Jump to content
whiskyforum

OB eller inte OB?


Recommended Posts

Jag vill gärna ha era synpunkter på om detta är att betrakta som en OB eller ej.

Som alla vet är det inte längre tillåtet att buteljera utanför Skottland om man vill sätta ut scotch på etiketten.

Det har ju gjorts tidigare och jag har ett antal flaskor i min BenRiach samling som buteljerats utanför Skottland innan den nya lagen trädde i kraft. De är i originalflaskor och med originaletikett så där har jag inga problem med att säga att det är en originalbuteljering.

Nu har det dock dykt upp en ny flaska som jag inte kan placera rakt av.

 

Det är ett fat som buteljerats i Belgien men i BenRiach's originalflaskor. Dock inte originaletikett då de ju inte får skriva scotch på etiketten. Dessutom finns det ingen förslutning på korken, så vem som helst kan köpa flaskan, tömma den och fylla på med annan whisky och sen sälja den som originalet!

Just den frågan ska jag skicka till BenRiach idag för att höra deras syn.

 

Jag bifogar bild på flaskan. Är det en OB eller en IB??

post-128-12762430653778_thumb.jpg post-128-12762431225469_thumb.jpg

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Jag vill gärna ha era synpunkter på om detta är att betrakta som en OB eller ej.

Som alla vet är det inte längre tillåtet att buteljera utanför Skottland om man vill sätta ut scotch på etiketten.

Det har ju gjorts tidigare och jag har ett antal flaskor i min BenRiach samling som buteljerats utanför Skottland innan den nya lagen trädde i kraft. De är i originalflaskor och med originaletikett så där har jag inga problem med att säga att det är en originalbuteljering.

Nu har det dock dykt upp en ny flaska som jag inte kan placera rakt av.

 

Det är ett fat som buteljerats i Belgien men i BenRiach's originalflaskor. Dock inte originaletikett då de ju inte får skriva scotch på etiketten. Dessutom finns det ingen förslutning på korken, så vem som helst kan köpa flaskan, tömma den och fylla på med annan whisky och sen sälja den som originalet!

Just den frågan ska jag skicka till BenRiach idag för att höra deras syn.

 

Jag bifogar bild på flaskan. Är det en OB eller en IB??

post-128-12762430653778_thumb.jpg post-128-12762431225469_thumb.jpg

"Bottled in Lochristi by Drinks De Clercq"

Varför skulle det inte vara en IB?

Thomas Brorson

Member of Whiskyforum Awards

Link to comment
Share on other sites

Varningens finger höjs högre än någonsin.

Eftersom den är buteljerad i originalflaska men men utan korksigill av någon form så kan man lätt tro att det är någonsorts fejk. Jag har svårt att tro att Benriach skickar flaskor utomlands för ett sådant ändamål, har även svårt att tro att dom har godkänt den rätt taffliga etiketten.

Om man godkänt det hela så har man nog inte vårdat sitt varumärke på ett bra sätt.

Behöver inte vara fejk, men i alla fall oseriöst. Speciellt med tanke på att ingen förslutning för korken finns.

 

Men skoj ändå......

 

Tjena

---------------------

Thomas Sundblom

Clydesdale AB

 

Don't touch my dram!

Link to comment
Share on other sites

Varningens finger höjs högre än någonsin.

Eftersom den är buteljerad i originalflaska men men utan korksigill av någon form så kan man lätt tro att det är någonsorts fejk. Jag har svårt att tro att Benriach skickar flaskor utomlands för ett sådant ändamål, har även svårt att tro att dom har godkänt den rätt taffliga etiketten.

Om man godkänt det hela så har man nog inte vårdat sitt varumärke på ett bra sätt.

Behöver inte vara fejk, men i alla fall oseriöst. Speciellt med tanke på att ingen förslutning för korken finns.

 

Men skoj ändå......

 

Tjena

Det är ingen fejk. Butiken har buteljerat ett fat tidigare i originalflaskor med originaletikett och förslutning på korken.

Det här är ett nytt fat, men jag har mailat BenRiach och just ställt frågan om man inte vårdar sitt varumärke bättre än så här.

De borde inte förse butiken med originalflaskor när de inte har kontroll över slutprodukten. Det är en sak att sälja fatet, men att förse dem med flaskor tycker jag är vansinnigt.

 

Jag lutar också åt att det är en IB, men originalflaskan stör mig nåt otroligt!

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Kul idé.

Då kan man ju smaka utan att behöva "öppna".

Tror Laholm har hällt i äpplejuice..

Nej, jag har luktat. Det är inte äppeljuice i alla fall.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Som du säger så är det ingen scotch i alla fall..

 

Om det är IB eller OB hänger väl på hur affärsuppgörelsen mellan Benriach och butteljeraren ser ut.

Har Benriach sålt fatet till butteljeraren så är det i mina ögon en IB, vad det än står på flaskan och var

flaskan än kommer i från. Men om Benriach har gett butteljeraren i uppdrag att butteljera ett fat

(och kanske sälja flaskorna efteråt) så är det att betrakta som OB.

Edited by Puttriken

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Jag lutar också åt att det är en IB, men originalflaskan stör mig nåt otroligt!

 

Den buteljering som MacY har gjort är också på originalflaska. I och för sig butelejrad i Paisley där BenRiach normalt buteljerar sina specialare.

 

Tjena

---------------------

Thomas Sundblom

Clydesdale AB

 

Don't touch my dram!

Link to comment
Share on other sites

Inget direkt svar på frågan, men..

 

Dom har gjort nästan likadant med en Glendronach SC som buteljerades av de vidts i Belgien, där användes också org flaska och ettikett!

Men inget sigill till flaskan användes vid buteljering.

Detta kan jag tycka är lite klumpigt av Walker och gänget, det kan skada varumärket enormt om dessa flaskor skulle hamna i fel händer.

Så det tycker jag man gott kan anmärka till ägarna.

Och personligen så tycker jag som samlare/whiskynörd att ägarna ska ha full kontroll på buteljeringen om det ska användas org flaskor och ettiketter.

 

Bara en liten tanke.

Christoffer Green

Äldre Glendronach buteljeringar sökes!

Link to comment
Share on other sites

Kul idé.

Då kan man ju smaka utan att behöva "öppna".

Tror Laholm har hällt i äpplejuice..

 

 

vad tror du om mig... jag som tänkte att du skulle komma ner på ny träff och smaka Maltingswhistling.gif

Hasse Peters

Laholm

Port Ellen forever

Link to comment
Share on other sites

Mitt första inlägg i detta forum kommer nu att ske i denna tråd.

 

Var i Berlin förra veckan och besökte givetvis ett antal whiskybutiker.

Köpte en Glendronach SC (Cöpenicker) av Werner på Wein und Whisky, den hade inte något sigill för korken.

Så det verkar ju gälla många butiks och festivalbuteljeringar att det inte är så noga.

Däremot så köpte jag en flarra från ett fat de hade i Cadenheadbutiken, han satte noga på en pappersremsa över korken!

 

När förbjöds buteljering utanför Skottland?

 

Jonas G

Jonas Gustafsson

Link to comment
Share on other sites

Inget direkt svar på frågan, men..

 

Dom har gjort nästan likadant med en Glendronach SC som buteljerades av de vidts i Belgien, där användes också org flaska och ettikett!

Men inget sigill till flaskan användes vid buteljering.

Detta kan jag tycka är lite klumpigt av Walker och gänget, det kan skada varumärket enormt om dessa flaskor skulle hamna i fel händer.

Så det tycker jag man gott kan anmärka till ägarna.

Och personligen så tycker jag som samlare/whiskynörd att ägarna ska ha full kontroll på buteljeringen om det ska användas org flaskor och ettiketter.

 

Bara en liten tanke.

 

Hej Crisse,

 

Skrev till James Cowan om den pavan och så här svarade han

(du kommer säkert i håg att jag var lite skeptisk)

 

 

Dear Valter,

 

 

 

Many thanks for your email and the concerns you have raised.

 

 

 

I am pleased that you have bought a bottle of the GlenDronach. You have not been fooled at all. This particular cask bottling was an exclusive product for the Belgium market and our agent in Belgium decided that they wanted to bottle the product in Belgium rather than bottle it in Scotland. Because of this, it was going to be bottled without a capsule. The whisky inside the bottle is the genuine article and you have nothing to worry about.

 

 

 

I hope you enjoy drinking it.

 

 

 

Best regards,

 

 

 

James.

 

PS.Den håller jag som OB , men Bunkers skulle jag säga IB.

(den jag pratar om hade originaletikett)

 

Valter

Edited by whiskynight

Valter Corneliusen

Tumba

 

 

Friend of Laphroaig.. Ardbeg Committee m.m. SWE

http://www.thewhiskycave.com

Link to comment
Share on other sites

 

När förbjöds buteljering utanför Skottland?

 

Jonas G

 

Buteljering utanför Skottland är inte förbjuden förrän fr o m 23 nov 2012. Däremot är det inte tillåtet att föra ut singelmalt i behållare av trä fram till detta datum. Read all about it at http://www.opsi.gov.uk/si/si2009/uksi_20092890_en_1

 

Andra whiskylagar från senare år:

http://www.opsi.gov.uk/acts/acts1988/ukpga_19880022_en_1

http://www.opsi.gov.uk/si/si1990/uksi_19900998_en_1.htm

 

Åke

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Själv tycker jag att om det är buteljerat av ägarna till destilleriet och ägarna själva valt innehållet så är det en OB.

Är det buteljerat av ägarna men någon utomstående valt innehållet så är det en OB om det står på etiketten Buteljerad av...ägardestlleriet eller ägarföretaget.

Om det är buteljerat av destilleriets ägare men står på etiketten att det är buteljerat av någon annan är det en IB.

Är det inte buteljerat av destilleriets ägare är det en IB.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Själv tycker jag att om det är buteljerat av ägarna till destilleriet och ägarna själva valt innehållet så är det en OB.

Är det buteljerat av ägarna men någon utomstående valt innehållet så är det en OB om det står på etiketten Buteljerad av...ägardestlleriet eller ägarföretaget.

Om det är buteljerat av destilleriets ägare men står på etiketten att det är buteljerat av någon annan är det en IB.

Är det inte buteljerat av destilleriets ägare är det en IB.

I second that!

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig Micke, men det är inte alltid som man får fram alla de uppgifterna av etiketten.

 

De fyra ovan tror jag klarar dina kriterier för OB, så då är vi överens även på dem.

 

Tror att jag för konsekvensen skull måste flytta denna till IB.

 

http://magnuswhisky.com/samling/whisky/benriach_1990_3993.htm

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Vill nog påskina att även följande är IB:

 

http://www.magnuswhisky.com/samling/whisky/benriach_1994_807.htm

Det står inte att den är buteljerad av Benriach.

 

http://www.magnuswhisky.com/samling/whisky/benriach_1989_12221.htm

Samma här, det står inte att Benriach har buteljerat den på etiketten.

De skulle likväl kunnat sälja fat till förbundet som buteljerat den själva som IB.

 

 

Egentligen är det viktigaste att veta om Benriach står bakom innehållet och tycker att den innehåller något de ställer sig bakom.

Vissa destillerier är mer noggranna än andra att det som släpps under destilleriets namn ska vara destilleritypiskt.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Svårt nöt. Men jag håller med om att BenRiach verkar vara lite klantiga med sina original buteljer. Måste nog veta BenRiach's roll lite mera i detta innan ett bra svar kan ges.

 

Att inte "försegla" korken är skandal tycker jag. Det sätter ju allt ur spel. Sådant måste bort direkt! Pruta till en spottstyver eller låt bli att köpa är mitt råd om någon träffar på sådana.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...