Jump to content
whiskyforum

Clynelish 14 eller Ileach?


rce
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

jag funderar på att köpa antingen en Clynelish 14år eller en Ileach, vilka båda verkar prisvärda. Jag hade tagit ett beslut på Ileach när jag läste på någon sida att den är väldigt väldigt rökig, stämmer det? Jag gillar Lagavulin 16år väldigt mycket, är den betydligt mer rökig än den?

 

Vilken skulle ni köpt om det står mellan Clynelish 14 och Ileach?

Link to comment
Share on other sites

Båda dessa whisky är mycket prisvärda.

Beroende på vad du har i ditt skåp förövrigt så är valet tämligen enkelt.

Jag misstänker att du redan har en del rejält rökig whisky i ditt skåp och då skulle jag lätt köpa Clynelish för att få en mer bredd av utvalet.

Om du dock tycker att rökig whisky är himmelriket så är det Ileach som gäller.

Skulle det vara så att du ändå velar, så är i mitt tycket Clynelish intressantare då den har ett komplexare spektrum och kan gillas av fler "ovana".

Men det är som vanligt: Afontbladet eller Expressen? Fredrik eller Mona?

 

Tjing

---------------------

Thomas Sundblom

Clydesdale AB

 

Don't touch my dram!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

jag funderar på att köpa antingen en Clynelish 14år eller en Ileach, vilka båda verkar prisvärda. Jag hade tagit ett beslut på Ileach när jag läste på någon sida att den är väldigt väldigt rökig, stämmer det? Jag gillar Lagavulin 16år väldigt mycket, är den betydligt mer rökig än den?

 

Vilken skulle ni köpt om det står mellan Clynelish 14 och Ileach?

 

Ileach av de två. Men jag skulle nog lägga på lite slantar och ta en Ardbeg OB Uigeadail eller Laphroaig OB 10 år Cask strength istället. Men det beror ju också på vilken sorts rökare du gillar. Gillar du Lagavulin så tror jag nog att du gillar Ileach. Men jag tror du kommer gilla Lagavulin OB 16 år mer än Ileach.

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Ileach av de två. Men jag skulle nog lägga på lite slantar och ta en Ardbeg OB Uigeadail eller Laphroaig OB 10 år Cask strength istället. Men det beror ju också på vilken sorts rökare du gillar. Gillar du Lagavulin så tror jag nog att du gillar Ileach. Men jag tror du kommer gilla Lagavulin OB 16 år mer än Ileach.

 

För min del så föredrar jag Clynelish. :drool2:

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

Link to comment
Share on other sites

Imorgon blir det systemet men jag velar faktist fortfarande. Saken är den att jag har minst en standard från vare Islay-dest. något fler Ardbeg & Bowmore. Det är nog rök jag vill ha men är fortfarande rädd för att köpa en flaska som bara är en massa rök, tunn och mkt spår av finkel mm. Den enda unga Islay jag smakat är Bowmore Legend och den var otroligt välsmakande så jag skulle gärna vilja ha en ung till...

 

Är det mer rök i Ileach än i Ardbeg Ten? Jag läste att den antagligen inte är mer än max 5år och idag inte alls den samma som den Jim M betygsatte.

 

Vore det en idé att istället köpa en Laphroaig Quarter Cask som är 8 år trots att jag har 10 åringen?

 

mvh

rce

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat så luktar Ileach bara finkel och smakar visst rök men även 80% omognad. Jag vet inte vad Jim Murray hade druckit innan han satte betyg på denna, i min mening är den inte värd många poäng.

Edited by Norling

Guardian Ambassador of Glenlivet
Bowmore's Inner Core
Friends of Laphroaig 356179

- Whisky is at its best ...when it's at its best!

Link to comment
Share on other sites

Laffe Quarter Cask e' enligt mig bättre än 10-åringen ......sen tycker jag Ileach CS är bättre än den vanliga Ileach.Fast den går väl inte köpa via SB' e ja rädd!

 

Clynelish lr' Ileach? Köp båda så slipper du huvudbry!

 

whistling.gif

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

Jag avlivade min Ileach genom att blanda ut den med Auchentoshan 12 ...det smakade faktist inte helt tokigt.

Guardian Ambassador of Glenlivet
Bowmore's Inner Core
Friends of Laphroaig 356179

- Whisky is at its best ...when it's at its best!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...