Jump to content
whiskyforum

Recommended Posts

Jag behöver en dosör som mäter upp 2cl, till en provning. Förut fanns sådana att köpa i shopen här på foumet, men jag hittar dem inte där.

Beställde i förra veckan en dosör från en web-butik, men det visade sig att denna mäter upp 2,5cl istället för 2cl <_< så den ska jag returnera.

 

Är det någon här som vet var man kan köpa en tillförlitlig 2cl dosör?

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag behöver en dosör som mäter upp 2cl, till en provning. Förut fanns sådana att köpa i shopen här på foumet, men jag hittar dem inte där.

Beställde i förra veckan en dosör från en web-butik, men det visade sig att denna mäter upp 2,5cl istället för 2cl <_< så den ska jag returnera.

 

Är det någon här som vet var man kan köpa en tillförlitlig 2cl dosör?

 

 

Hej Benke!

Jag köpte två st från www.maltix.se. Maila killen där och kolla, han hade ej så många kvar...(fast egentligen fick jag det till att den är på 1,9 cl när jag kollade den, men jag kanske spillde några droppar?!).

 

Mvh,

Anders Bizzozero

Ronneby

Edited by bizzozero

Anders Bizzozero,

Ronneby Whiskysällskap.

Link to comment
Share on other sites

Hej Benke!

Jag köpte två st från www.maltix.se. Maila killen där och kolla, han hade ej så många kvar...(fast egentligen fick jag det till att den är på 1,9 cl när jag kollade den, men jag kanske spillde några droppar?!).

 

Mvh,

Anders Bizzozero

Ronneby

 

Eller så PM'ar du honom, han går under det exotiska nicket "roger" här på forumet ;)

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Jag införskaffar mina på en käck liten butik vid namn Partaj på Väla i Hbg. 95:- stycket och jag är mycket nöjd med dem.

 

Det är svårt att få sådana här tingestar att bli 'exakta' då de använder viskositeten som doserare. Och eftersom den varierar på olika alkoholstyrkor, så blir resultatet en aning fel vid högre alkoholstyrkor än 40%.

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Den Bullie har funkar utmärkt men jag gillar den med silverkulan ännu mer eftersom den ger nån sekunds fördröjning mellan doserna och då kan man lätt flytta flaskan till nästa glas. Utmärkt när man ska hälla upp 200 glas på en provning.

Nån som vet var man kan hitta fler 2 cl silverkuledoserare så mottar jag informationen med tacksamhet.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipsen!

Jag vill helst köpa en av de där "kulformade" dosörerna, även om det råkade vara en sådan som doserade fel <_< .

Hur ser de ut som du köpte Bullie? Visste inte att det fanns några andra, kan du få in en bild?

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipsen!

Jag vill helst köpa en av de där "kulformade" dosörerna, även om det råkade vara en sådan som doserade fel <_< .

Hur ser de ut som du köpte Bullie? Visste inte att det fanns några andra, kan du få in en bild?

 

Visst kan jag det! :D

post-403-1142353193_thumb.jpg

Edited by Bullie

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Visst kan jag det! :D

Jättetack för bilden!!

 

Fungerar den tillräckligt säkert för att få ut 30-32 samples ur en 0,70 l flaska?

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Jättetack för bilden!!

 

Fungerar den tillräckligt säkert för att få ut 30-32 samples ur en 0,70 l flaska?

 

Med största trolighet, ja. :D När jag haft provningar så ser det ut som det är lika mycket i glasen i alla fall. Jag har mätt någon gång, och då hamnat godtyckligt nära 2 cl.

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle behöva bottlepilots som doserar 1cl, nån som vet om sådana finns i sinnevärlden?

Det finns en tråd på vårt danska systerforum om just 1cl dosörer 1cl Måleprop. Där hittar du nog adresser till danska firmor som har sådana.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Drinkshot

 

Från 1 cl och uppåt! Aldrig testat, men hittade denna!

Mathias Nilsson, Ystad

 

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

 

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Link to comment
Share on other sites

Drinkshot

 

Från 1 cl och uppåt! Aldrig testat, men hittade denna!

Den är lite rolig faktiskt, för där står "1 cl. til uendelig" vilket fick Towle på det danska forumet att fundera på

om det inte liknade "pojken med guldbyxorna" lite, d.v.s. att flaskan inte tar slut :lol: .

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Dessa varianter som har en kula i sig är lite trixiga att använda om man inte är en

van bartender. Beroende på vilken vinkel du håller flaskan i så kommer det olika stor mängd.

Synd att det slutat med den varianter som jag hade här tidigare.

 

autopour.png

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Dessa varianter som har en kula i sig är lite trixiga att använda om man inte är en

van bartender. Beroende på vilken vinkel du håller flaskan i så kommer det olika stor mängd.

Synd att det slutat med den varianter som jag hade här tidigare.

 

post-2-1142413154_thumb.jpg

Det var en så´n som doserade fel :( .

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Det är också som så att man bör räta upp flaskan mellan varje dosering för att få det mer exakt. Dne ger oftast lite mindre om man håller kvar den upp och ned och låter doserna avlösa varandra.

Vill ändå ha en till sådan silverkula så om någon hittar såna nånstans så meddela mig gärna.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Det är också som så att man bör räta upp flaskan mellan varje dosering för att få det mer exakt. Dne ger oftast lite mindre om man håller kvar den upp och ned och låter doserna avlösa varandra.

Vill ändå ha en till sådan silverkula så om någon hittar såna nånstans så meddela mig gärna.

Jag köpte min av Prowine Nordic i Hisings Backa.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte hem en doserare som heter Bottle Pilot

Den fungerar mycket bra.

Man häller up 35 glas á 2cl på mindre än 2 minuter, vilket gör den ovärdelig på större provningar.

 

Jag har sålt ca 50 st till medlemmar i Växjö maltwhiskysällskap och har nu bara två kvar i lager och dessa är tingade till på måndag.

Finns det intresse så kan jag ta hem fler för ca 130 kr/st

 

Kanske något för forumets shop?

 

bottlepilot01.jpg

Roger Melander

Box Destilleri AB

Maltix AB

Växjö Maltwhiskysällskap

1/1 Bruichladdich, 11/20 Lochindaal, 1/20 Glengoyne, 1/30 Bladnoch and Box casks owner.

Link to comment
Share on other sites

Rogers piloter fungerar förträffligt. Jag skulle satsa på att ta hem sådana. Enda nackdelen är att infästningen är för smal för riktigt vida flaskhalsar, till exempel a bunadh. När vi häller upp bortemot 500 glas på våra provningar är de helt omistliga. Nu gör några gubbar hela dukningen på tio minuter

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på och tittar på några olika alternativ och kommer att ta hem ett par varianter för att se hur pass bra de fungerar. Återkommer när testerna är slutförda.

 

Ska bli kul att se ett grundligt test på olika varianter! :) Köpguider är alltid kul.

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...