Jump to content
whiskyforum

Whiskyprovning med Hasse Nilsson

BishopsArmsMalmo
 Share

Recommended Posts

Whiskyprovning med branschens hemligheter

Det finns många myter och halvsanningar i whiskybranschen, en hel del förtigs av destillerierna men om man skrapar lite på ytan kan man få reda på både det ena och det andra. Dessvärre är det sällan som branschens företrädare och provledare säger så mycket mer än det som deras marknadsavdelningar vill att de ska säga.

Fredagen den 18:e december har vi bjudit in whiskyskribenten Hasse Nilsson som provledare för att guida oss igenom en spännande provning och avslöja några av branschens hemligheter.

– Som journalist har man möjligheter att säga sådant som är obekvämt. Det finns mycket business bullshit i whiskyvärlden och jag har länge retat mig på att halvsanningar och myter upphöjs till sanningar. Jag tänkte ta tillfället i akt och försöka slå hål på en del av dessa.

För att fortsätta på hemlighetsmakeriet kommer vi också att hålla en provning som vi inte berättar så mycket om.

– Jag har valt ut några av mina absolut bästa whiskyupplevelser under året. En del av dessa sorter är mycket exklusiva och försvann lika fort som de dök upp sedan ryktet gått bland konnässörerna. Det blir sex sorter i världsklass, och eftersom vi närmar oss jul kommer den som gillar sherrylagrade skönheter inte att bli besviken.

Tid: fredagen 18:e december 19:00

Pris: 350:-

Viktig information:

Anmälan gäller först vid betalning, antingen via bankgiro, plusgiro eller givetvis direkt hos oss i baren. Anmälan kan ske per telefon eller mail. Efter att ni fått bekräftelse på antingen telefon eller mail skall inbetalning ske senast inom 5 dagar. Detta för att förhindra eventuell överbokning.

Vid betalning via Pg eller Bg var god ange namn, vilken provning och eventuellt antal personer om fler än en.

Bankgiro nr. 640 2994

Plusgiro nr. 14 74 00 -6

Har ni frågor så maila på bishops.malmo@elite.se eller ring puben efter klockan 15!

Tfn: 040-6644888

Hasse Nilsson är så osannolik enligt alla sannolikhetkalkyler så han är en myt han med. ;)

Mikael Weisz - Växjö

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Han är ju till och med på gränsen till legend, men tyvärr lite långt från Mariefred för detta jippo.

Bengt Larsson

Mariefred

Share & Caskholder of Kilchoman cask # 2006/111 / Delägare i Bladnoch cask # 2007/1204 / Founding member of SWS / Friend of Laphroaig / Member of The Ardbeg Committee

• 2 weeks later...

Jo det var och blev precis som förväntat! Hasse dominerade med sin kunskap om sanningar och halvsanningar om whiskyvärlden levererat med stor humor och sund distans! Underbart underhållande! Tack Hasse! Kom snart tillbaks! :winner:

Dock imponerade David J. mest på mig eftersom han helblint satte 5 av 6 malter!!! :winner:

Vinnaren ikväll var Bowmore Laimrig tätt följt av Black Bull 30. Kvällens största positiva överraskning var dock en Mackmyra som Maja plockade fram. Rök/Bourbon var receptet och den var lysande! I klass med en ung bra Ardbeg! I kid you not! :winner:

Vad ska jag mer säga? Nästa stora upplevelse blir Macallan Lalique i januari (ni missar väl inte detta!!!) och därefter kommer Arran Distillery på besök. Mer info om det kommer snart...

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Suverän tillställning, TACK Hasse ;)

Oj vad kul jag hade igår,,,,,känner jag idag :-0 Tack för vänliga ord och trevligt sällskap, whisky blir ännu bättre och roligare när man dricker den med vänner man tycker om och som har fattat vad det här intresset handlar om.

Maja har gjort er Bishop till en av Sveriges allra bästa öl- och whiskykrogar.

Nu ska jag stampa den här bakfyllan ur kroppen....

PS. Grattis Lasse som rundade en milstolpe i veckan och som nu kan sätta "rare old" på visitkortet

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Tack Hasse!

Du är en fantastisk berättare och har svårt att sluta, men vi fick i oss whiskyn till slut.

Det var en trevlig blandning av olika sorter, bl.a. en mycket speciell 30-årig blended (Black Bull, blended at birth) och en japan (Yamazaki 18 år).

Min favorit blev en 32-årig Banff från 1976.

Tyvärr så satt jag vid fel bord och fick inte smaka på Mackmyran. :(

/Kalle

Kalle Schmidt (tidigare user=storp)
Whisky Review
Whisky Society Skåne - WSS
Ardbeg Committee
Friend of Laphroaig
Highland Park - Inner Circle
Mackmyra Fatägare 2002/157 (Tömt och buteljerat)
Kilchoman Fatdelägare 2006/218
Mackmyra Fatdelägare Extra Rök
Mackmyra Fatdelägare Ambassadörsfat