Jump to content
whiskyforum

Ardbeg Committee 10 års jubileumsbuteljering


begard
 Share

Recommended Posts

Kan man räkna med en ökning på det dubbla inom något år? Alltså ca 1000:- för en flaska.

 

Tidigare släpp har ju varit mer begränsade. Där har det gått att förutspå en ökning.

2392: 528st

2394: 466st

21: 2500st

Committee: 3000st

VY: 4002st

YU: 1392st

Corry: 5000st

Nova: 3000st

 

Med 15000 flaskor tror jag inte att det blir samma ökning som tidigare....

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 673
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Committee flaskorna brukar alltid vara populära och gå för åtminstonde dubbla priset när de tar slut. Men man köper väll för att dricka? blush.gif

 

Jo men jag tänker så här:

 

Köper 2 flaskor.

Dricker 1, och säljer 1 för priset jag köpte 2 för.

 

Då har jag alltså fått testa 1 flaska rollercoaster helt gratis.

 

:clap:

Link to comment
Share on other sites

Om folk kunde svara på denna typ av frågor så skulle det vara ganska lätt att tjäna pengar på Whisky.

 

Only time will tell...

Om det rör sig om 5100 eller 15000 flaskor kommer såklart att spela in. Säljarens ansträngningar (många svordomar) för att få tag i en flaska lika så. Whiskyns kvalitet också såklart (88p av Serge). Vid ett ungefärligt pris på 680:-/st med frakt nu och en vinstökning på 25% skulle det innebära ca 850:-/flaska och med 50% ökning ca 1020:-/flaska. Skulle "marknaden" däremot tycka att 680:- är för mycket för en av 15000 flaskor ung inte alltför bra Ardbeg så lär det bli till att dricka själv. Men det lär inte bli så, det är ju ändå Ardbeg vi pratar om!

 

Jag är mycket sugen och mycket nyfiken på vad för kul Ardbeg släpper i maj.

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Så nu fick jag igenom frugans buteljer också 1000016xx..

Så om alla beställer två flaskor så har dom sålt ungefär 3200 flaskor. Säkert färre än dom räknat med tack vare allt strul.

 

Men vänta lite nu, din fru dricker ju inte whisky! :shock3:

Edited by rvh

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Äntligen gick det igenom hela kedjan, 2 st beställda.

 

Beträffande värdeökningar. Själv köper jag för att dricka men nu börjar lagret bli så pass stort att det kommer att ta tid, har flaskan då ökat i värde så är det ju desto angenämare att njuta den. Men jag börjar tvivla på att jag hinner dricka upp lagret innan man vänder näsan i vädret. Det får väl bli arv då istället.

...........................

Thomas Andersson

 

Member:

Ardbeg Committee

Friends of Laphroaig

Springbank Society

Södermalms Whiskysällskap

Swedish Whisky Society

Stockholm Whisky Enthusiasts

SMWS

Link to comment
Share on other sites

Efter lång väntan och många svordomar så lyckades jag igår kväll få genom min beställning på två flaskor.

Nu är det bara att vänta på leverans :-)

 

Gällandes värdeökning på Rollercoaster så är min gissning att den absolut inte kommer att var lika kraftig som övriga commitee släpp.

Är det 15000 flaskor tillgängliga så kommer det ju att dämpa efterfrågan/pris kraftigt.

För de som har köpt Rollercoaster för att tjäna pengar får nog sätta sitt hopp till tex Amerikaner som har svårt att beställa alkohol direkt från Europa.

Bror Lindqvist , Göteborg

 

www.gothiawhisky.se

 

Ardbeg Committee member

Friends Of Laphroaig

Friend of the classic malts

 

Caskowner:Glenglassaugh 2009.

Delägare i Arran 1996 Ex-sherry hogshead och Bruichladdich 2009 Fresh Bourbon Barrel.

Link to comment
Share on other sites

Det är 12000 st tillgängliga för den europeiska marknaden och 3000 st för den amerikanska marknaden. En värdeökning kommer att ske, hur mycket?? Den som lever får se :blush:

Edited by bonybankhart

Michael Larsson

En av grundarna till Huskvarna Malt Whisky Society 1996

Friend of Laphroaig 102662

Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

Efter lång väntan och många svordomar så lyckades jag igår kväll få genom min beställning på två flaskor.

Nu är det bara att vänta på leverans :-)

 

Gällandes värdeökning på Rollercoaster så är min gissning att den absolut inte kommer att var lika kraftig som övriga commitee släpp.

Är det 15000 flaskor tillgängliga så kommer det ju att dämpa efterfrågan/pris kraftigt.

För de som har köpt Rollercoaster för att tjäna pengar får nog sätta sitt hopp till tex Amerikaner som har svårt att beställa alkohol direkt från Europa.

 

 

När man lyckats sälja ut alla 15000 kommer det inte dröja länge förrän hälften är öppnade - vips - då återstår ca 7-8000 flaskor

Sedan kommer whiskyklubbar att ha med denna i provningar,mm - sedan efter ngt år blir det 4-5000 kvar som kommer att cirkulera.. Jag är ganska övertygad om att priset på dessa kommer att överstiga 1200 kronor på WA inom ett år. Det kommer ju til nya Whiskyälskare hela tiden och efterfrågan kommer att vara stor, även på denna, oavsett om Serge gett den "bara" 88 pinnar.

Tom Hoyle

 

Ardbeg Committee Member

Link to comment
Share on other sites

Det blir ingen Rollercoaster för mig!

 

När jag loggade in i shopen kvällen före släppet för att försäkra mig om att mina uppgifter stämde efter uppgraderingen i shopen så fungerade fortfarande mitt lösenord som jag haft i flera år, fast än det bara består av 5 tecken. När jag äntligen kommer in i shopen idag och ska logga in så får jag ett felmeddelande om att mitt lösenord måste bestå av minst 6 tecken. Ids inte bråka mer just nu men lite less blir man. Lägger tid och pengar på ngt annat istället.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Hmm....Det här var den struligaste beställning jag nånsin gjort på nätet, det är svagt av Ardbeg att inte dom kunde förutspå vad som skulle hända.

 

Men efter en lång väntan med hopp och förtvivlan framför burken, flaskor in och ut och massa strul så gjorde jag som andra loggade in mig i natt på jobbet och det funkade klockrent (bara lite segt).

 

Hupp nu blir det en skoter tur upp till fjällen Sälen-Åre o tillbaks ca: 80 mil och slappna av lite ;).

 

/

Bola.........

Edited by Bola

mc.gif

 

Bosse Fagerman.

Link to comment
Share on other sites

Kan man räkna med en ökning på det dubbla inom något år? Alltså ca 1000:- för en flaska.

Om den är god - och dessutom "bara" har ett värde på cirka tusenlappen om något är, så är det inget snack om saken - då öppnar man den hellre än sälja/byta.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Det är väl löpnummer? Min första order hade jag 008x på, nästa 028x. Det var 4 timmar senare typ.

 

Nja, fem minuter innan fick ju folk "Order nr 1000013XX"

 

Och sen får jag 1000002XX....

 

Eller så sparade den första gången man fick ner nåt i en korg....

Per Andersson

Ardbeg Committee, FOL, Springbank soc., Slainte, AWS, AWC, SWE, SöWS, SMAD member

Järfälla

Link to comment
Share on other sites

Det blir ingen Rollercoaster för mig!

 

När jag loggade in i shopen kvällen före släppet för att försäkra mig om att mina uppgifter stämde efter uppgraderingen i shopen så fungerade fortfarande mitt lösenord som jag haft i flera år, fast än det bara består av 5 tecken. När jag äntligen kommer in i shopen idag och ska logga in så får jag ett felmeddelande om att mitt lösenord måste bestå av minst 6 tecken. Ids inte bråka mer just nu men lite less blir man. Lägger tid och pengar på ngt annat istället.

 

/J

 

Du behöver logga in genom nån av de andra rutorna/länkarna. Sen kan du själv byta till längre lösenord (har gjort det själv).

Prova med "My Account" i shoppen, minns inte vilken väg jag gick.

Per Andersson

Ardbeg Committee, FOL, Springbank soc., Slainte, AWS, AWC, SWE, SöWS, SMAD member

Järfälla

Link to comment
Share on other sites

Trodde jag hade koll på de flästa av Ardbegs buteljeringar men av dessa förkortningar gick jag bet på flera, Kan någon vänlig själ förklara vad de står för.

Tidigare släpp har ju varit mer begränsade. Där har det gått att förutspå en ökning.

?2392: 528st

?2394: 466st

?21: 2500st

?Committee: 3000st

VY: 4002st

?YU: 1392st

Corry: 5000st

Nova: 3000st

Emil Sandquist

V**delsgatan *3*

*** ** Borås

 

emil.sandquist (at) hotmail.com

Link to comment
Share on other sites

Du behöver logga in genom nån av de andra rutorna/länkarna. Sen kan du själv byta till längre lösenord (har gjort det själv).

Prova med "My Account" i shoppen, minns inte vilken väg jag gick.

 

 

Tack Per

 

Jag ändrade lösenord på Committee sidan. Sedan var det inga problem att logga in i shopen. Nu har jag redan köpt 2 flaskor via frun, pengarna redan dragna från kontot, så jag känner ingen press att beställa mer på en gång. Skönt att veta att man har en fungerande inloggning till nästa race.

 

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Fick beställt igår kväll och fick ordernummer runt 300 något, men har inte sett röken av ett mail dock. Väldigt märkligt. Pengarna är reserverade dock.

 

 

Ja de e samma här ,, pengarna är dragna på kontot ,,men har inte fått nåt bekräftelse mejl me order nr ,, å loggar man in på Ardbegs hemsida så står det att orden status är "pending ,, g.gif

Robert Johansson
Värnamo

Link to comment
Share on other sites

Trodde jag hade koll på de flästa av Ardbegs buteljeringar men av dessa förkortningar gick jag bet på flera, Kan någon vänlig själ förklara vad de står för.

Jag tror det blir tydligare nu:

 

Ardbeg 1976 Single Cask 2392: 528st

Ardbeg 1976 Single Cask 2394: 466st

Committee 21yo: 2500st

Committee: 3000st

VY = Very Young for discussion: 4002st

YU = Young Uigeadail: 1392st

Corry = Corryvreckan Committee Advance Reserve: 5000st

Nova = Supernova Committee Release: 3000st

Edited by rvh

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Är det nån annan än jag som har problem att skicka iväg ordern.

Jag har knappat in Mastercard uppgifterna precis som man ska med rätt datum och tre sista siffrorna.

Men precis på slutet av ordern när den skall skickas iväg så vill Ardbeg inte motta min beställning!?!?!?

Har testat med min sambos Mastercard också, men samma sak då. Det är ju uselt. Har testat detta säkert 150ggr nu och dubbel checkat allt.

 

Jag har Icabankens Mastercard så jag undrar om det har nåt med det att göra.

Vad göra?

 

Tråkigt iaf.

Stefan

Järna

 

Jag älskar whisky

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...