Jump to content
whiskyforum

Nätsprit är lagligt


Recommended Posts

Privatimport:

 

Du fyller i en beställningsblankett i systembutiken. Du måste känna till namnet på produkten och producenten eller leverantören. Det underlättar om du också har adress och faxnummer.

I vissa fall kräver producenten att man beställer ett visst antal flaskor, till exempel ett kolli (12 flaskor) för vin och sprit, eller 10 kollin (cirka 240 flaskor) för öl och cider.

 

Systembolaget skickar sedan en offertförfrågan till producenten eller leverantören. När svaret kommit tar butiken kontakt med dig. Du får skriva under ordern och eventuellt lägga en depositionsavgift på högst 30 procent, lägst 200 kronor. Butiken kontaktar dig när varorna kommit.

 

Observera att öppet köp inte gäller vid privatimport. Ytterligare information om villkoren för privatimport finns på baksidan av beställningsblanketten.

 

Leveranstiden kan variera - från några veckor till flera månader - beroende på producenten eller leverantören och vilket land varan kommer ifrån.

 

Du får veta priset per flaska i förväg. Systembolaget tar inte ut någon extra avgift för denna hantering - handelsmarginalen är densamma som för övriga produkter. Faktorer som kan påverka kostnaden är i stället antal flaskor, transport, alkoholskatt, moms, förtullning och miljöavgifter.

Magnus J

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 186
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu har jag gjort en liten efterforskning. Jag har lagt in en beställning för The Macallan 20's och 30's. Han som jag pratade med sa att de kan ta ett tag innan importören ens svarar. Han hade gjort en förfrågan i början av året som han inte hade fått svar på än... Är det rimligt?

 

Jag hör av mig så fort jag har fått ett prisförslag från vårt kära monopol :)

Jag vill lära mig mer om whisky!

 

Fredrik Rosin

Link to comment
Share on other sites

Surfade runt lite på Systembolagets hemsida och hittade denna notis:

Seminarium:

Alkoholhandel på internet?

 

Systembolaget och CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) arrangerar ett gemensamt seminarium kring det högaktuella ämnet - Alkoholhandel på internet? Seminariet äger rum den 26 april på Nordiska museet i Stockholm och anordnas i anslutning till utställningen "Systemet - i nöd & lust?".

 

Anmälan senast den 14 april

till mia.sundelin@can.se.

 

Evenemanget är kostnadsfritt, men vid uteblivet deltagande debiteras 500 kronor.

 

För mer info och program

Klicka här

Kan konstatera att anmälningstiden gick ut i fredags <_< , är det någon här på forumet som är anmäld?

Här finns ju en del Stockholmare som kunde agera "språkrör" för whiskyforum och dess medlemmar.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Det finns en intressant artikel på SVT´s hemsida idag: SVT.se

 

Mycket intressant läsning. Man kan bara konstatera att vi lever i en förmyndarstat/polisstat med Big Brother syndrom. Dags för maktskifte!!! Det är ren och skär förhindran av fri handel det handlar om...

 

Och förmodligen är de avundsjuka över att vi hittar så mycket fint och till så bra priser i andra länder.

 

Det är ju helt barockt att vi måste åka till ett land, för att få asa hem ett tiotal pavor, istället för att de bara skickar över dem. Det enda de vill, är att göra livet surt för oss på allehanda sätt.

 

Än en gång, Dags för ett maktskifte!!! Nu är det bara att reda ut vilket parti som vill ge folket frihet.

 

(J-vlar vad irriterad jag blir...)

 

Surfade runt lite på Systembolagets hemsida och hittade denna notis:

Seminarium:

Alkoholhandel på internet?

 

Systembolaget och CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) arrangerar ett gemensamt seminarium kring det högaktuella ämnet - Alkoholhandel på internet? Seminariet äger rum den 26 april på Nordiska museet i Stockholm och anordnas i anslutning till utställningen "Systemet - i nöd & lust?".

 

Anmälan senast den 14 april

till mia.sundelin@can.se.

 

Evenemanget är kostnadsfritt, men vid uteblivet deltagande debiteras 500 kronor.

 

För mer info och program

Klicka här

Kan konstatera att anmälningstiden gick ut i fredags <_< , är det någon här på forumet som är anmäld?

Här finns ju en del Stockholmare som kunde agera "språkrör" för whiskyforum och dess medlemmar.

 

Hur kunde vi missa detta! Men det är klart, när statliga myndigheter vill diskutera för dem obehagliga saker håller de dem gärna lite i skymundan. De vill ju inte att motståndare ska dyka upp med sina radikala och obehagliga synpunkter. Sen kan de i efterhand meddela att de minsann haft ett öppet för alla seminarium och alla som var där var rörande överens med dem... <_<

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde helt enkelt så att jag skickade ett mail och frågade om det fanns platser kvar och nu är jag uppsatt på seminariet :) Om det är fler som är intresserade tycker jag att ni ska göra samma sak, det vore kul om vi kunde vara ett par stycken härifrån...

Jag vill lära mig mer om whisky!

 

Fredrik Rosin

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde helt enkelt så att jag skickade ett mail och frågade om det fanns platser kvar och nu är jag uppsatt på seminariet :) Om det är fler som är intresserade tycker jag att ni ska göra samma sak, det vore kul om vi kunde vara ett par stycken härifrån...

 

Härligt jobbat! Ser fram emot en rapport om högljudda protester och liknande! ;)

Tyvärr så är det ju en bit att åka till den kungliga huvudstaden, annars hade jag gärna följt med dig!

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Härligt jobbat! Ser fram emot en rapport om högljudda protester och liknande! ;)

Tyvärr så är det ju en bit att åka till den kungliga huvudstaden, annars hade jag gärna följt med dig!

Ser oxå fram emot en förstasida på Aftonbladet!

 

"Huvuden rullade på Systembolagets Seminarium"

 

Gå hårt åt dem! Lycka till!

Mathias Nilsson, Ystad

 

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

 

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde helt enkelt så att jag skickade ett mail och frågade om det fanns platser kvar och nu är jag uppsatt på seminariet :) Om det är fler som är intresserade tycker jag att ni ska göra samma sak, det vore kul om vi kunde vara ett par stycken härifrån...

 

Jag har lite långt till stockholm. allra helst nästa vecka då jag reser runt i speyside. Väntar dock med spänning på referat från seminariet

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Givetvis får jag komma med en rapport. Det vore även bra att få ett gäng argument med sig dit.

Så alla ni som sitter med saker att ta upp, lägg in dem här, har vi först en dikussion om dem här så kommer jag bättre förberedd dit och kan då trycka åt dem hårdare ;)

Jag vill lära mig mer om whisky!

 

Fredrik Rosin

Link to comment
Share on other sites

Hej Fredrik,

 

Se tredje stycket i mitt inlägg av den 5 april, ovan i denna tråd. Fokus för alla invändningar bör ligga på att det nuvarande systemet som vi har (genom Systembolagets form för privatimport respektive beställningssortiment) är ett handelshinder, genom att det fördröjer leverans, omöjliggör spontaninköp, fördyrar hanteringen, troligen omöjliggör åtkomst till små batcher av eftersökta varor samt på det stora hela är ett hinder för en ny aktör (tillverkare ELLER handlar) att sälja till den svenska marknaden. Handelshinder tycker inte EG om.

 

Lycka till - ser fram emot en rapport!

 

/ Pär

Link to comment
Share on other sites

Fredrik och förhoppningsvis flera som har möjlighet att gå på seminariet:

 

Jag sitter fast i jobbet och kan inte bryta mig loss, men detta är vad jag hade frågat. Komplettera gärna med fler frågeställningar kring sådant jag missat.

 

 

 

 

Frågor om systemfelen

 

I Systembolagets ordinarie sortiment finns cirka 100 sorters whisky. På den europeiska marknaden finns cirka 5 000. Hur ska svenska konsumenter få tillgång till dessa?

 

 

Gällande system med privatimport fungerar inte. Enligt Systembolaget har inget köp genomförts som privatimport från detaljist. Anledningen uppges vara att skatter och avgifter mångdubblar kostnaden. Är strafftullar förenligt med fri handel?

 

 

Hur kan man förvägra Storbritanniens femte största exportindustri tillgång till den svenska marknaden och samtidigt tycka att svenska bönder ska få sälja sina jordbruksprodukter i övriga Europa?

 

 

Varför kan inte Systembolaget administrera svenska konsumenters köp via Internet? Detta skulle säkra ålderskontrollen och tillgängliggöra marknaden samtidigt som försäljningsmonopolet bevaras.

 

 

Varför ska inte svenska medborgare få ta del av den omfattande globala verksamheten vid whiskyauktioner, på e-bay och på andra auktionssidor på Internet?

 

 

Varför begränsar Systembolaget försäljningen av vissa varor till butiker i storstäderna. Enligt systembolagets avtal med staten är tillgänglighetsprincipen ett avgörande skäl för försäljningsmonoplet.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Här kommer då en liten redogörelse för vad som sas igår...

 

För det första så kan jag inte för allt i världen sänka mig till att kalla det för ett seminarium. Det var ett propagandamöte som heter duga. Inblandat i propagandan så var det även en härlig reklamsnutt om Nordiska museets utställning Systembolaget - I nöd och lust.

 

Trots den stämningen så gav det lite matnyttig information. Att gnällkärringen Anitra, gris-Görans fru, tycker att EUs Generaladvokat uttalade sig till deras fördel är väl inte så konstigt, men att få höra att det förmodligen blir så att de även i fortsättningen kommer att beslagta vår fina sprit.

 

Det beror alltså inte på (dagens) förbud mot privatimport utan handlar om punkskatt. Var ska skatten betalas? Enligt gällande EU-lagar så är det så att skatt ska betalas i inköpslandet om det är en privatperson som köper varan, för eget bruk och själv för in det i sitt hemland. Så är det inte i det här fallet. Även här ligger det något fall hos EG-domstolen som jag inte vet när dom väntas komma.

 

Det finns en sak till som vi ska ha i beaktning. Det är det sk Joustra-målet i Holland. Det handlar om ett gäng vinentusiaster som beställde massa vin från Frankrike. Problemet är alltså att det var en person som gjorde beställningen och sedan delades allting upp på de intresserade. Då anser de att hans del redan är beskattad, medans resterande personers delar skall beskattas i Holland. Så kan det alltså även bli i Sverige.

 

Annars var det som sagt väldigt mycket propaganda. En karl från Tullverket stod och visade "hemska" bilder på svartplastade pallar som visade sig innehålla olagligt importerad öl, vin och sprit. Fruktansvärt!

 

Den sk paneldebatten, som var det intressanta på agendan, var absolut ingen paneldebatt. Konferenciern (stavning?) tillbringade inledande 60% av tiden med att ställa snälla vinklade frågor till panelen som bestod av gnäll-Anitra, en surgubbe från IOGT-NTO och den här mannen från Tullen. Sedan fick vi i publiken komma med frågor, men han hoppade över mig :angry:

 

Jag gjorde helt enkelt så att jag hoppade över fikat där det även fanns möjlighet att prata vidare med vissa personer då jag var orolig att jag skulle säga olämpliga saker och ställa till en scen som skulle göra mer skada än nytta ;)

Jag vill lära mig mer om whisky!

 

Fredrik Rosin

Link to comment
Share on other sites

Well Fredrik,

 

Bra försök, men jag kan inte säga att jag är förvånad. Partiet har tydligen lutat sig över Systemet och sett till att chefen där skjuter till medel för att propagera för rådande ordning och se till att den sätter sig.

 

Att det för närvarande gäller att punktskatter skall tas ut i konsumtionslandet om inte konsumenten själv köper flaskorna i Holland och transporterar dem över gränsen är korrekt. Det är en annan fråga än den om fri rörlighet för varor - i princip. Dock ser man ju här tydligt att Sverige blankt har struntat i att införa någon möjlighet för utländska aktörer att betala skatt enligt svensk norm. Anledningen lär vara att de inte får sälja hit, till oss. Varpå enda möjligheten istället är att göra som det sker idag, nämligen som om köpet gjordes i Tyskland, Danmark, Skottland etc och skicka paketen hitåt. Varpå statskassan förlorar några aldrig så oförtjänta miljoner.

 

Men skatteregler kan också utgöra handelshinder. Så man lär knappast med hjälp av dem kunna (d.v.s. få) hindra en fri rörlighet för varor. Ett smidigt system för skatteutskyld måste skapas, om inte effekten istället skall bli att man kan fortsätta att skicka enligt avsändarlandets skattesats - eftersom den fria rörligheten är överordnad teknikaliteter som skatters erläggande. Man kan väl dock utgå ifrån att detta är nästa metod till försvar för den svenska modellen.

 

Alltså ägnar sig höga vederbörande närmast åt att sabotera en av EG:s grundläggande principer.

 

Finns för övrigt förslag på harmonisering av punktskatterna och i längden är något annat knappast hållbart heller. Men det lär dröja innan det blir verklighet. GP måste nog pensioneras och hans kronprins väljas bort först.

 

Vidare har jag själv inhämtat uppgifter från Tullverkets jurister om att de inte såg några problem med import av ett helt fat sprit (konjak var exemplet) och de hänvisade helt oprovocerat till att de inte heller såg några problem med att whiskyklubbar fraktade hem (själva) stora mängder, för senare fördelning inom landet. Detta senare var faktiskt lite förvånande, eftersom det ju innebär att konsumenten själv för in till sig själv, men också till andra, som ju inte medverkar i transporten. Skall vara osagt om detta är Tullens officiella inställning, men så sades det då i alla fall. Troligen har juristerna där mer koll och ett visst mått av pragmatism, som politrukerna kanske saknar?

 

/ Pär

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du är ganska osakligt och osmaklig när du skriver på det där sättet och med risk för att låta som en självutnämnd forumpolis (vilket jag inte är) så känns det inte som att du uppfyller andemening i de regler som finns högst på sidan ("För att höja nivån på detta forum och skapa en bättre stämning").

 

"Surgubbe från IOGT-NTO" känns också som en något slentrianmässigt påklistrad etikett.

 

--jalle

 

Trots den stämningen så gav det lite matnyttig information. Att gnällkärringen Anitra, gris-Görans fru, tycker att EUs Generaladvokat uttalade sig till deras fördel är väl inte så konstigt, men att få höra att det förmodligen blir så att de även i fortsättningen kommer att beslagta vår fina sprit.
Edited by JalleS
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du är ganska osakligt och osmaklig när du skriver på det där sättet [...]

 

Kan inte annat än hålla med, ditt inlägg gav mig en olustig känsla och inget mer, även om det kanske inte var meningen.

 

Surgubbe sa bull.

/Magnus Kyrklund

Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du är ganska osakligt och osmaklig när du skriver på det där sättet

--jalle

 

 

Kan inte annat än hålla med, ditt inlägg gav mig en olustig känsla och inget mer, även om det kanske inte var meningen.

 

Surgubbe sa bull.

 

Jag ber er båda, och alla andra som tyckte att det var dåligt, om ursäkt. Det var absolut inte min mening att få folk att känna olust eller nåonting sådant. Tanken var att jag skulle rapportera vad som sas på seminariet (som jag fortfarande hävdar var ett propagandamöte), inte att få mina forumsvänner att tycka att jag är en skit :(

 

Jag blev dock under mötet väldigt irriterad på upplägget och bristen på möjlighet att göra det till ett riktigt seminarium. Den känslan kom tillbaka till mig igen när jag skrev inlägget här. Därför slank det med några dåligt valda etiketter.

 

Jag ber åter igen om ursäkt och ska i fortsättningen läsa igenom mina inlägg en extra gång när jag skriver om saker som irriterar mig. Ett gammalt knep som jag missade den här gången.

 

PS. Bra att ni påtalar att ni tyckte att det var fel av mig. Det är svårt att veta att det är fel om ingen säger det. Tack! DS

Jag vill lära mig mer om whisky!

 

Fredrik Rosin

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Jag undrar hur det går med privatimporten, nu när vi fått ett regimskifte???

Kan ju inte bli sämre ialla fall! B)

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Kan ju inte bli sämre ialla fall! B)

 

Måste ju vara pangläge för Bullies så fint författade brev.

Borde skickas till alla nya borgeliga riksdagsmän!

Edited by emwiann

Ingvar Andersson, Lindome

Ordf. i U.B.E.L. Uisge Beatha of Ericsson Lindholmen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...