Jump to content
whiskyforum

Whisky hem till dörren


Recommended Posts

Har en kompis som provar lite vin.

 

Han visade mig en Svensk vin importör där man kan "Prenumerera" och beställa vin via hemsida.

Man kan då välja att hämta ut det på SB eller få det hem till dörren. Frakt 160-240:- för en låda med 12 flaskor.

 

De har anpassat sig till "Rosengrens"-beslutet sommaren 2007 i EU.

 

När kommer detta till whisky importörerna? Skulle det vara intressant?

Edited by drygmasken

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som provar lite vin.

 

Han visade mig en Svensk vin importör där man kan "Prenumerera" och beställa vin via hemsida.

Man kan då välja att hämta ut det på SB eller få det hem till dörren. Frakt 160-240:- för en låda med 12 flaskor.

 

De har anpassat sig till "Rosengrens"-beslutet sommaren 2007 i EU.

 

När kommer detta till whisky importörerna? Skulle det vara intressant?

 

Beställa och hämta på SB kan du göra via vår hemsida.

 

Att få det hemskickat måste ske från annat EU land och skatterna ska vara betalda i Sverige, om det skall vara rätt och "våga göras" via en svensk hemsida.

 

Tjena

---------------------

Thomas Sundblom

Clydesdale AB

 

Don't touch my dram!

Link to comment
Share on other sites

Beställa och hämta på SB kan du göra via vår hemsida.

 

Att få det hemskickat måste ske från annat EU land och skatterna ska vara betalda i Sverige, om det skall vara rätt och "våga göras" via en svensk hemsida.

 

Tjena

 

Att det går att beställa direkt från vissa importörers hemsidor vet jag redan.

 

Den importör jag pratar om ligger i sverige och har en svensk hemsida. De hävdar då också att genom beslutet i EU domstolen 2007 så är det OK med distans försäljning.

De står för och betalar skatten i sverige.Och du kan välja alternativen, hämta på SB eller få det hemkört till dörren via ombud mot en fraktavgift.

 

Inte för att jag vet om jag skulle nyttja detta, men finns kanske sånna som har långt eller svårt att ta sig till ett SB.

 

Det kanske oxå är användbart vid mindre exklusiv släpp och beställningsortiment. Då man kanske skulle slippa bege sig till nån av

vikällar butikerna. Utan beställa vi nätet å få det hem till dörren!?

Edited by drygmasken

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Link to comment
Share on other sites

Den importör jag pratar om ligger i sverige och har en svensk hemsida. De hävdar då också att genom beslutet i EU domstolen 2007 så är det OK med distans försäljning.

De står för och betalar skatten i sverige.Och du kan välja alternativen, hämta på SB eller få det hemkört till dörren via ombud mot en fraktavgift.

 

 

Jag undrar om det inte är så att beställningen först går till en Systembolagsbutik och att ombudet som kör hem det hämtar hos butiken,

jag har för mig att du sedan länge kan få varor hemkörda från nästan alla butiker via budfirma så länge du betalar varorna i butiken.

Fredrik "smygarn" Wallström

Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Vid heleverans är SB inte inblandat.

 

Väljer du alternativet hem till dörren betalar du i detta fallet med kort eller på faktura.

 

Saxat lite info från sidan.

"Varför har hemleverans av vinlådor aldrig förekommit i Sverige förut och är det lagligt?

I juni 2007 underkände EU-domstolen det svenska förbudet mot privat import av alkohol. Det är därmed klart att privatpersoner i Sverige kan köpa alkohol i andra medlemsländer och få dem levererade, förutsatt att köparen betalar alkoholskatt i Sverige. Vår leverantör är baserad i Tyskland och skyldigheten att betala skatt för vin hemlevererat åt våra medlemmar ligger hos oss. Vi betalar alla skatter, inklusive alkoholskatt och moms."

 

Hur prissätter ni vinerna?

Som alla andra återförsäljare av alkohol så har vi en standardmarginal. Vår försäljningsmarginal är jämförbar med den som Systembolaget har. Alla viner är bedömda efter kvalitet och prisvärde och vi eftersträvar att alltid erbjuda viner med mycket bra prisvärde

 

Denna service har aldrig funnits förut. Kan man lita på det här?

Prenumerationsservicen har funnits i andra länder i många år och vi har lärt oss mycket från dem. Vi använder oss av ett väl beprövat system och arbetar med duktiga och välkända samarbetspartners som till exempel Schenker, som sköter våra transporter. Du kommer alltid att få levererat vad du har betalt för. Du betalar endast för en vara när den har lämnat lagret i Tyskland, alltså inte i förväg. Du kan även betala med faktura efter att du fått din leverans.

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi se, de varor som hämtas på Systembolaget hanteras enligt samma system som Thomas/Clydesdale också erbjuder, beställ via deras hemsida och hämta på ditt bolag. Detta kan de göra med de viner som de importerar själv och har i Sverige då Systembolaget har försäljningsmonopol på all alkohol som befinner sig i svea rike till privatpersoner.

 

De viner du kan få hemkörda levereras inte ifrån Sverige utan skickas med ex. Schenker från deras tyska leverantör, det bolaget som sköter den försäljningen verkar ävan vara registrerat i Malta.... Mao precis som många redan shoppar whisky idag, via online-butiker runt om i Europa..

 

Jag har för mig att Billig-Sprit eller vad de hette även hade en svensk hemsida plus att jag sett andra "pocket-butiker" med svenska hemsidor och initiativtagare som "förmedlar" försäljningen till oss törstiga nordbor.

 

Så länge monopolet finns kvar i Sverige ser jag ingen möjlighet för de svenska whiskyimportörerna att erbjuda denna typ av försäljning till privatpersoner som jag tolkade att din orginalfråga var

Edited by fredrikwa

Fredrik "smygarn" Wallström

Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Men till skillnad från Billi-sprit har de en adress och kontor i sverige.

Och de betalar moms och skatt i sverige.

 

Grevgatan 55

114 59 Stockholm

Sverige

Edited by drygmasken

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Link to comment
Share on other sites

Men till skillnad från Billi-sprit har de en adress och kontor i sverige.

Och de betalar moms och skatt i sverige.

 

Grevgatan 55

114 59 Stockholm

Sverige

 

Ja. Det är enorm skillnad på detta upplägg och lurendrejarna vid billig-sprit! Billig-sprit har aldrig betalat några svenska avgifter eller skatter, det upplägg som finns nu med "vin-prenumeration" är helt legalt vad jag förstår och samma upplägg borde gå att göra med alla typer av alkohol.

 

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

fast som jag tolkar hemsidan så är utbudet av det du kan få hemlevererat enbart det som finns utanför Sveriges gränser och det du kan hämta på Systembolaget är det som företaget har i sina egna importlager..

 

Iom det upplägget tolkar jag det som att det fortfarande bara är Systembolaget som får sälja alkohol som innan försäljning finns innanför Sveriges gränser till privatpersoner..

 

Skulle Clydesdale/Symposion göra motsvarande upplägg skulle de alltså behöva ha ett "lager" utanför Sverige som flaskorna skickas ifrån.. men jag är varken skattejurist eller egen företagare i spritbranschen så jag kan inte påstå att jag har några som helst belägg för mina tolkningar :)

 

sen litar jag inte ett dugg på vad man skriver på sina hemsidor om vilka åtaganden man gör i det ena eller andra ärendet ;)

Fredrik "smygarn" Wallström

Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

"...och arbetar med duktiga och välkända samarbetspartners som till exempel Schenker..."

:lol::whistling:

 

Hmmm. Deras regler om att inte transportera alkohol innefattar alltså inte vin....

Och välkänd är ju rätt i allafall. :wacko:

Per Andersson

Ardbeg Committee, FOL, Springbank soc., Slainte, AWS, AWC, SWE, SöWS, SMAD member

Järfälla

Link to comment
Share on other sites

Skulle Clydesdale/Symposion göra motsvarande upplägg skulle de alltså behöva ha ett "lager" utanför Sverige som flaskorna skickas ifrån..

 

Precis så har även jag tolkat det.. eller så startar man ett eget företag här i Sverige och samarbetar med en tysk distributör och så hanterar man all skatteinbetalning här och förmedlar transport osv. Borde absolut vara görbart och legalt.

 

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Precis så har även jag tolkat det.. eller så startar man ett eget företag här i Sverige och samarbetar med en tysk distributör och så hanterar man all skatteinbetalning här och förmedlar transport osv. Borde absolut vara görbart och legalt.

 

mvh, Robert

 

 

Jag har talat med en lagklok om saken och han gör samma tolkning....är bara skatter korrekt betalda finns inga legala hinder för privatimport.

 

Däremot åker man väl på att betala både tysk och svensk alkholskatt vilket gör inköpen till en dyr affär. Finns väl någon dom om dubbelbeskattning i EU som slår fast detta har jag för mig.

 

fast det kan vara dumt att härja om detta, så länge våra butiker inte tar så allvarligt på svensk skattelagstiftning.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

OK.

 

Dags för lite fakta.

 

Det finns idag bara ett företag i sverige som får sälja till privatpersoner i Sverige, mera känt som Systembolaget. (Som för övrigt även tar hand om sin egen tillsyn!)

 

Om nu ett företag finns etablerat i Sverige med adress och säte så får DET företaget INTE sälja till en person i Sverige. Företaget kan agera som "agent" eller liknande men det säljande företaget måste vara baserat i annat EU land. Skatterna i Sverige måste betalas så även moms på hela kalaset.

 

Från Skatteverket:

Distansförsäljning innebär att redan beskattade varor säljs från en säljare i ett annat EG-land till en konsument i Sverige och att säljaren utför eller ansvarar för transporten. Säljaren är skattskyldig i Sverige och ska ställa säkerhet i Sverige för betalning av skatten innan transporten påbörjas. Utländsk säljare ska företrädas av en representant i Sverige som svarar för redovisningen av alkoholskatt. För att bli registrerad ska fullmakt om utsedd representant bifogas.

 

Tjena

---------------------

Thomas Sundblom

Clydesdale AB

 

Don't touch my dram!

Link to comment
Share on other sites

OK.

 

Dags för lite fakta.

 

Tjaa.. det är väl inget i din text som motsäger vad som sagts innan i tråden? Man får handla sprit som skickas hem från utlandet så länge svensk spritskatt och moms betalas.

 

Dessutom bör man kunna undvika att betala spritskatten i landet man handlar ifrån (iaf om man gör det bla från Australian Wine Club så då bör det gå även för andra aktörer).

 

Detta är intressant! Kanske dags för Clydesdale att starta ett tyskt systerföretag? ;)

 

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Men om jag beställer en flask whisky i från tex TWE eller RMW så betala väl inte jag moms och skatt i Sverige, om jag har förstått allt rätt så betalas det i landet där jag beställer i från om det ligger inom EU.

Eller har jag missuppfattat något här.

Link to comment
Share on other sites

Har nu pratat med Skatteverket om denna fråga för att reda ut några frågetecken.

 

1. Varan måste rent fysiskt gå över gränsen. Dvs TyskaWhiskyFöretaget får inte sälja sina varor ur vårt skattefria lager i Sverige.

2. Varan måste INTE vara beskattad i säljarlandet. Det finns även möjlighet att ansöka om återbetalning av skatter i säljarlandet, dock beroende på det landets lagar. Det brukar finnas minimigränser.

3. Varan får INTE skickas i klump från ursprungslandet för uppdelning till respektive kund i Sverige, utan skall skickas enskilt till varje. Lite svår definierat, men man kan inte skicka en låda Statesman till en plats i Sverige som sedan skall delas upp på t.ex. 4 personer. Men 4 lådor om 3 flaskor med varsin adresslapp kan skickas med ett speditionsföretag med alla lådorna på samma pall.

 

Inga lätta saker.

Men vi på Clydesdale jobbar givetvis vidare på att hitta lösningar.......

 

Tjena

---------------------

Thomas Sundblom

Clydesdale AB

 

Don't touch my dram!

Link to comment
Share on other sites

Men om jag beställer en flask whisky i från tex TWE eller RMW så betala väl inte jag moms och skatt i Sverige, om jag har förstått allt rätt så betalas det i landet där jag beställer i från om det ligger inom EU.

Eller har jag missuppfattat något här.

 

 

Du ska betala svenska skatter, men det åligger säljaren att se till att så sker. Butiken ska fylla i en blankett och lämna till Skatteverket i Ludvika (denna blankett finns att ladda ner på nätet, fast bara på svenska)....synnerligen få säljare bryr sig om detta och levererar ändå. Du som köpare har ingen skyldighet att se till så att rätt skatt betalas, om det inte är du privat som anlitar ett fraktbolag. Tullen har inte rätt att beslagta dina paket utan din leverans kommer fram. Däremot kan svenska myndigheter i samarbete med andra länders (inom EU) myndigheter vidta åtgärder mot butiken som säljer till dig utan att vederbörliga skatter har erlagts.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Har nu pratat med Skatteverket om denna fråga för att reda ut några frågetecken.

 

1. Varan måste rent fysiskt gå över gränsen. Dvs TyskaWhiskyFöretaget får inte sälja sina varor ur vårt skattefria lager i Sverige.

2. Varan måste INTE vara beskattad i säljarlandet. Det finns även möjlighet att ansöka om återbetalning av skatter i säljarlandet, dock beroende på det landets lagar. Det brukar finnas minimigränser.

3. Varan får INTE skickas i klump från ursprungslandet för uppdelning till respektive kund i Sverige, utan skall skickas enskilt till varje. Lite svår definierat, men man kan inte skicka en låda Statesman till en plats i Sverige som sedan skall delas upp på t.ex. 4 personer. Men 4 lådor om 3 flaskor med varsin adresslapp kan skickas med ett speditionsföretag med alla lådorna på samma pall.

 

Inga lätta saker.

Men vi på Clydesdale jobbar givetvis vidare på att hitta lösningar.......

 

Tjena

 

Detta måste betyda att det är fritt fram för till exempel Clydesdale att börja med distansförsäljning. Under förutsättning att lagret finns i Tyskland, eller i annat EU-land. Punkt två gör mig dock lite förvirrad.....jag har för mig att det finns domar som slår fast att skatt i säljarlandet ska erläggas, liksom i mottagarlandet.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...