Jump to content
whiskyforum

Smaknoteringar


Recommended Posts

Det finns ju en hel del skribenter och "förståsigpåare", inte bara här på forumet, utan runt om världen. Några skriver böcker andra artiklar och den största delen i olika forum. Kanske den största delen är icke-skrivandes.

En sak har alla dessa gemensamt; Man tycker något. Ofta om något känt och redan accepterat.

Man kan ju alltid undra hur många som skulle våga komma med "publika" kommentarer och noteringar om något som är okänt och ännu inte utrönt.

Att säga att Laffe är guld och Lagavulin är kanske snäppet bättre, är fegt och speglar inte alltid sanningen.

 

Hur många här på forumet skulle t.ex. våga skriva smaknoteringar på samples som är "blind" och även få dessa publiserade? Med eget namn och kanske i konkurens med någon annan.

 

 

OBS: JAG HAR FÅTT IN NAMN SÅ DET RÄCKER DENNA GÅNG!!!

 

 

Tjenis

Edited by Thomas

---------------------

Thomas Sundblom

Clydesdale AB

 

Don't touch my dram!

Link to comment
Share on other sites

vågar och vågar, ibland sticker man ju ut glaskäken. faktum är tycker jag att ju mer jag provar blint och ju mer jag försöker beskriva ju lättare blir det. en händer det ju att man hittar smaker som ingen annan hittar.

Jens svensson

Uppsala

Link to comment
Share on other sites

Det skulle väl inte vara något problem, så länge jag slipper att gissa vad som är i glaset :blush: .

De dofter och smaker som jag känner är ju min personliga uppfattning och det finns ju egentligen

ingenting som är rätt eller fel vad det gäller smak och doftintryck. Dessa är ju ofta härledda

till våra tidigare upplevelser av denna doft eller smak.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Haha, inga problem med det. Vi kör alltid helblint på våra provningar (förutom värden då som står för inköpen), vill inte bli påverkad av etiketten och det har hänt både en och fem gånger att jag sänkt något som anses som "bra".

 

Satt för övrigt på Bishops i Helsingborg i måndags och tog en Ardbeg -72. Doften fantastisk men smaken... <_< Gummi, innerslang och mer gummi. Örrrk.....

Lasse Vallin
Göteborg

Meningen med livet är fyra: Barnen, flickvännen, Ardbeg & Frölunda Indians

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju en hel del skribenter och "förståsigpåare", inte bara här på forumet, utan runt om världen. Några skriver böcker andra artiklar och den största delen i olika forum. Kanske den största delen är icke-skrivandes.

En sak har alla dessa gemensamt; Man tycker något. Ofta om något känt och redan accepterat.

Man kan ju alltid undra hur många som skulle våga komma med "publika" kommentarer och noteringar om något som är okänt och ännu inte utrönt.

Att säga att Laffe är guld och Lagavulin är kanske snäppet bättre, är fegt och speglar inte alltid sanningen.

 

Hur många här på forumet skulle t.ex. våga skriva smaknoteringar på samples som är "blind" och även få dessa publiserade? Med eget namn och kanske i konkurens med någon annan.

 

Tjenis

 

 

Jag gör! :P

 

Kolla i tidningen "Allt om Whisky".

 

Alla mina doft, smaknoteringar och betyg där är helblint.

Det är bara kommentaren som är skriven efter att jag fått reda på vad som var i glaset.

Kommentaren ser jag som en reflektion.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju en hel del skribenter och "förståsigpåare", inte bara här på forumet, utan runt om världen. Några skriver böcker andra artiklar och den största delen i olika forum. Kanske den största delen är icke-skrivandes.

En sak har alla dessa gemensamt; Man tycker något. Ofta om något känt och redan accepterat.

Man kan ju alltid undra hur många som skulle våga komma med "publika" kommentarer och noteringar om något som är okänt och ännu inte utrönt.

Att säga att Laffe är guld och Lagavulin är kanske snäppet bättre, är fegt och speglar inte alltid sanningen.

 

Hur många här på forumet skulle t.ex. våga skriva smaknoteringar på samples som är "blind" och även få dessa publiserade? Med eget namn och kanske i konkurens med någon annan.

 

Tjenis

Vad menar du med konkurrens?

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag hade gärna provat mer blint, och att publicera smaknoterna här eller på annan offentlig plats skulle inte vara några problem!

 

"Problemet" är att många av de smaknoteringar jag gör sker i hemmets lugna vrå! Och innehållet kommer ur en flaska eller samplesflaska som jag vet vad den innehåller!

 

Jag har till och med gjort så ibland att jag tagit en post-it lapp och satt över etiketten på en samplesflaska i skåpet. Efter ett tag har man glömt vad som finns i flaskan, och då kan man enkelt hälla hälla upp, njuta, notera och efteråt bli överraskad av innehållet!

Mathias Nilsson, Ystad

 

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

 

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju en hel del skribenter och "förståsigpåare", inte bara här på forumet, utan runt om världen. Några skriver böcker andra artiklar och den största delen i olika forum. Kanske den största delen är icke-skrivandes.

En sak har alla dessa gemensamt; Man tycker något. Ofta om något känt och redan accepterat.

Man kan ju alltid undra hur många som skulle våga komma med "publika" kommentarer och noteringar om något som är okänt och ännu inte utrönt.

Att säga att Laffe är guld och Lagavulin är kanske snäppet bättre, är fegt och speglar inte alltid sanningen.

 

Hur många här på forumet skulle t.ex. våga skriva smaknoteringar på samples som är "blind" och även få dessa publiserade? Med eget namn och kanske i konkurens med någon annan.

 

Tjenis

 

 

Har "provat" blint ett par gånger. Det är alltid lika intressant. Som du säger, mkt av upplevelsen kommer av att veta vad det är i glaset...

 

Då kan jag väl redovisa en del missar (smak har jag svårare för än lukt, det är på smaken jag missat) här då ;) :

 

Blandade ihop Laffe QC och Lagavulin 16

Blandade ihop Caol Ila 12 och Talisker 10

Blandade ihop Mor (blend) och Glenlivet 12

 

Alla skedde inte på samma gång, dessutom visste jag vad jag hade att välja mellan. Intressant att göra om det (det var ett par år sen): skulle det gå "bättre" nu? ;)

David Jönsson, Malmö

 

davjo415@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Det här var ju en inntresant tråd! Jag gissar nästan alltid fel! :rolleyes: Men det alltid lika roligt!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju en hel del skribenter och "förståsigpåare", inte bara här på forumet, utan runt om världen. Några skriver böcker andra artiklar och den största delen i olika forum. Kanske den största delen är icke-skrivandes.

En sak har alla dessa gemensamt; Man tycker något. Ofta om något känt och redan accepterat.

Man kan ju alltid undra hur många som skulle våga komma med "publika" kommentarer och noteringar om något som är okänt och ännu inte utrönt.

Att säga att Laffe är guld och Lagavulin är kanske snäppet bättre, är fegt och speglar inte alltid sanningen.

 

Hur många här på forumet skulle t.ex. våga skriva smaknoteringar på samples som är "blind" och även få dessa publiserade? Med eget namn och kanske i konkurens med någon annan.

 

Tjenis

Mycket gärna! Lysande idé! :D Skicka samples bara så vässar jag pennan så länge! :P

 

Allvarligt talat så känner jag att det är precis så det ska vara. Det som är gott får höga betyg och det som är mindre bra får sämre betyg. Vad det är spelar mindre roll tills man står där och ska köpa en flaska till B)

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Thomas, jag är med utan att tveka.

 

Blindprovning är det som ger ärlighet åt det som är i glaset/flaskan och jag skäms inte för mina whiskyåsikter.

Jag kommer inte att ge mig på att försöka knäcka vad som är i glaset (märke, typ osv) men jag kan gärna ge en idé om ålder och lite andra spekulationer.

Jag vill stämma in i Benkes fråga om "konkurrens"??? Vill du ha ett brett omdömme så skall du låta fler testa och även låta dem komma med helt oberoende "notes"

 

Rock on, jag är på!!!

/Robert

Almunge - Uppsala

 

Besök gärna min Blogg

Link to comment
Share on other sites

Inga problem. Jag är på! Vad har man att förlora ...

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Även jag kan tänka mig att försöka, fast just själva skrivande delen är det jag har svårt för, kan berätta vad jag tycker det smakar och doftar som, men inte i lika fina utflytande meningar som många andra är duktiga på

Mathias Andersson

Founding Member of Upland Malt Mates

UplandMaltMates

Link to comment
Share on other sites

I vår lilla exlusiva klubb kör halvblint (vi vet temat, värden häller upp, en annan blandar runt på glasen) men någon gång har vi kört helblint.

Detta är våra regler

 

Lasse

Member of Öresund Malt Masters

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Det har jag inga problem med Thomas, fast jag är ju också en glad amatör som ofta gissar fel.

Personligen föredrar jag att få dom blint, så slipper man ju döma föra men har smakat och doftat (man blir förhindrad att ha fördomar).

 

Så sent som idag blev jag positivt överraskad av en Isle of Jura som verkade mycket lik en Laphroaig (garderade med Caol Ila).

Wihisky Fairs Ilse of Jura från 1999. Alldeles utmärkt från ett destilleri som många sågar...

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen bryr jag mig bara om tastings notes som skrivits blint. Vet vi att det står Ardbeg på etiketten så hissar vi automatiskt med 10 poäng och börjar yra om torv och gamla fiskegarn. Jag försöker skriva alla tasting notes jag gör blint, fast jag ska villigt erkänna att jag i det fallet har god hjälp av hustrun som har en både vackrare och framför allt bättre snok än min.

 

Dessvärre tycker jag ofta att branschens tasting notes är ointressanta, ett slags kodspråk för att visa att man behärskar terminologin, jag är jäv-ligt dålig på den typen av skriverier och förfaller ofta till att tjafsa om vaniljtoner och kanderad frukt. Bullie, jag saknar honom i det fallet, har en djävulsk penna för detta.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Hur många här på forumet skulle t.ex. våga skriva smaknoteringar på samples som är "blind" och även få dessa publiserade? Med eget namn och kanske i konkurens med någon annan.

 

Tjenis

 

Mycket av de smaknoter jag skriver publiceras på vår hemsida. Jag och Bernt skriver alltid smaknoter på våra provningar och vi publicerar dessa.

Det är dock inte blint. Men självklart kan jag göra det. Inga problem alls.

 

Det är bara att surfa in på www.smad.se och välja en provning så kan du se vad jag skriver om de olika whiskyna.

Alltid lika kul att läsa för Bernt och jag är nästan aldrig överens. :)

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju en hel del skribenter och "förståsigpåare", inte bara här på forumet, utan runt om världen. Några skriver böcker andra artiklar och den största delen i olika forum. Kanske den största delen är icke-skrivandes.

En sak har alla dessa gemensamt; Man tycker något. Ofta om något känt och redan accepterat.

Man kan ju alltid undra hur många som skulle våga komma med "publika" kommentarer och noteringar om något som är okänt och ännu inte utrönt.

Att säga att Laffe är guld och Lagavulin är kanske snäppet bättre, är fegt och speglar inte alltid sanningen.

 

Hur många här på forumet skulle t.ex. våga skriva smaknoteringar på samples som är "blind" och även få dessa publiserade? Med eget namn och kanske i konkurens med någon annan.

 

Tjenis

 

Tjaa.. själv har jag skrivit runt 200st blinda smaknoteringar den här hösten :) (i "konkurrens" med 11 andra personer som provat samma grejer) som kommer att publiceras. I övrigt provar jag i 99% av fallen hel- eller halvblint med nedskrivande av alla notes innan det provade avslöjats. Inget märkvärdigt med det?

 

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Hoppsan.

Här blev det fart! Eller vill ni inte följa med frugan att handla julklappar, eller något liknande. Kul i alla fall.

 

OK.

Jag kommer med ett erbjudande (?)!

 

Jag sätter i hop en blind provning av 5 sorter Single Malt Whisky. Inte alla från våra sorter.

Jag skickar till 3 utvalda personer.

Det jag vill ha tillbaka är: Doft, smak, eftersmak, balans (kommentar).

Vi kör med Jim Murray varianten. 0-25 poäng per kategori skall ges. (även om jag inte gillar poäng).

Svaren skickas till mig via email.

 

Självklart gratis!

 

Intresserad?

Håll ditt intresse "hemligt" på forumet.

Skicka din adress, mobilnr och epost-adress till mig.

 

Jag väljer ut 3 stycken av de intresserade jag får in, om jag nu får in så många........

 

Med lite tur så har vi allt publiserat här på forumet innan jul.

 

Tjenis

---------------------

Thomas Sundblom

Clydesdale AB

 

Don't touch my dram!

Link to comment
Share on other sites

Inga problem.....jag är dum för att förstå varför man inte skulle våga........vad är det som är farligt?

 

Själv tycker att smaknoteringar utan värdeord som god, fantastisk, etc är ganska meningslösa eftersom jag upplever att smakbeskrivningarna för det mesta är högst personliga reflektioner. Jag kan inte med stöd av enbart smaknoteringar utan värdeord ha en god uppfattning om jag kommer tycka om denna whisky eller inte. Därför tycker jag att poängssytemet är bättre, även om det ena inte utesluter det andra.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Inga problem.....jag är dum för att förstå varför man inte skulle våga........vad är det som är farligt?

 

Själv tycker att smaknoteringar utan värdeord som god, fantastisk, etc är ganska meningslösa eftersom jag upplever att smakbeskrivningarna för det mesta är högst personliga reflektioner. Jag kan inte med stöd av enbart smaknoteringar utan värdeord ha en god uppfattning om jag kommer tycka om denna whisky eller inte. Därför tycker jag att poängssytemet är bättre, även om det ena inte utesluter det andra.

 

Håller med! Det kan vara hur mycket russin, mjölkchoklad eller vanilj som helst i en whisky. Men är det gott?! Mer värdeord till folket! :)

 

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Prova alltid blint, det är roligast, mest lärorikt och enda sättet att skaffa sig en opåvekad uppfattning om whiskyn.

 

 

Poäng säger mig mera om whiskyn än om någon har skrivit att den är gräddig med lätta inslag av citrus. Om betrodda drinkare, som ni ärade forumister, snittar 90 pinnar på en Loch Lomond, så litar jag oändligt mycket mer på detta än på någon destilleriföreträdare som skrivit en spirituell tasting note.

 

Men som skribent vet jag hur oerhört lästa och uppskattade dessa smaknoteringar är. Folk i gemen köper whisky och vin med hjälp av dessa, så de är oerhört väsentliga för försäljningen.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Har provat bunkers kalender nr 2 dagens lucka nr 7 oj vad svårt det här är, men kul!

Doft känner jag fruktigt blomigt och ljung, skulle jag utgå från doften så skulle jag gissa på en lowland!

Men när jag kommer till smaken så känner jag mest salt ( hav) och peppar!

Så det känns ju att det kan vara vad som helst! Ålder 10-15?

Nej jag vet inte vad jag skall gissa på! Gillar doften bättre än smaken, tycker att den är för pepprig för min smak!

Så det skulle kunna vara Knockando eller Arran eller nej jag får nog kolla facit! :rolleyes:

Oj så fel jag hade på åldern! Ja jag hade inte mycket rätt överhuvud taget! ;):lol:

Då var jag ju inte och cyklade helt i alla fall då!

Tyckte inte heller att den här var nått speciellt bra, särskilt inte för att vara 25 år!

Men jag har i och för sig inte druckit nån Speyburn tidigare som jag gillat heller! :blush:

Edited by mejparn

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Har provat bunkers kalender nr 2 dagens lucka nr 7 oj vad svårt det här är, men kul!

Doft känner jag fruktigt blomigt och ljung, skulle jag utgå från doften så skulle jag gissa på en lowland!

Men när jag kommer till smaken så känner jag mest salt ( hav) och peppar!

Så det känns ju att det kan vara vad som helst! Ålder 10-15?

Nej jag vet inte vad jag skall gissa på! Gillar doften bättre än smaken, tycker att den är för pepprig för min smak!

Så det skulle kunna vara Knockando eller Arran eller nej jag får nog kolla facit! :rolleyes:

Oj så fel jag hade på åldern! Ja jag hade inte mycket rätt överhuvud taget! ;):lol:

Då var jag ju inte och cyklade helt i alla fall då!

Tyckte inte heller att den här var nått speciellt bra, särskilt inte för att vara 25 år!

Men jag har i och för sig inte druckit nån Speyburn tidigare som jag gillat heller! :blush:

Har mailat alla med kalender 2 idag. Är skiten korkskadad? Jag hade 6 stycken whiskies att prova igår (3 kalendrar och 2 dagar) och denna var nummer 5. Doften kändes lite underlig, men det kan jag kanske stå ut med, men när jag smakade den så smakaden den sur fisk! Jag klöktes faktiskt, så äckligt tyckte jag det var. 25 år gammal och nästan genomskinlig tyder ju på ett taskigt fat. Köpte in den i ren nyfikenhet då färgen var så ljus och destilleriet så ovanligt. Min teori är att vi fått en korkskadad whisky, för den var verkligen vedervärdig. Jag plitade till sist ner 2 poäng för den (har 5 på statesman).

 

Bra bild och mer info om whiskyn finns här:

http://www.royalmilewhiskies.com/product.a...d=0010000028768

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...