Jump to content
whiskyforum

Dyraste flaska whisky ni köpt

mackanmedkorv
 Share

Recommended Posts

• Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fanns det inte en sån här topic? Nåja jag öppnar försiktigt med 2 st Ardbeg Lord Of The Isles L07 1599:-

Såg förresten precis att den inte finns kvar på Ardbegs hemsida längre. Någon som vet om den kommer att göras mer?

Björn Öström

Friend Of Laphroaig, plot nr: 299951

Member of The Ardbeg Committee

Founding member of Whiskyklubben

Founding member of ölklubben Humlan

Fanns det inte en sån här topic? Nåja jag öppnar försiktigt med 2 st Ardbeg Lord Of The Isles L07 1599:-

Såg förresten precis att den inte finns kvar på Ardbegs hemsida längre. Någon som vet om den kommer att göras mer?

Enl Ardbeg NEJ

Hasse Peters

Laholm

Port Ellen forever

Snöade in på whisky för 3-4 månader sedan. Dyraste jag köpt är 900 ungefär. Nu är det många roliga buteljer runt 2000 som jag är intresserad av. Fast det är klart. Det finns ju mycket godis mellan 500 och 1000 kr också. Dyr flaska = outstanding kvalitè stämmer väl inte alltid...

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Enl Ardbeg NEJ

Låter ju bra för värdet för den LOTI som jag inte öppnat ännu ;)

Har dom skrivit det på hemsidan eller vart har du läst det?

Björn Öström

Friend Of Laphroaig, plot nr: 299951

Member of The Ardbeg Committee

Founding member of Whiskyklubben

Founding member of ölklubben Humlan

Låter ju bra för värdet för den LOTI som jag inte öppnat ännu ;)

Har dom skrivit det på hemsidan eller vart har du läst det?

Mickey Heads berättade det på Stockholm Beer

Hasse Peters

Laholm

Port Ellen forever

Gav 2500:- för Nikka Yoichi 1988.. Det är änsålänge min dyraste. Taketsuru 35yo kommer bräcka den med råge...

Filip Ling, Stockholm

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Har för mig att jag gav ca 2500:- vardera för Brora 30 YO OB och Port Ellen 8th release

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

€294 för Bowmore 30 'Seadragon'. Den gamla svarta flaskan. Detta är ett väldigt bra pris, har aldrig sett den säljas så billigt, varken för eller efter att jag köpte min på WA. Har hört att den säljs för mellan €400-450 i Limburg.

Annars £220 för en 37 årig SC från Glengoyne och €200 för Brora 4th release i våras.

Edited by Reasoner

Patrik Söderholm

NMWL Stavanger

Gav 2500:- för Nikka Yoichi 1988.. Det är änsålänge min dyraste. Taketsuru 35yo kommer bräcka den med råge...

Finns den att få tag på vid nån i nuläget aktuell webshop för oss som bor i Sverige?

/Andreas

Andreas Lestander, Arjeplog

• 3 weeks later...

369£ eller ca. 3250Dkk for en DLP Ardbeg 1973 36yo

2. dyreste Ardbeg 'Flying Turf' 2850Dkk tilbage i 2006

Claus Rasmussen,

Aalborg, Denmark

-

Ardbeg Committee Member, Friend of Laphroaig, Springbank Society Member, Balvenie Club Member, Scapa Crew, Aberlour Companion & Aalborg Whisky Laug

Jag spräckte precis min gamla gräns rätt rejält.. :rolleyes:

6200:- för en Taketsuru 35yo

Nudlar fram tills jul nu :g:

Filip Ling, Stockholm

Detta låter som värsta sortens collectors item.. :blink:

Mjo.. De absolut äldsta som går att få tag i från mitt favvo-distilleri :blush:

Filip Ling, Stockholm

Mjo.. De absolut äldsta som går att få tag i från mitt favvo-distilleri :blush:

The previous whiskies that Nikka have produced under the Taketsuru label have been vatted - sorry, 'blended' - malts from Nikka's Yoichi and Miyagikyou distilleries, and we have no reason to believe any different of this one, since Japanese distilleries tend not to swap stock with each other. The 21 yo Taketsuru Pure Malt won the 'World's Best Blended Malt' at the World Whisky Awards in 2007.

Om detta stämmer så är det en blended/vatted som är utspädd till 43% för över 6000 spänn.. Gulp! :rolleyes:

Kristoffer Horn

Göteborg

Om detta stämmer så är det en blended/vatted som är utspädd till 43% för över 6000 spänn.. Gulp! :rolleyes:

30 btl for EU

Description : This vatting of single malts contains the oldest casks from the Yoichi (founded in 1934) and Miyagikyo (founded in 1969) distilleries. An exceptional version whose fruitiness, spiciness and intense notes of leather brings to mind very old cognacs. A limited edition of 1000 bottles, originally intended only for Japan, but which we have managed to obtain in small quantities.

Den innehåller med andra ord den äldsta whiskyn från Nikka som går att få tag i :rolleyes:

Annars den längst lagrade en SC Yoichi/Miyagikyo som är 22 år. Denna inehåller Yoichi/Miyagikyo som är minst 35.. M-U-M-S... Att Taketsuru 21 är en monstruöst fin Vatted gör inte saken sämre! :whistling:

Edited by Lutfisk

Filip Ling, Stockholm

Dyraste för mig var att jag köpte hela Preludiumserien när den var som hetast för 10.000kr. Jag tror det var av någon användare här :)

Efter 14 dagar gjorde jag mig av med hela serien för exakt 50% mer än vad jag gav för den. Hoppas ingen blir arg? :)

För en del av vinsten inhandlades det 2st Lagavulin 21Y.

Utöver detta har jag betalat 2500kr för en Lagavulin 25Y och har även köpt en Bowmore 1968 för 2400kr för 6 år sedan. Bowmoren dracks upp när vi fick barn.

Och jag är beredd att betala mer, t o m mycket för en Lagavulin 30Y. Så alla ni som har en eller ett par Lagavulin 30Y som står och skräpar i hyllan. Kontakta mig!! :)

Edited by rico90

Med vänliga hälsningar
Rickard

The previous whiskies that Nikka have produced under the Taketsuru label have been vatted - sorry, 'blended' - malts from Nikka's Yoichi and Miyagikyou distilleries, and we have no reason to believe any different of this one, since Japanese distilleries tend not to swap stock with each other. The 21 yo Taketsuru Pure Malt won the 'World's Best Blended Malt' at the World Whisky Awards in 2007.

Vatted malt eller single malt spelar väl ingen roll egentligen. Bara den är god och god är just vad Taketsuru 35 är. 92 poäng har jag gett den.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com