Jump to content
whiskyforum

Alla priser höjda på TWE


Lutfisk
 Share

Recommended Posts

Inte för att jag är storhandlare hos de men brukar ofta drömma mig bort där.. Märkte nu att i princip ALLA flaskor har höjts i pris.. inga våldsamma priser men allt ifrån 5-60 pund lite beroende på förra årets pris. Antar det har höjt med en viss % av det tidigare priset på alla flaskor.

 

Visst att priset ändras lite under åren men ett automatiskt procentpåslag vid årskiftet är väll lite löjligt och det har blivit väldigt ojämna summor.

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Spritskatten i UK som sänktes tillfälligt för drygt ett år sen återsattes till sin gamla nivå vid årsskiftet.

Trist, har ju blivit en och annan pava där igenom åren! Desutom måste man väl betala Svensk skatt åxå?!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Desutom måste man väl betala Svensk skatt åxå?!

 

mm :(

 

Däremot kan man planera några köp om man ska förbi London närmaste tiderna.

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Inom EU betalas momsen i avsändarlandet, dvs handlar du från en engelsk webshop betalar du engelsk moms. Svenska staten kan inte kräva att få ta upp mellanskillnaden. Om du har kommit på ett sätt att slippa betala moms på utländska inköp får du gärna berätta hur! :)

 

Det var en diskussion här på forumet tidigare i höstas om att man rimligen borde kunna kräva att få tillbaka den engelska skatten eftersom man är tvungen att betala full svensk punktskatt men frågan är om man kan göra det som privatperson eller om säljaren måste göra det åt en. I det senare fallet måste man alltså lyckas få t.ex. TWE eller LFW att ansöka om återbetalning från HM Revenue & Customs, en procedur som säkerligen kommer ta sin goda tid...

Link to comment
Share on other sites

Inom EU betalas momsen i avsändarlandet, dvs handlar du från en engelsk webshop betalar du engelsk moms. Svenska staten kan inte kräva att få ta upp mellanskillnaden. Om du har kommit på ett sätt att slippa betala moms på utländska inköp får du gärna berätta hur! :)

 

Det var en diskussion här på forumet tidigare i höstas om att man rimligen borde kunna kräva att få tillbaka den engelska skatten eftersom man är tvungen att betala full svensk punktskatt men frågan är om man kan göra det som privatperson eller om säljaren måste göra det åt en. I det senare fallet måste man alltså lyckas få t.ex. TWE eller LFW att ansöka om återbetalning från HM Revenue & Customs, en procedur som säkerligen kommer ta sin goda tid...

LFW och TWE drar av engelsk moms. Sen läggs svensk alkoholskatt och svensk moms på.

Precis som det enligt svensk lag ska vara.

Det som är skevt är att vi får betala även engelsk alkoholskatt eftersom den erläggs när varan lämnar producenten och den är jobbig att kräva tillbaks för de engelska butikerna.

 

Hur vore det om Sverige kunde sänka alkoholskatten nån gång?!?!

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Inom EU betalas momsen i avsändarlandet, dvs handlar du från en engelsk webshop betalar du engelsk moms.

 

Du kan välja om du vill momsa i avsändarlandet eller mottagarlandet.

Men pappersexercisen kan bli lite långvarig...

 

Vad gäller TWE och LFW (och fler kommer) så är det de som krånglar med pappersexercisen - och dom är vana sedan länge då de exporterar mycket ut ur EU och dessutom betalar skatter i Sverige när så behövs.

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Du kan välja om du vill momsa i avsändarlandet eller mottagarlandet.

 

Nej, säljer t.ex. TWE för över xxx kronor per år till Sverige ska momsen betalas i Sverige (inom EU).

Edited by Mart

Martin Sundberg

 

Whisky och belgiskt öl...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Butiken sköter inga leveranser? De har väll ett specielt lager för det tillsammans med huvudkontoret.

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Mina vildaste gissningar är nog att de inte tar emot orders över disk där.. :P

 

Men varför inte bara ta med en tom resväska.. massa bubbelplast och lite extra kartonger? :)

 

Sen tror jag att problemet uppstår ändå om du väl köper flaskorna över disk att skatten måste läggas på ändå om de ska fraktas ifrån TWE till Sverige.

Edited by Lutfisk

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Hur fungerar det då om jag befinner mig på TWE, betalar på plats och vill att de ska skicka hem ett paket till mig?

Enligt lag ska extraskatten betalas eftersom detta räknas som ett distansköp. Du måste själv föra in dina flaskor över gränsen för att slippa punktskatten.

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Ok, det var detta jag var ute efter. Det innebär alltså att jag inte ens kan posta dem själv från UK?

 

Who's gonna stop ya... eller beställ från den stora mängd butiker som fortfarande skickar till Sverige :)

 

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Ok, det var detta jag var ute efter. Det innebär alltså att jag inte ens kan posta dem själv från UK? (Jag brukar bära på tomväska och bubbelplast).

 

Du får hjälp med emballage av butiken och postar själv.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Enligt lag ska extraskatten betalas eftersom detta räknas som ett distansköp. Du måste själv föra in dina flaskor över gränsen för att slippa punktskatten.

 

Jag skulle inte vara helt säker på det eftersom leverans ombesörjad av en privat person i ett annat EU-land torde inte vara skattepliktigt. Så mao hade jag en kompis i London skulle jag be honom handla hos TWE och sedan i egenskap av privat person be honom ombesörja frakten till mig i Sverige. Jag tror att det håller.

 

Sedan kan man fråga sig vad det innebära att ombesörja frakten "åt sig själv".

Edited by sam gutenwik

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Fri-rorlighet/Varor/Privatinforsel-av-alkohol-och-tobak/

 

Privatinförsel av alkohol och tobak

 

"En förutsättning för att huvudregeln ska gälla är dock att privatpersonen själv transporterar varorna mellan länderna och inte tar hjälp av exempelvis ett transportföretag."

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Fri-rorlighet/Varor/Privatinforsel-av-alkohol-och-tobak/

 

Privatinförsel av alkohol och tobak

 

"En förutsättning för att huvudregeln ska gälla är dock att privatpersonen själv transporterar varorna mellan länderna och inte tar hjälp av exempelvis ett transportföretag."

 

Som jag förstår utgår regelverket i detta avseende från varor som handlas hos näringsidkare. Regelverket behandlar överhuvudtaget inte den situationen att min kompis i London t.ex. genom en gåva skickar en av hans flaskor till mig. Mao du vet ju inte ens innan du har fått flaskan att du ska få en och min kompis är knappast skattskyldig.

 

PS Det ligger knappast i uppgiftslämnarens intresse att informera om detta "kryphål".

Edited by sam gutenwik

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Om privatperson skickar till privatperson föreligger ingen skattskyldighet i mottagarlandet. Detta är det en del butiker som uttnyttjar, men det är naturligtvis omöjligt att sätta i system i stor skala för de större butikerna

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Om jag har förstått det hela rätt så kan man skicka ett par flaskor som gåva från eu-land till eu-land, utan att det ska vara olagligt och behövas skattas i sverige.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...