmö

 

davjo415@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Detta ska bli intressant!! På vårt jubileum kommer vi att ha en flight med bara ugglor, närmare bestämt Young Uigeadail(Oogling) och Uigeadail L5-L9.

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Är det någon/några fler som har ställt L8'an mot L9'an och märkt en stor skillnad? L8'an är ju som sagt riktigt bra och hos mig 90 p. L9'an har jag inte testat, än.

 

Jag tycker också det är en ganska tydlig skillnad mellan L8 och L9. I mitt tycke känns det som om L9an innehåller mer yngre whisky... Båda är bra men tycker L8an är några pinnar bättre...

Henrik Sjöbeck, Malmö

Link to comment
Share on other sites

Puh, ibland har man tur, jag fick sista flaskan L8 i Farsta-butiken (L8 316). Fem nya L9:or i nya kartongen och en stackars L8 i en gammal, dammig kartong!

 

En flaska Glenfarclas 15 på torsdag också så blir jag rätt nöjd för ett tag. Någon som vet vad som kommer i november? :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Gjorde min lilla "nördtest" igår. Mitt högst personliga tyckande:

 

L8 042 90-91 p

L8 053 90-91 p

L8 084 88-89 p

L8 258 90-91 p

L8 316 87-88 p

 

Alla med andra ord väldigt köpvärda, men det kan löna sig att läsa koder på baksidan ibland :whistling:

 

De är väldigt lika varandra (har samma profil). Det som skiljer lite är koncentrationen i smak & doft och balansen. L8 316 hade en bitter biton (järn?) som drar ner betyget på den något. Annars är det nästan den som har maffigast sherrykaraktär av de fem.

 

Det räcker inte med att tala om L8 och L9. Det finns ju tre siffror efter LX som anger dagen den buteljeras (dvs "batchen"). Det kan vara (och är) stor skillnad mellan olika L8:or etc. Har samlat på mig samples av fem olika L8:or, kan återkomma med resultat då jag provat dem.
Edited by David J

David Jönsson, Malmö

 

davjo415@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Börjar sent imorgon :whistling:

 

Ännu en liten provning med Uigeadail:

 

L5 326 - 88-89 p. Mycket god, men lite tunn för att nå de 90...

L7 257 - 89-90p. Lik föregående, dock lite mer koncentrerad.

L7 325 - 90-91p. Lite maffigare sherry-karaktär i denna, lysande whisky. I klass med de bästa L8:orna. Kan detta vara den Murray hyllade så i förra "bibeln"?

 

Uigeadail är som vanligt en underbar whisky :P

David Jönsson, Malmö

 

davjo415@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Börjar sent imorgon :whistling:

 

Ännu en liten provning med Uigeadail:

 

L5 326 - 88-89 p. Mycket god, men lite tunn för att nå de 90...

L7 257 - 89-90p. Lik föregående, dock lite mer koncentrerad.

L7 325 - 90-91p. Lite maffigare sherry-karaktär i denna, lysande whisky. I klass med de bästa L8:orna. Kan detta vara den Murray hyllade så i förra "bibeln"?

 

Uigeadail är som vanligt en underbar whisky :P

 

Det verkar vara just den batchen David, om man ska tro den här länken...

http://www.ardbegproject.com/woty09.shtml

 

//Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...