Jump to content
whiskyforum

Tyskland


ancc
 Share

Recommended Posts

Hejsan på er!

 

Jag ska nästa vecka till Tyskland med bil från Umeå :shock3: , men vilken väg är den "bästa" att ta? Vi ska till Scoma :whistling:

Och sedan direkt hem åt med ....... i bilen!

 

Mvh,

Christer

Christer Nyström Umeå

Ardbeg Committee: Springbank Society: Friends of Laphroaig Plot No: 180110: Ägare av en bourbon cask tunna hos Springbank, Klar 2009.. Derby County

Link to comment
Share on other sites

Hejsan på er!

 

Jag ska nästa vecka till Tyskland med bil från Umeå :shock3: , men vilken väg är den "bästa" att ta? Vi ska till Scoma :whistling:

Och sedan direkt hem åt med ....... i bilen!

 

Mvh,

Christer

 

Ska du bästa vägen till Tyskland ska du i alla fall absolut inte starta i Umeå. Då är det jättelångt.

Joakim Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Hejsan på er!

 

Jag ska nästa vecka till Tyskland med bil från Umeå :shock3: , men vilken väg är den "bästa" att ta? Vi ska till Scoma :whistling:

Och sedan direkt hem åt med ....... i bilen!

 

Mvh,

Christer

Om du har tänkt att ta med ett "break" i bilkörningen, så kan du ju ta färjan (med övernattning och whisky i baren) från Göteborg till Kiel, och sedan är det ju inte jättelångt därifrån till Scoma.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Ska du bästa vägen till Tyskland ska du i alla fall absolut inte starta i Umeå. Då är det jättelångt.

 

 

jo, jag vet det, men nu måste vi göra denna resa för att hämta ett antal flaskor...

Christer Nyström Umeå

Ardbeg Committee: Springbank Society: Friends of Laphroaig Plot No: 180110: Ägare av en bourbon cask tunna hos Springbank, Klar 2009.. Derby County

Link to comment
Share on other sites

Enligt viamichelin.com så ska du först över Högakustenbron sedan över Öresundsbron och sedan över Fehmarnbron (tills den sistnämnda är klar funkar Scandlines färjor). Sedan har du bara 3 1/2 timmes körning i Tyskland kvar innan du är framme.

 

Vad är det för gott ni ska hämta?

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Enligt viamichelin.com så ska du först över Högakustenbron sedan över Öresundsbron och sedan över Fehmarnbron (tills den sistnämnda är klar funkar Scandlines färjor). Sedan har du bara 3 1/2 timmes körning i Tyskland kvar innan du är framme.

 

Vad är det för gott ni ska hämta?

 

 

Det är ett antal springbank flaskor som ska hem..

 

/Christer

Christer Nyström Umeå

Ardbeg Committee: Springbank Society: Friends of Laphroaig Plot No: 180110: Ägare av en bourbon cask tunna hos Springbank, Klar 2009.. Derby County

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Vi är några st som är i ängelholm i ett par veckor och funderar på att åka till puttgarden medan vi ändå är så pass nära.

 

Vad är smidigast? Bila ner eller stoppa in bilen i en färja från Helsingborg?

Nu e ju jag inte alls någon skåning, och de vet säkert bättre än mig, men om du ändå är i Ängelholm bör väl färjan från Helsingborg vara klart smidigast? Skall du dessutom åka mellan Rödby-Puttgarten så tror jag att du kan köpa Rödby biljetten samtidigt som du köper Helsingborg-Helsingör-biljetten om du åker med Scandline, och då blir det billigare.

Edited by Pedda

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Nu e ju jag inte alls någon skåning, och de vet säkert bättre än mig, men om du ändå är i Ängelholm bör väl färjan från Helsingborg vara klart smidigast? Skall du dessutom åka mellan Rödby-Puttgarten så tror jag att du kan köpa Rödby biljetten samtidigt som du köper Helsingborg-Helsingör-biljetten om du åker med Scandline, och då blir det billigare.

 

Mmm, är lite så vi resonerar med efter att ha kollat runt lite...Men som sagt var, kanske finns nått annat sätt. Fast det lutar nog åt helsingborg-färjan

Link to comment
Share on other sites

är ej heller någon skåning (tyvär) men tror inte du kan stoppa bilen på en färja direkt- tyskland, från helsingborg.

den snabbaste dyraste vägen är över malmö och bron till köpenhamn, sedan 150km till rödby.

cirka 300kr billigare/ fast 90min längre, är helsingborg- helsinör där du köper bägge biljetterna(1000kr) lite billigare on-line, 10% med coop kortet. därefter 200km till rödby.

är ni bara intresserade av whisky är bordershopen erat val, tänk på att utnyttja 3 flak öl/ 100KR på biljetten/ kan ni handla på 2 timmar får ni 300sv kr tillbaka på båten.

bästa tid (tycker jag) är ut från helsingborg runt kl 11, därför då har alla bussresenärer handlat klart, och motorvägen är ganska tom.

har ni mer tid, skiter i dom 300 kr kan burg va ett alternativ. fler butiker, något billigare än bordershopen på (vin öl vodka gin mm) å kanske passa på å äta. till burg 7km.

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...