Jump to content
whiskyforum

Recommended Posts

Var till Riksinredningar och handlade igår. Oavsett modell så var kostnaden 61,25 kronor stycket. Det fanns 2,3,4,5 cl varianter i lager.

Då 2 cl är vanligast så har jag tillräckligt för en stor provning av denna och strö ex av de andra storlekarna.

 

Det lär finnas en modell som är variabel (dansk affär) men har inte lyckats att handla på nätet därifrån.

Finns det någon av er som lyckats så meddela gärna. Eller om ni hittat modellen i någon svensk handel.

 

tommbjor

Tommy Björk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag instämmer med att de funkar bra. Det går fort att slå upp glasen till provningar med dessa.

De mäter dock lite olika från gång till gång. 2cl ui snitt blir det dock. Så 35 glas / flaska är inget problem.

 

Dock skulle jag vilja ha 1.5 cl dosörer av samma typ. Nån som vet var det finns ?

Nu har jag äntligen hittat en shop som säljer 1,5cl dosörer. De är inte billiga direkt,

men jag har inte sett dem någon annan stans, så :rolleyes: här är de. Dosörer mellan 1 - 5cl

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag äntligen hittat en shop som säljer 1,5cl dosörer. De är inte billiga direkt,

men jag har inte sett dem någon annan stans, så :rolleyes: här är de. Dosörer mellan 1 - 5cl

 

Har just fått hem därifrån. Antingen kan jag inte hantera dom eller också är mätnoggrannheten dålig. Verkar vara för barer som vill tjäna pengar. När jag testar får jag ungefär 20% mindre än angivet. Men som sagt, det kan vara jag som inte klarar av att hantera dom. Vilket i och för sig låter tveksamt. Kan därför i nuläget inte rekommendera köp. Dessutom är frakten till Sverige dyr; kostar £19-20, så man måste också försöka hitta en billigare transportväg till Sverige. T.e.x samordna med någon whiskyleverans som man ändå måste betala frakt för.

 

Bernt Sjödin

Link to comment
Share on other sites

Har just fått hem därifrån. Antingen kan jag inte hantera dom eller också är mätnoggrannheten dålig. Verkar vara för barer som vill tjäna pengar. När jag testar får jag ungefär 20% mindre än angivet. Men som sagt, det kan vara jag som inte klarar av att hantera dom. Vilket i och för sig låter tveksamt. Kan därför i nuläget inte rekommendera köp. Dessutom är frakten till Sverige dyr; kostar £19-20, så man måste också försöka hitta en billigare transportväg till Sverige. T.e.x samordna med någon whiskyleverans som man ändå måste betala frakt för.

 

Bernt Sjödin

Sh-t nu när jag äntligen hittat en 1,5cl dosör, så sågar du den ;) .

Den typen kan vara lite knepiga, man måste hålla pipen precis lodrätt för att de ska fungera.

Har en 2cl och en 1cl av samma sort och det krävs en viss vana för att hantera dem.

Nåväl, tur att jag inte beställt någon ännu. Hoppas att du håller oss uppdaterade Bernt,

ifall att du skulle få den att fungera.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Skaffade en 3 cl sådan till julkalendrarna. Jag fick som bekant mycket träning med dem, men de mäter definitivt inte rätt och jämnt. Fick sitta och "dutta" mycket mellan flaskorna för att det skulle bli lika mycket i varje. Inget att rekommendera alltså.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Sh-t nu när jag äntligen hittat en 1,5cl dosör, så sågar du den ;) .

Den typen kan vara lite knepiga, man måste hålla pipen precis lodrätt för att de ska fungera.

Har en 2cl och en 1cl av samma sort och det krävs en viss vana för att hantera dem.

Nåväl, tur att jag inte beställt någon ännu. Hoppas att du håller oss uppdaterade Bernt,

ifall att du skulle få den att fungera.

 

Jag har lånat dessa av Bernt för att prova om jag kan hantera dom. Jag återkommer med rapport.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu provat de 1 och 1.5cl dusörer jag lånade av Bernt.

De är säkert väldigt bra för en krog eftersom de ger aldeles för lite precis som Bernt skriver.

 

Ca 1.2 cl för 1.5 cl dusören och ca 0.8 cl för 1 cl varianten.

Inte alls bra för oss med andra ord.

 

Så jakten på bra dusörer för 1.5 cl får fortsätta. Tyvärr :(

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jag behöver en dosör som mäter upp 2cl, AKUT! Jag tycks nämligen ha förlagt båda mina... Ett plus om det går att lösa i Malmö under morgondagen. Hör av dig om du har en att sälja!

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver en dosör som mäter upp 2cl, AKUT! Jag tycks nämligen ha förlagt båda mina... Ett plus om det går att lösa i Malmö under morgondagen. Hör av dig om du har en att sälja!

Magnus har ju..

Thomas Brorson

Member of Whiskyforum Awards

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver en dosör som mäter upp 2cl, AKUT! Jag tycks nämligen ha förlagt båda mina... Ett plus om det går att lösa i Malmö under morgondagen. Hör av dig om du har en att sälja!

Jag har som du kan lånadrool2.gif

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...