Jump to content
whiskyforum

Speysides bästa destilleribesök

Recommended Posts

Skall till Skottland med frun och en kompis i juni. Vi hyr bil och kör omkring England och Skottland i lite på en vecka.

Jag lyckades tränga in ett destilleribesök i Speyside medan vi är i närheten, men nu vet jag inte vilket destilleri vi borde besöka.

Hade först planer på Aberlour då flera har rekommenderat stället. Märkte ändå att de inte har egna malting floors, vilket Macallan å sin sida har.

Tänkte att här skulle möjligtvis finnas någon som besökt Speysides destillerier någon gång tongue.gif.

Ideer? Vad skulle ni rekommendera?

Niklas Kronberg

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

The Glenlivet Guardians

Det finns så mycket att välja på men Glenfarclas är värt ett besök.

...........................

Thomas Andersson

Member:

Ardbeg Committee

Friends of Laphroaig

Springbank Society

Södermalms Whiskysällskap

Swedish Whisky Society

Stockholm Whisky Enthusiasts

SMWS

Det finns så mycket att välja på men Glenfarclas är värt ett besök.

Håller med, Glenfarclas får inte missas!

Sen är ävEN Aberlour åxå bra!

Även Glen livet var åxå bra!

Mattias Oleniusson

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Hur man upplever ett destilleribesök har väldigt mycket med guiden att göra. Vi hade en mycket trevlig guide på Aberlour 2008, en yngre kille, men mycket kunnig och underhållande. Men jag håller med övriga om att Glenfarclas också är mycket bra. Även Benromach och Benriach kan rekommenderas.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Besökte Aberlour i lördags när jag var i Dufftown för Spirit Of Speyside festivalen.

Kan varmt rekommendera ett besök här. Vi hade en guide som hette Chris som var mycket trevlig, kunnig och underhållande. Eftersom vi var tidiga till besöket så blev vi underhållna av en annan skönt bakfull guide som hette Dennis som tydligen är en legend.

Som avslutning fick vi smaka fem whisky och en new make. Även här var det genomtänkt genom att två av sorterna vi provade var cask strength single casks(en first fill sherry och en first fill bourbon, båda lagrade 15 år) som man kunde köpa och själv buteljera direkt ifrån tunnan. Jag tyckte den som var bourbonlagrad var riktigt bra så där blev man 60 pund fattigare och resväskan 1,5 kg tyngre.

Besökte även Macallan som väl var bra men Aberlour var klart trevligare.

Johan Larsson

Landskrona

Besökte Aberlour i lördags när jag var i Dufftown för Spirit Of Speyside festivalen.

Kan varmt rekommendera ett besök här. Vi hade en guide som hette Chris som var mycket trevlig, kunnig och underhållande. Eftersom vi var tidiga till besöket så blev vi underhållna av en annan skönt bakfull guide som hette Dennis som tydligen är en legend.

Som avslutning fick vi smaka fem whisky och en new make. Även här var det genomtänkt genom att två av sorterna vi provade var cask strength single casks(en first fill sherry och en first fill bourbon, båda lagrade 15 år) som man kunde köpa och själv buteljera direkt ifrån tunnan. Jag tyckte den som var bourbonlagrad var riktigt bra så där blev man 60 pund fattigare och resväskan 1,5 kg tyngre.

Besökte även Macallan som väl var bra men Aberlour var klart trevligare.

Ja Dennis e en riktigt go gubbe!

Svettades han lika mycket nu?! :rolleyes:

Jag tyckte precis tvärt om vad det gällde faten, så för mig blev det 2 sherry buteljer! :)

Mattias Oleniusson

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Ja Dennis e en riktigt go gubbe!

Svettades han lika mycket nu?! rolleyes.gif

Jag tyckte precis tvärt om vad det gällde faten, så för mig blev det 2 sherry buteljer! smile.gif

Var du där nyligen? När vi var där så fanns följande fat:

First fill sherrycask 1972 56,2%(destillerad 27/7-94)

First fill bourbon cask 6819 63,3%(destillerad 27/7-95, denna är med andra ord bara 14 år skrev fel i förra inlägget)

Tyckte om båda men fann att bourbonfatet hade lite mer karaktär med sin sköna vanilj-kokos-smör-kräm.

När vi var där klockan 09:30 så var det nog bara en fem, sex grader varmt så Dennis svettningar var under kontroll.

Johan Larsson

Landskrona