Jump to content
whiskyforum

Ålvados

aftonande
 Share

Recommended Posts

Jag läste i detta forum om det åländska äppelbrännvinet Ålvados och vart nyfiken. Jag hittar dock inget sätt att beställa det via nätet. Vet någon hur man gör om man vill köpa en flaska? Måste ma nåka till Åland?

Hej! På en av de första resorna som Mackmyra arrangerade (2006-08-06) gick resan till Åland och Tjudö vingård. Där fick vi prova några drycker de tillverkade. På båtresan köpte jag en flaska Ålvados - en otroligt fin flaska med ett äpple i glas inuti. I december 2009 hade vi julfest hos mig i vår brf och eftersom ett par från Åland nyligen flyttat in öppnades denna. Är nog mer exotisk en prisvärd - av åtgången verkar den att ha varit populär...

Kanske kan man köpa den på Eckerö-linjen men Viking verkar inte ha den. Ska kolla ikväll då jag åker med Cinderella Whisky Fair.

Såg även att de ska börja med Whiksky - http://www.tidningen.aland.net/article.con?iPage=8&id=15777

//Louis

Louis Reps

SSCC - Spirit Safe Collectors Club

www.glenlochy.com

söker SMWS 62.xx och andra Glenlochy

Jag läste i detta forum om det åländska äppelbrännvinet Ålvados och vart nyfiken. Jag hittar dock inget sätt att beställa det via nätet. Vet någon hur man gör om man vill köpa en flaska? Måste ma nåka till Åland?

Vikingline för flera olika produkter från Tjudö eller vad de heter, bl.a. Ålvadosen.

Per Andersson

Ardbeg Committee, FOL, Springbank soc., Slainte, AWS, AWC, SWE, SöWS, SMAD member

Järfälla

Jag tror jag har en Ålvados som är oöppnad hemma i Malmö som jag kan tänka slita mig ifrån. Kan kolla ikväll när jag är på skånsk mark igen.

PMa om det är av intresse :)

//Lisa

Lisa Snellström

FOL 242697

Eskilstuna Ölkultur

Det ligger redan whisky på fat på Tjudö vingård. Vi var ett gäng whiskynördar där i somras och klappade fat, då utlyste de en tävling för att de behövde ett whiskynamn, Rogers förslag MacAland var lika elegant som oanvändbart.

Den går att privatimportera från bolaget om man inte vill åka båt.

Ålvadosen är för övrigt riktigt bra, mig veterligt den enda som görs på vanliga matäppel

Hasse

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap