Jump to content
whiskyforum

Dyraste flaska whisky ni köpt


mackanmedkorv
 Share

Recommended Posts

Dyraste för mig var att jag köpte hela Preludiumserien när den var som hetast för 10.000kr. Jag tror det var av någon användare här :)

 

Efter 14 dagar gjorde jag mig av med hela serien för exakt 50% mer än vad jag gav för den. Hoppas ingen blir arg? :)

 

För en del av vinsten inhandlades det 2st Lagavulin 21Y.

 

Utöver detta har jag betalat 2500kr för en Lagavulin 25Y och har även köpt en Bowmore 1968 för 2400kr för 6 år sedan. Bowmoren dracks upp när vi fick barn.

 

Och jag är beredd att betala mer, t o m mycket för en Lagavulin 30Y. Så alla ni som har en eller ett par Lagavulin 30Y som står och skräpar i hyllan. Kontakta mig!! :)

Jag blir då inte arg i alla fall! Du gjorde ju bara en lysande affär, men det är säkert nån som inte gillar det!

För när det bara pratas om Mackmyra verkar folk nästan bli upprörda! Men säljer man en typ Ardbeg very young blir man väl helgon förklarad! :rolleyes:

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den dyraste jag har köpt är en Highland Park 1952 44år 4300:-

Kalle Schmidt (tidigare user=storp)
Whisky Review
Whisky Society Skåne - WSS
Ardbeg Committee
Friend of Laphroaig
Highland Park - Inner Circle
Mackmyra Fatägare 2002/157 (Tömt och buteljerat)
Kilchoman Fatdelägare 2006/218
Mackmyra Fatdelägare Extra Rök
Mackmyra Fatdelägare Ambassadörsfat

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

BenRiach 40 YO cirka 8500 kronor styck

Har köpt 2 styck. En står i min BenRiach samling och den andra delades upp i andelspaket.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

3600kr för en flaska med Glenfiddich Vintage 1991 Don Ramsay edition. Signerad av Don.

Jösses. Jag gav bara några hundralappar för min 2007, signerad och klar. Numera är den både uppdrucken, slängd och glömd då den inte alls var god...69p.

Så öppnade den inte, såvida du inte är väldigt törstig.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Dyraste flaskan hittills är Bowmore 1956 43% ob for Soffiantino. Den kravlade sig precis upp till 5-siffrigt.

 

Men den var god, och det har blivit många roliga byten mot samples av den, och en hel del har gått iväg som andelar.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Lite roligt de här.. Precis i början av resan min första flaska jag köpte var en Yoichi 10yo.. som gick på 500:- och det tyckte jag var hemskt.. Nu ökar och ökar det bara.. Men har kommit till min absolut högsta gräns.. Egentligen mer än vad jag nånsin trodde jag skulle lägga men..

 

Ska köpa en Ardbeg Provenance som kravlade sig upp på 5-siffrigt precis.. Nåja.. Det är en flaska till framtiden. Att delas med nära och kära eller användas i en finare provning. Man lever bara en gång (censurerat)... doh.gif

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Är också i början av min resa. Karuizawa Noh -76 är min dyraste. Blev trots det två stycken av den. Funderar lite på ett inköp av någon äldre Ardbeg för någon dyrare peng. Men det kommer nog vad det lider. Ekonomin är väl inte den bästa. Har tom sålt min älskade filmsamling för att finansiera mina inköp. Crazy! Nu blir det nog samples ett tag. Igår kom Bunkers Ardbegs. Ska bli grymt kul. Tack!

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

Highland Park Return of The Vikings 2008 för 1.000 Euro.

(Det ingick iofs en resa i priset, men det var ju flaskan som man köpte..:-) )

Fick du rabatt - jag pröjsade 1200€

Bengt Larsson

Mariefred

 

Share & Caskholder of Kilchoman cask # 2006/111 / Delägare i Bladnoch cask # 2007/1204 / Founding member of SWS / Friend of Laphroaig / Member of The Ardbeg Committee

Link to comment
Share on other sites

Jösses. Jag gav bara några hundralappar för min 2007, signerad och klar. Numera är den både uppdrucken, slängd och glömd då den inte alls var god...69p.

Så öppnade den inte, såvida du inte är väldigt törstig.

 

Har inga planer på att dricka den, då jag liksom du har druckit den förut :)

 

Köptes på Cinderellas Whiskymässa 2009. Auktion, och pengarna gick till läkare utan gränser om jag inte minns fel.

The Henrik Aflodal Whisky Club, Ardbeg Committee, FOL.

Link to comment
Share on other sites

Hittills är den dyraste Supernovan för 799:-, får vänta till frugan börjar jobba igen efter mammaledigheten ;)

 

Tänk om man kunde hitta en Supernova för 800kr idag! :)

The Henrik Aflodal Whisky Club, Ardbeg Committee, FOL.

Link to comment
Share on other sites

Det dyraste jag köpt och öppnat är en blended.

County blend från oakhill brewery (som brann ned 1925). Whiskyn destillerades troligen innan första världskrigets utbrott.

Det var svårt att öppna flaskan. Korken gav vika och blev ett smulregn utan like.

Efter dekantering och silning så ingick den i en blendedprovning som Stockholm Whisky Enthusiasts arrangerade för några dagar sedan.

Jag vill minnas att flaskan kostade knappt 4.000 SEK i inköp.

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Det dyraste jag köpt och öppnat är en blended.

County blend från oakhill brewery (som brann ned 1925). Whiskyn destillerades troligen innan första världskrigets utbrott.

Det var svårt att öppna flaskan. Korken gav vika och blev ett smulregn utan like.

Efter dekantering och silning så ingick den i en blendedprovning som Stockholm Whisky Enthusiasts arrangerade för några dagar sedan.

Jag vill minnas att flaskan kostade knappt 4.000 SEK i inköp.

 

Minns du hur det smakade??

Oscar Adolfsson

The John Cor Whisky Society - Karlstad

Link to comment
Share on other sites

Minns du hur det smakade??

 

Färgen var mörk som en sherrylagring (mörk bärnsten)

Det mest framträdande i doften var sherry/port. sötma. En rätt komplex doft.

Smaken var ett bakslag. väldigt mild och len. Till intet sägande.........men sedan mullrade det in en eftersmak som var söt sherry och port. Inte helt olik doften på whiskyn, men med en liten grapefruktbäska.

 

En intressant whisky som legat minst 85 år på flaskan, innan jag slutligen dödade ett kulturarv.

Ca. 10 cl. finns kvar i flaskan, så jag kan nog ge bättre smaknoter efter helgen.

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Färgen var mörk som en sherrylagring (mörk bärnsten)

Det mest framträdande i doften var sherry/port. sötma. En rätt komplex doft.

Smaken var ett bakslag. väldigt mild och len. Till intet sägande.........men sedan mullrade det in en eftersmak som var söt sherry och port. Inte helt olik doften på whiskyn, men med en liten grapefruktbäska.

 

En intressant whisky som legat minst 85 år på flaskan, innan jag slutligen dödade ett kulturarv.

Ca. 10 cl. finns kvar i flaskan, så jag kan nog ge bättre smaknoter efter helgen.

Vilken cool flaska ni köpte och drack!

Jag hade förmånen att i fjol få öppna en Usher's Glenlivet buteljerad före 1907. Den var förvånansvärt bra. Tror jag gav den 83p eller nåt sånt. Över 100 år på flaska för respekt med sig.

 

I min samling har jag en bourbon från 1916 som buteljerats 1924. Får se när det lämpar sig att öppna den.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Tänk om man kunde hitta en Supernova för 800kr idag! smile.gif

 

Du har PM

Mikael Lindholm

Ardbeg Committee Member
Friend of Laphroaig

Delägare Mackmyra rök / sherry
Delägare Mackmyra X-rök / sherry
Delägare Box rök / ungersk ek
Delägare Box rök / sherry
Delägare Box orök / bourbon
Delägare Roslagswhisky Eko nr.1

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Färgen var mörk som en sherrylagring (mörk bärnsten)

Det mest framträdande i doften var sherry/port. sötma. En rätt komplex doft.

Smaken var ett bakslag. väldigt mild och len. Till intet sägande.........men sedan mullrade det in en eftersmak som var söt sherry och port. Inte helt olik doften på whiskyn, men med en liten grapefruktbäska.

 

En intressant whisky som legat minst 85 år på flaskan, innan jag slutligen dödade ett kulturarv.

Ca. 10 cl. finns kvar i flaskan, så jag kan nog ge bättre smaknoter efter helgen.

 

Ja det måste ha vart en häftig upplevelse! Kul med smaknoter på något så gammalt!!

Oscar Adolfsson

The John Cor Whisky Society - Karlstad

Link to comment
Share on other sites

Vilken cool flaska ni köpte och drack!

Jag hade förmånen att i fjol få öppna en Usher's Glenlivet buteljerad före 1907. Den var förvånansvärt bra. Tror jag gav den 83p eller nåt sånt. Över 100 år på flaska för respekt med sig.

 

 

Jag var med på den provningen på Cinderella. Blev förvånad över hur bra den smakade! Den hade garanterat åldrats till det bättre i flaskan :)

The Henrik Aflodal Whisky Club, Ardbeg Committee, FOL.

Link to comment
Share on other sites

Jag var med på den provningen på Cinderella. Blev förvånad över hur bra den smakade! Den hade garanterat åldrats till det bättre i flaskan :)

Satt också med på den provningen och glömmer den aldrig på grund av

en 50-årig Mortlach som var superb och säkert också dyr!

Edited by Bengt L

Bengt Larsson

Mariefred

 

Share & Caskholder of Kilchoman cask # 2006/111 / Delägare i Bladnoch cask # 2007/1204 / Founding member of SWS / Friend of Laphroaig / Member of The Ardbeg Committee

Link to comment
Share on other sites

Satt också med på den provningen och glömmer den aldrig på grund av

en 50-årig Mortlach som var superb och säkert också dyr!

 

Japp. Räknar inte med att någonsin få testa dessa igen. En riktig upplevelse väl värd sina ≈700kr!

The Henrik Aflodal Whisky Club, Ardbeg Committee, FOL.

Link to comment
Share on other sites

Färgen var mörk som en sherrylagring (mörk bärnsten)

Det mest framträdande i doften var sherry/port. sötma. En rätt komplex doft.

Smaken var ett bakslag. väldigt mild och len. Till intet sägande.........men sedan mullrade det in en eftersmak som var söt sherry och port. Inte helt olik doften på whiskyn, men med en liten grapefruktbäska.

 

En intressant whisky som legat minst 85 år på flaskan, innan jag slutligen dödade ett kulturarv.

Ca. 10 cl. finns kvar i flaskan, så jag kan nog ge bättre smaknoter efter helgen.

Nu har jag smaknoter på County Blend

 

Färg; Mörk bärnsten

Doft; Komplex, sherry, portvin, plommon, körsbärskärna, sötma

Smak; Mild, en aning "tafatt", något oljig, söt, portvin, lakrits

Eftersmak; Lång, söt, grapefrukt.

 

Färgen var underbar, likaså doften, Smaken var där emot en klar besvikelse. Trodde ett tag på platt fall för denna åldring, men eftersmaken var utsökt. Väldigt lik doften. Svårt att sätta en poäng på denna. Men ett försök skulle bli 23, 14, 20, 22. Dvs 79 poäng.

 

(Men tänker man på att den är nära 100 år och var unik, så kan man ha svårt att komma under 90 poäng, för en otrolig upplevelse var det).

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

dyrast hitills är Laphroaig 18 år 625kr, men sneglar på lite dyrare, men jag hittar mycket gott i prisklasen 5-700 kr, så ja vet inte....

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...