Jump to content
whiskyforum

Clynelish Signatory 1965/1994 52,1%


ancc
 Share

Recommended Posts

Hejsan där på er!

 

Jag skulle vilja veta lite om dessa flaskor:

Clynelish Signatory 1965/1994 29 år 52,1% bt nr.384/530 och Clynelish Signatory 1965/1993 28 år 50,7% bt nr. 115/520, hur dessa är i smak, i pris osv, jag Kanske kommer att kunna få tag på dessa två flaskor via ett byte och vet inget om dessa två.... :blush:

 

 

Ha det,

Christer Nyström, Umeå

Christer Nyström Umeå

Ardbeg Committee: Springbank Society: Friends of Laphroaig Plot No: 180110: Ägare av en bourbon cask tunna hos Springbank, Klar 2009.. Derby County

Link to comment
Share on other sites

Det enda man kan säga med säkerhet att en Clynelish från 1965 är gjord på det destilleri vi numera känner som Brora.

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

Dessa Buteljer är poängsatta av MM till 93-94p

 

De är bla. sålda av McTEAR´S mellan -00 och -04 för löjligt låga priser, mellan 80-180 pund.

 

Personligen anser jag dessa som otroliga rariteter och skulle tro på 8-9 tusen /st, men det är vad jag tror.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Dessa Buteljer är poängsatta av MM till 93-94p

 

De är bla. sålda av McTEAR´S mellan -00 och -04 för löjligt låga priser, mellan 80-180 pund.

 

Personligen anser jag dessa som otroliga rariteter och skulle tro på 8-9 tusen /st, men det är vad jag tror.

 

1000? för dem styck? Hihi, nädu. När man med relativ enkelhet kan få OB (!) Clynelishar från 60-talet för 1/5-1/6 av det priset.. (köpte själv bi-color 12yo buteljerad (!) 1978 för ~1500 för inte länge sedan).

 

Tveklöst intressanta buteljeringar dock! Skulle gärna hugga kindtänderna i dem själv :)

 

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Mitt sjätte sinne säger att 8-9 tusen kr/st är lite väl saftigt. För det priset skulle det inte vara omöjligt att ropa in motsvarande buteljeringar av Ardbeg - £ 699 hos TWE. Min uppskattning stannar ungefär vid halva det priset.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Nädu gosse det är dj___ar inget hihi här inte, jag kan tänka mig att sänka spannet till att gälla från 5 tusen och upp, kan dessvärre inte ge något exempel på pris i nuläget, men kan någon annan ge ett färskt pris på dessa buteljer och kom inte dragande med några andra buteljeringar när det är dessa två som gäller, vi får väl se hur mycket hihi det är när någon av dessa pavor dyker upp till försäljning eller auktion, hehe.. <_< .

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Nädu gosse det är dj___ar inget hihi här inte, jag kan tänka mig att sänka spannet till att gälla från 5 tusen och upp, kan dessvärre inte ge något exempel på pris i nuläget, men kan någon annan ge ett färskt pris på dessa buteljer och kom inte dragande med några andra buteljeringar när det är dessa två som gäller, vi får väl se hur mycket hihi det är när någon av dessa pavor dyker upp till försäljning eller auktion, hehe.. <_< .

 

För att kunna uppskatta ett eventuellt värde MÅSTE man sätta dem i relation till likvärdiga buteljeringar, såklart. Då är OB-buteljeringar, i mina och de flesta andras ögon, från liknande destilleringsår av högre eller minst likvärdigt samlarvärde än en oberoende som dessutom är från Signatory som inte har något direkt lysande rykte. Dessutom är dessa buteljerade relativt sent jämfört med en del OB man kan hitta som är buteljerade tidigt 70-tal eller till och med sent 60-tal.

 

Sen spelar mycket annat in. Nivåerna i flaskorna, skicket på pavan/förpackningen, auktionsinköp (påslag med många %) eller inte osv..

 

Men 1000? är i mina ögon värt ett rejält "hihi" :)

 

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

För att kunna uppskatta ett eventuellt värde MÅSTE man sätta dem i relation till likvärdiga buteljeringar, såklart. Då är OB-buteljeringar, i mina och de flesta andras ögon, från liknande destilleringsår av högre eller minst likvärdigt samlarvärde än en oberoende som dessutom är från Signatory som inte har något direkt lysande rykte. Dessutom är dessa buteljerade relativt sent jämfört med en del OB man kan hitta som är buteljerade tidigt 70-tal eller till och med sent 60-tal.

 

Sen spelar mycket annat in. Nivåerna i flaskorna, skicket på pavan/förpackningen, auktionsinköp (påslag med många %) eller inte osv..

 

Men 1000? är i mina ögon värt ett rejält "hihi" :)

 

mvh, Robert

 

Ja, det här kan man ju tycka och tro en hel del om, det är ju först när dessa dyker upp till försäljning som vi får se deras dagsvärde.

 

Att påpeka att Signatory inte har något lysande rykte i samband med dessa, till skyarna hyllade " speciella " buteljeringar som är rankade som" ett av ditt livs stora whiskystunder "

tycker jag känns lite malplacerat, de är även betygsatta av dina kollegor i MM till 93 resp. 94 p = Fantastiskt.

 

Kan du visa mig någon jämförbar -65 Clynelish som är till salu för 1500:- ( som är en sjättedel av 9000:- ) eller förresten, någon sextiotals Clynelish överhuvudtaget ?...... :) ........

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det här kan man ju tycka och tro en hel del om, det är ju först när dessa dyker upp till försäljning som vi får se deras dagsvärde.

 

Att påpeka att Signatory inte har något lysande rykte i samband med dessa, till skyarna hyllade " speciella " buteljeringar som är rankade som" ett av ditt livs stora whiskystunder "

tycker jag känns lite malplacerat, de är även betygsatta av dina kollegor i MM till 93 resp. 94 p = Fantastiskt.

 

Kan du visa mig någon jämförbar -65 Clynelish som är till salu för 1500:- ( som är en sjättedel av 9000:- ) eller förresten, någon sextiotals Clynelish överhuvudtaget ?...... :) ........

 

Hehe. Nu yrade jag generellt om Signatory som är lite skamfilade jämfört med många andra. Men just dessa är säkerligen jättegoda (vilket man inte skulle haft en aning om, om inte vissa "kolleger" skulle vart och nallat på dem).

 

Nu är det inte var dag som 60-talare från Clynelish dyker upp men det finns en bi-color 12yo på WA nu, den bör vara destillerad tidigt 70-tal, den är dock lite för dyr på över 200? redan. En likadan köpte jag på McTears för ca 160? nyligen. I somras köpte jag en 12'a OB (pre-G&M) från WA för ca 170? destillerad 1966 osv.. det är bara personliga exempel...

 

Jaja. Hursomhelst så de där pavorna klart häftiga!

 

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

På Whiskyauction.com har 4 st Clynelish av nedan buteljering gått under klubban för 205-345 euro. 345 euro klubbades under 2007.

 

Wm. Cadenhead

February 1965

b.July 1989

24 years old

46% VOL, 75 CL

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

På Whiskyauction.com har 4 st Clynelish av nedan buteljering gått under klubban för 205-345 euro. 345 euro klubbades under 2007.

 

Wm. Cadenhead

February 1965

b.July 1989

24 years old

46% VOL, 75 CL

 

Jo, det är riktigt Sam, men det är inte relevant att jämföra dessa Cadenhead med de vi diskuterar, men jag förstår poängen, 345 euro för denna, var slutar då priset på Signatory 65:orna ?

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är riktigt Sam, men det är inte relevant att jämföra dessa Cadenhead med de vi diskuterar, men jag förstår poängen, 345 euro för denna, var slutar då priset på Signatory 65:orna ?

 

Inte relevant? Varför inte det? De är destillerade vid Clynelish samma år, de är buteljerade till och med 5 år tidigare än de från Signatory och de är mycket högt rankade av bl a Serge...

 

Ska även inflika att båda exemplena jag nämnde är från senare hälften i år.

 

Nåväl, man kan väl sammanfattningsvis konstatera att de här buteljeringarna sannolikt är mycket goda och hyfsat värdefulla, helt enkelt!

 

mvh, Robert

Edited by robertk

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är riktigt Sam, men det är inte relevant att jämföra dessa Cadenhead med de vi diskuterar, men jag förstår poängen, 345 euro för denna, var slutar då priset på Signatory 65:orna ?

Jag håller med dig att denna buteljering inte tjänar som en heltäckande jämförelse utan är en jämförelse med brister som det alltid finns när jämförelse görs mellan två saker som inte är exakt likadana, men att påstå att jämförelsen saknar revelans är att gå för långt enligt min mening.

 

Likheterna mellan buteljeringarna är att whiskyn är destillerad på samma destilleri samma år och buteljeringsåren skiljer sig enbart med några år. Generellt sett har nog Cadenhead's minst lika bra anseende som Signatory. Jag är trots allt ödmjuk i min uppfattning då den har sina uppenbara brister, men hittills har ingen lyckats få mig att revidera min uppskattning av värdet. Men jag skulle inte bli förvånad om jag får anledning att göra det.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig att denna buteljering inte tjänar som en heltäckande jämförelse utan är en jämförelse med brister som det alltid finns när jämförelse görs mellan två saker som inte är exakt likadana, men att påstå att jämförelsen saknar revelans är att gå för långt enligt min mening.

 

Likheterna mellan buteljeringarna är att whiskyn är destillerad på samma destilleri samma år och buteljeringsåren skiljer sig enbart med några år. Generellt sett har nog Cadenhead's minst lika bra anseende som Signatory. Jag är trots allt ödmjuk i min uppfattning då den har sina uppenbara brister, men hittills har ingen lyckats få mig att revidera min uppskattning av värdet. Men jag skulle inte bli förvånad om jag får anledning att göra det.

 

Ja, okey det är riktigt, det saknas inte relevans,det blev en tokig formulering, men det jag menar är att man inte kan jämföra whisky och säga, den är nog lika bra det skiljer bara nåt år, eller den är ju lika bra den är ju från samma år men med olika buteljerare, eller att den är från samma år med samma buteljerare och att den därför skulle vara jämförbar, vi vet ju alla betydelsen av olika fat, olika fattyper, och att olika fat utvecklas olika. ett exempel är att säga Brora -72, -95 Cadenhead är nog lika bra som Brora -72, -01 DL plat. och till och med buteljerad 6 år tidigare, i min värld finns det bara inte, man kan inte anta på detta sätt.

 

Men som sagt fina buteljer är det, skulle väldigt gärna korka upp en för provning, och värdet, tja, vi får väl se framöver när det dyker upp något exemplar.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gärna köpa dessa två för 2000 styck. De är ju från mitt födelseår.

Du har ju redan 20 sjyssta flarror från ditt födelseår!

/Bengt

Bengt Larsson

Mariefred

 

Share & Caskholder of Kilchoman cask # 2006/111 / Delägare i Bladnoch cask # 2007/1204 / Founding member of SWS / Friend of Laphroaig / Member of The Ardbeg Committee

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...