Jump to content
whiskyforum

Talisker Distillers Edition

Bonika
 Share

Recommended Posts

Hej,

Första inlägget för mig i detta eminenta forum.

Är själv en Islay junkie (jag föredrar röööökig whisky) och har väl Laphroaig som favorit bland dem (har givetvis en squarefoot där som jag även besökt).

För en tid sedan släppte systemet några Distillers Edition och jag kunde inte låta bli att köpa ett par Lagavulin DE 1993. Vad jag har förstått så ska Cao Ilas DE inte vara bra men hur är Taliskers? Jag gillar bådas standard sortiment och är lite småsugen på att inhandla en eller ett par Talisker DE. En bra eller en dålig idé?

Tack på förhand

Bonika

Hej,

Första inlägget för mig i detta eminenta forum.

Är själv en Islay junkie (jag föredrar röööökig whisky) och har väl Laphroaig som favorit bland dem (har givetvis en squarefoot där som jag även besökt).

För en tid sedan släppte systemet några Distillers Edition och jag kunde inte låta bli att köpa ett par Lagavulin DE 1993. Vad jag har förstått så ska Cao Ilas DE inte vara bra men hur är Taliskers? Jag gillar bådas standard sortiment och är lite småsugen på att inhandla en eller ett par Talisker DE. En bra eller en dålig idé?

Tack på förhand

Bonika

Välkommen hit!

Talisker DE är betydligt mindre rökig och mer avrundad än 10-åringen. DE är en prisvärd whisky men enligt de smakpreferenser du anger så vill du nog ha något rökigare och vassare än Talisker DE.

Andreas Magnusson

Örebro

Friend of Laphroaig, Ardbeg Commitee Member, Friend of the Classic Malts

A Wee One, Westerås Whisky Wenner

Personligen har absolut inget emot Caol Ilas DE, men gillar inte alls Taliskers. Som ballesterosjr skriver så uppfattar jag också den som klart mindre kraftfull och mycket smak har "filtrerats" bort. Sämsta DE:n tillsammans med Clynelish...imho...:-)

Peter Sjögren, Gbg

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society