Jump to content
whiskyforum

SWF´s konvent!


hobgoblin
 Share

Recommended Posts

Hej på er alla!

Tänkte bara kolla lite här vilka som ska på SWF´s konvent i samband med öl & whiskymässan i stockholm och vilka klubbar ni representerar?

 

Anledningan till detta är att det vore jättekul att få träffa dom som hänger här och få ansikten på er och få hälsa live :)

 

Självklart ska jag dit och vi blir nog ca 8 stycken från The John Cor Whisky Society som ska dit.

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Med risk att bli kallad surgubbe kommer jag inte att mevderka vid konventet, och mig veterligen ingen annan från Växjö maltwhiskysällskap heller. Det är för tråkig whisky, för dyrt och det tar alldeles för mycket värdefull mässtid i anspråk. Den whisky som ingår i provningarna - i den mån det är nyheter - kan testas hos utställarna och massor av annan betydligt roligare whisky dessutom.

 

Konventet måste arrangera intressantare provningar för att väcka mitt och vårt intresse. Det är ett par klasser roligare att hänga hos Clydesdale, Kuuttanen och Whisky4u, istället för att prova standardtappningar som de svenska agenterna vill sälja.

 

Visst det är intressant att höra branschfolk intervjuas, men det är minst lika intressant att prata med dem i montrararna eller på efterfesterna.

 

Däremot tycker jag att årsmötet tidigare på dagen är angeläget. Svenska whiskyförbundet är en instans som förtjänar vårt engagemang.

 

Växjö erbjuder sig på stående fot att arrangera en lärorik masterclass på konventet, det skulle bli en klassprovning.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Hasse.. Alla har rätt till sina åsikter och till viss del håller jag med dig.

 

Men visst sjutton kommer jag på Konventet. Och precis som tidigare tar jag en busslast med andra deltagare med mig.

Så är det nån som vill åka med så hör av er. Vi kör från Borlänga med stopp i Säter och Avesta. Det brukar finnas gott om platser.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig varit på mässan. Är det värt att ta sig dit samt vad är era rekommendationer på mässan ? :)

Ralf Lovefors

 

Friends of Laphroaig

Friends of Classic Malts

Ardbeg Committé

Guardians of the Glenlivet

Link to comment
Share on other sites

Om du aldrig varit på mässan är det ett måste att åka dit. Det höjdpunkten på whiskyåret i Sverige. Det är ett enastående tillfälle att träffa leverantörer, branschfolk och representanter från destillerierna. Dessutom är det här många nya sorter lanseras. Whiskyn är mestadels standardwhisky. Av ett tjugotal utställare är det bara en handfull som har independettappningar. Men de är å andra sidan så oerhört "välutrustade" att man kan dricka sig lycklig och olycklig bara genom att hänga hos dem. Torsdagen första veckan är nog bästa dagen, fredag och lördag ska man vara på plats tidigt. På kvällen blir det bara pub och röj av alltihop.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Om du aldrig varit på mässan är det ett måste att åka dit. Det höjdpunkten på whiskyåret i Sverige. Det är ett enastående tillfälle att träffa leverantörer, branschfolk och representanter från destillerierna. Dessutom är det här många nya sorter lanseras. Whiskyn är mestadels standardwhisky. Av ett tjugotal utställare är det bara en handfull som har independettappningar. Men de är å andra sidan så oerhört "välutrustade" att man kan dricka sig lycklig och olycklig bara genom att hänga hos dem. Torsdagen första veckan är nog bästa dagen, fredag och lördag ska man vara på plats tidigt. På kvällen blir det bara pub och röj av alltihop.

 

 

Är det inte bara branchfolk och inbjudna gäster på torsdagen??

Förresten är du en surgubbe hasse :whistling:

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Är det inte bara branchfolk och inbjudna gäster på torsdagen??

Nej, det var vad jag också trodde förra året, men från kl 15.00 så är det insläpp för vanliga dödliga. Branschfolket kommer in redan kl 12.00.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Det kommer fyra (minst) gubbar från nystartade Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC. Jag håller med Hasse att det kunde vara lite mera klass på konventet. Men oftast så är en av provningarna ganska okey medan den andra brukar vara lite mera sisådär, minst sagt (vanlig bourbon, vanlig blended etc). Men tar man konventet på fredag em och kväll så kan man ta mässan på lördag em. Det tycker jag är optimalt.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Namnskylt med namn och klubb är kanske givet på konventet, men det vore kul om även forum-nickname fick plats. Men så kanske det har varit något år nu. Själv har jag inte deltagit på ett par år.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Med risk att bli kallad surgubbe kommer jag inte att mevderka vid konventet, och mig veterligen ingen annan från Växjö maltwhiskysällskap heller. Det är för tråkig whisky, för dyrt och det tar alldeles för mycket värdefull mässtid i anspråk. Den whisky som ingår i provningarna - i den mån det är nyheter - kan testas hos utställarna och massor av annan betydligt roligare whisky dessutom.

 

Konventet måste arrangera intressantare provningar för att väcka mitt och vårt intresse. Det är ett par klasser roligare att hänga hos Clydesdale, Kuuttanen och Whisky4u, istället för att prova standardtappningar som de svenska agenterna vill sälja.

 

Visst det är intressant att höra branschfolk intervjuas, men det är minst lika intressant att prata med dem i montrararna eller på efterfesterna.

 

Däremot tycker jag att årsmötet tidigare på dagen är angeläget. Svenska whiskyförbundet är en instans som förtjänar vårt engagemang.

 

Växjö erbjuder sig på stående fot att arrangera en lärorik masterclass på konventet, det skulle bli en klassprovning.

 

Var och en är ju fri att göra sina egna prioriteringar.

Men som jag uppfattar det, så har du helt och hållet tappat bort den kanske viktigaste målsättningen med SWF-konventet. Nämligen att träffa och lära känna whiskyintresserade personer från andra klubbar i Sverige. Om detta är ointressant och intressanta provningar (med Växjö-måttstock) är det primära, så ger naturligtvis konventet inte valuta för pengarna. Men vill man vidga sitt kontaktnät, så ger konventet bra möjligheter.

Bernt Sjödin

Link to comment
Share on other sites

Var och en är ju fri att göra sina egna prioriteringar.

Men som jag uppfattar det, så har du helt och hållet tappat bort den kanske viktigaste målsättningen med SWF-konventet. Nämligen att träffa och lära känna whiskyintresserade personer från andra klubbar i Sverige. Om detta är ointressant och intressanta provningar (med Växjö-måttstock) är det primära, så ger naturligtvis konventet inte valuta för pengarna. Men vill man vidga sitt kontaktnät, så ger konventet bra möjligheter.

Bernt Sjödin

 

 

Jovisst Bernt, jag vet att det är tanken.....men jag betalar inte 400 kronor för att lära känna nya whiskyvänner. Det behovet tillfredsställer jag mer än väl genom att vara aktiv på forum, besöka mässor, åka på whiskykryssningar, hålla provningar i andra klubbar osv.

 

Jag kan inte förstå varför man inte kan arrangera bra provningar på konventet...ett av syftena måste ju vara att sprida kunskap och kännedom om bra Whisky. Som det är nu är provningarna bara ett marknadsföringsforum för de leverantörer som ställer upp med sådant som går att tigga ihop. Varför inte istället göra en masterclass med hjälp av Clydesdale eller Kuuttanen? Varför inte låta Roger hålla en föreläsning om fatlagring, varför inte låta Micke-Akkurat eller någon annan hålla en japanprovning? Varför inte låta Robert hålla en Malt Maniac-kväll, Osv osv?

 

Konventet har ju dessutom tagit hela eftermiddagen och halva kvällen i anspråk. Det har varit segt och utdraget, arrangörerna har inte ens haft piloter till att hälla upp glasen, oändligt sega lotterier (varför det?). Jag uppfattar det som om man har fölrlorat en hel mässdag, som man annars hade kunnat tillbringa med skottar, leverantörer, vänner och nya vänner på mässan, där man dessutom kan lägga sina pengar på tokigt bra whisky. Istället för att kunna ansluta till mässan sent på kvällen när det bara är en enda stor och stökig pub som återstår.

 

Vill man vigda sitt kontaktnät finns det bättre ställen att göra det på än konventet: häng i Clydesdales monter, åk på Kurres pråm, logga in sig på whiskyforum. Eller gå med i visans vänner.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Hoppla vad min lilla fråga rörde upp känslor ;)

Låt mig omformulera frågan lite så den blir en aning neutralare: Vilka av er här i forumet ska åka på öl & whiskymässan första helgen??

Kunde ju vara lite skojsigt om man skulle råka springa på nån av er på nåt konstigt sätt :rolleyes:

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Hoppla vad min lilla fråga rörde upp känslor ;)

Låt mig omformulera frågan lite så den blir en aning neutralare: Vilka av er här i forumet ska åka på öl & whiskymässan första helgen??

Kunde ju vara lite skojsigt om man skulle råka springa på nån av er på nåt konstigt sätt :rolleyes:

Jag kommer säkerligen att närvara båda helgerna. Svårt att hinna med all god whisky på endast en dag eller två.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Självklart ska man på mässan...torsdag till lördag första veckan, helg två är ännu inte förhandlad på hemmaplan, men det kan mycket väl bli en dubbel. Jag antar att vi som vanligt blir ett rejält gäng från Växjö bland oss ett tiotal forumister. Den som vill hälla i mig sprit är väkommen till AoW:s, Kuuttanens och Clydesdales monter där jag står och skäller på utställare och annat löst folk.

 

Mässan är ett måste, även om den rent whiskymässmässigt inte är lika bra som Linköping eller ens går att jämföra utländska mässor

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Självklart ska man på mässan...torsdag till lördag första veckan, helg två är ännu inte förhandlad på hemmaplan, men det kan mycket väl bli en dubbel. Jag antar att vi som vanligt blir ett rejält gäng från Växjö bland oss ett tiotal forumister. Den som vill hälla i mig sprit är väkommen till AoW:s, Kuuttanens och Clydesdales monter där jag står och skäller på utställare och annat löst folk.

 

Mässan är ett måste, även om den rent whiskymässmässigt inte är lika bra som Linköping eller ens går att jämföra utländska mässor

 

Dr Jekyll and Mr Hyde-förvanling under natten? :D

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Inte alls...mässan har jag aldrig tvekat inför, det är konventet som inte lockar mig

 

Ok, miss av mig. Jag har nog inte riktigt :sleep3: vaknat än.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Mässan är ett måste, även om den rent whiskymässmässigt inte är lika bra som Linköping eller ens går att jämföra utländska mässor

 

För min min del gör det inget, det viktiga är atmosfären, sällskapet och det suveräna utbudet av olika sorters öl.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Sedärja, nu hände det grejjer minsan :)

För att öka på chanserna att träffa på varann med någon promille så kommer jag att ha min namnskylt från konventet(stefan jansson, the john cor whisky society) på mig i dagarna två(fre-lör) så är någon nyfiken på vem jag är så kan man ju alltid hålla ögonen öppna(i den mån det går) efter den ;)

 

Jag kan tyvärr inte ansvara för mitt tillstånd under mässan eftersom min hjärna brukar passa på att ta ett par dagar på spa i samband med detta :blink: så ha gärna överseende med eventuellt svammel från min sida :wacko:

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Jovisst Bernt, jag vet att det är tanken.....men jag betalar inte 400 kronor för att lära känna nya whiskyvänner. Det behovet tillfredsställer jag mer än väl genom att vara aktiv på forum, besöka mässor, åka på whiskykryssningar, hålla provningar i andra klubbar osv.

 

Jag kan inte förstå varför man inte kan arrangera bra provningar på konventet...ett av syftena måste ju vara att sprida kunskap och kännedom om bra Whisky. Som det är nu är provningarna bara ett marknadsföringsforum för de leverantörer som ställer upp med sådant som går att tigga ihop. Varför inte istället göra en masterclass med hjälp av Clydesdale eller Kuuttanen? Varför inte låta Roger hålla en föreläsning om fatlagring, varför inte låta Micke-Akkurat eller någon annan hålla en japanprovning? Varför inte låta Robert hålla en Malt Maniac-kväll, Osv osv?

 

Konventet har ju dessutom tagit hela eftermiddagen och halva kvällen i anspråk. Det har varit segt och utdraget, arrangörerna har inte ens haft piloter till att hälla upp glasen, oändligt sega lotterier (varför det?). Jag uppfattar det som om man har fölrlorat en hel mässdag, som man annars hade kunnat tillbringa med skottar, leverantörer, vänner och nya vänner på mässan, där man dessutom kan lägga sina pengar på tokigt bra whisky. Istället för att kunna ansluta till mässan sent på kvällen när det bara är en enda stor och stökig pub som återstår.

 

Vill man vigda sitt kontaktnät finns det bättre ställen att göra det på än konventet: häng i Clydesdales monter, åk på Kurres pråm, logga in sig på whiskyforum. Eller gå med i visans vänner.

 

Ett litet förtydligande bara. Den kostnad du pratar om innehåller lite mer än konventet; t.ex. mat (middag) och inträdesbiljett till mässan.

 

Jag har noterat dina synpunkter tidigare betr. provningar m.m. Den enkät som konventansvariga gjorde efter 2006 års konvent gav dock tyvärr inget stort stöd för de typer av provningar som du föreslår. Vilket jag tror i första hand beror på den merkostnad som det innebär. Vid 2007 års konvent genomfördes en Masterclas parallellt med provning nr 2 vid konventet. Där provades 6 olika whisky från Duncan Taylors Rarest of the Rare-serie. Kostnaden för detta var 250 kr. Ca 20% av konventdeltagarna var intresserade av denna provning. Vilket i varje fall för mig visar, att endast en mindre andel av dom som idag deltar i konventet är beredda att betala den extrakostnaden.

 

Av någon märklig anledning tycks vi i de olika whiskyklubbarna bli som flockdjur där vi påverkar och påverkas av varandra. I Växjö är man ju mycket negativ till konventet med nuvarande utformning. Från Borlänge är uppfattningen en helt annan. Vi gjorde en liten enkät bland deltagarna i 2007 års konvent. Ett par noteringar från den enkäten.

1. De allra flesta tyckte att 2007 års konvent var bättre än 2006.

2. Alla som svarade på enkäten var intresserade att deltaga även 2008. Vilket väl får anses som ett positivt betyg.

 

Så sammanfattningsvis, uppfattningarna är olika.

 

Bernt Sjödin

Link to comment
Share on other sites

Så även om middan soms erveras efter konventet.

Jag har aldrig varit nöjd med den och trots det provade jag den igen förra året.

Varför vet jag inte riktigt menk anske ett utslag av Bernts flockmentalitet.

 

Men nej jag tänker inte bli besviken i år igen. Det serveras en del mat inne på mässan. Jag tänker äta där.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Med risk att bli kallad surgubbe kommer jag inte att mevderka vid konventet, och mig veterligen ingen annan från Växjö maltwhiskysällskap heller. Det är för tråkig whisky, för dyrt och det tar alldeles för mycket värdefull mässtid i anspråk. Den whisky som ingår i provningarna - i den mån det är nyheter - kan testas hos utställarna och massor av annan betydligt roligare whisky dessutom.

 

Konventet måste arrangera intressantare provningar för att väcka mitt och vårt intresse. Det är ett par klasser roligare att hänga hos Clydesdale, Kuuttanen och Whisky4u, istället för att prova standardtappningar som de svenska agenterna vill sälja.

 

Visst det är intressant att höra branschfolk intervjuas, men det är minst lika intressant att prata med dem i montrararna eller på efterfesterna.

 

Däremot tycker jag att årsmötet tidigare på dagen är angeläget. Svenska whiskyförbundet är en instans som förtjänar vårt engagemang.

 

Växjö erbjuder sig på stående fot att arrangera en lärorik masterclass på konventet, det skulle bli en klassprovning.

 

Måste kasta in en brandfackla i detta.

Varför skall ni från Växjö inte vara med i år när ni var med 2007?

Ja just det! Det var någon från Växjö som fick motta stipendiet från Gordon & MacPhail :winner:

Men i år är det väl inte någon från Växjö som får motta något, så ingen från Växjö går på konventet.

Nästa år kanske någon från Växjö får detta åtråvärda stipendium, så då blir det andra tongångar :clap:

 

Anders Norström

Anders Norström

Link to comment
Share on other sites

För mig personligen är det väldigt enkelt. Att sitta mer eller mindre inlåst på ett konvent en stor del av värdefull mässtid är knappast särskilt väl använd tid. Under mässan självt gör man ju precis det man gör under konventet, nämligen umgås, nätverkar, provar, äter, minglar, njuter! Men från vad jag förstår under mer avslappnade och fria former och utan att hälla i sig sprit en whiskyintresserad aldrig någonsin skulle ha valt.

 

Att som Hasse föreslå vettiga spritsorter och ett lärorikt program under ett årligt whiskyrelaterat konvent känns inte helt orimligt i mina öron, men tydligen är det så?

 

Konventet i sig kan jag inte utvärdera då jag aldrig närvarat (och kommer aldrig att göra det heller, tiden finns absolut inte). Att anklaga Hasse för att gå på konventet bara när han får stipendiet är för övrigt riktigt lågt.

 

mvh, Robert

Edited by robertk

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Måste kasta in en brandfackla i detta.

Varför skall ni från Växjö inte vara med i år när ni var med 2007?

Ja just det! Det var någon från Växjö som fick motta stipendiet från Gordon & MacPhail :winner:

Men i år är det väl inte någon från Växjö som får motta något, så ingen från Växjö går på konventet.

Nästa år kanske någon från Växjö får detta åtråvärda stipendium, så då blir det andra tongångar :clap:

 

Anders Norström

 

Dumheter!

 

Jag har närvarat på samtliga konvent (utom det första, då jag inte visste att det existerade) När jag fick kännedom om förbundets och konventets existens tog jag mycket aktiv del i att vår klubb dels skulle bli medlemmar, dels skulle medverka under konventet. Så har också skett varje år med omkring 10 medlemmar. Jag har också personligen tagit ansvar och lett en konventprovning 2005, året därpå intervjuade jag två skotska representanter från scen. Jag har dessutom sett till så att andra whiskyvänner kunnat närvara, jag har tagit med mig skotska representanter och jag har bistått arrangörerna med kontakter och tips. Jag tycker följaktligen att jag har en cv så det räcker när jag kritiserar konventet. Att ens antyda att vår kritik har något att göra med utdelning av stipendier är kvalificerad bullshit.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Även om det är svårt att få alla helt nöjda kring upplägget på konventet, så måste man ju kunna ta kritik och försöka göra en del saker bättre om det är möjligt. Dessa lotterier t ex, skulle inte själva utlottningen kunna ske på slutet så att jag (och kanske andra) hinner gå in på mässan istället för att sitta och vänta om och om igen. Men kanske är dessa lotterier en slags ställtid mellan provningarna. Men kan man då inte istället köra t ex 10 whiskies på en gång, dvs hälla upp en stor omgång och nöja sig med det? (glastillgången kanske är ett problem?)

 

Sedan är jag inte helt säker på att konventet främjar nya kontakter. De år jag har varit med har alla hållit sig till sin klubb, suttit i grupp etc. Skulle man kunna sprida ut de olika klubbarnas deltagare så skulle ju nya kontakter kunna fås på ett bättre sätt. Bordplacering är ju inte lätt men om alla tar ansvar och sprider ut sig så kommer vi att stöta på många nya personer. Det behöver inte vara pinsamt att lämna gruppen, samtalsämnet är ju givet på förhand och den kan väl alla deltagare delta i.

 

Och maten ja, den har gett mig rysningar och tankar tillbaka till skoltidens skolbespisning. Den kan man också avstå från.

 

Men givetvis finns det bra saker med konventet också. Jag gillar t ex när nya utgåvor presenteras och info ges av olika trevliga personer. Visst skulle någon whisky här och där kunna snäppas upp men i stort sett är just den provningen bra. Den andra provningen (om man inte då går på Master Class) är jag dock lite mera frågande till. Den har ofta en nivå som jag tycker är för låg (vanlig bourbon och blended etc). Skulle inte denna provning istället kunna vara fokuserad på något annat som t ex olika fattypers påverkan på whiskyn (både storlek som sort), kornsorter (kan man känna skillnad om fatet haft liten påverkan?), destilleringspannors form och olika typer av kondensering (jämföra mellan vissa destillerier om det är möjligt), dvs gå på djupet på något intressant och lärande.

 

Just informationen från de olika presentatörerna är bra, då det ibland kan vara svårt att komma intill vissa montrar och få någon bra kommunikation pga att de då även måste hälla upp whiskies åt andra, ha andra provningar och inte är på plats hela tiden, ljudnivån kan ibland också vara hög osv.

 

Jag har visserligen inte deltagit på konventet de två senaste åren (men tre år innan det) så möjligen har något förändrats av det jag nämner ovan. Jag kommer vara på plats i år igen och hoppas att vissa saker går att förbättra (även om jag är i minoritet?). Jag är han som kommer att ha en större tuta än Hans-Åke :whistling: , då vet ni lätt vem jag är. :)

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...