Jump to content
whiskyforum

Ardbeg Supernova!


McRill
 Share

Recommended Posts

Något för röksugna kanske??? :blink:

 

Ardbeg Supernova

 

Count your lucky stars you're a Committee Member, because here comes another celestial and very limited Committee Bottling: an exclusive test launch in advance of a wider release at the end of May. Ardbeg Supernova is peated to an astonishing level of over 100 parts per million, making it the peatiest Ardbeg ever. After the lightly peated pleasures of Blasda, Supernova is a stellar explosion of aroma and flavour – deep earthy peat oils, smoky coal tar, rolling tobacco, camomile, cedar and heather bloom. Hot, sizzling and gristy sensations effervesce on the tongue while pepper pops with chilli and chocolate. Heavenly!

Håkan Mossberg

 

Friends of Laphroaig Plot no. 326770

Ardbeg Committee Member

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 550
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

jodå, det blir det säkert!

 

men är det bara jag som tycker att arbeg hysterin börjar gå lite långt?

Jag är den första som erkänner att arbeg är en heeeelt underbar maltwhisky men det har liksom gått troll i hur mycket priserna trissas upp. corryvreckan har väl 3 dubblat sitt pris på typ ett halvår!!!!

 

Problemet är väl att det är vi själva som driver priserna uppåt :)

jimmy sjölander

arbeg comittee member

friend of laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Frågan är inte om den kommer att sälja. Frågan är snarare om den är värd £65, om den är god? Vad kom först, ägget eller hönan? Är Ardbeg Supernova äldre eller yngre än Octomore? Runt lusentappen kostar den med frakt i alla fall, när den nu är klar att skickas...

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

jodå, det blir det säkert!

 

men är det bara jag som tycker att arbeg hysterin börjar gå lite långt?

Jag är den första som erkänner att arbeg är en heeeelt underbar maltwhisky men det har liksom gått troll i hur mycket priserna trissas upp. corryvreckan har väl 3 dubblat sitt pris på typ ett halvår!!!!

 

Problemet är väl att det är vi själva som driver priserna uppåt :)

 

Nä, du är inte den enda därav ---> <_< i mitt förra inlägg.

 

Visst, så fungerar en hype och kan man knappast göra mycket åt, men det är lite trist att det blir så mycket dyrare att få tag på deras trevliga whisky och att det alltid blir sån hets när det är dags att beställa etc. etc.

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Frågan är inte om den kommer att sälja. Frågan är snarare om den är värd £65, om den är god? Vad kom först, ägget eller hönan? Är Ardbeg Supernova äldre eller yngre än Octomore? Runt lusentappen kostar den med frakt i alla fall, när den nu är klar att skickas...

 

Jag är övertygad om att den kommer sälja OCH att den blir dyr på andrahandsmarknaden.

 

Under förutsättning att vi talar om ett hönsägg (vilket inte behöver vara fallet vid denna typ av filosofisk frågeställning) så kom hönan först eftersom den är en förutsättning för ägget men mot bakgrund av evolutionens principer inte behöver ha sitt ursprung i ett sådant ägg. Iof finns det en massa andra teorier om det där men ingen som hjälper oss i denna Ardbeg-diskussion... ;)

Edited by Falcone

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

tyckte att ja hade sett dehär någonstans:

 

"under 2008 kommer en något rökigare variant av Ardbeg att buteljeras.Den åstadkoms genom att mer kli (som innehåller mer fenoler) förs till mäsktunnan med aspiratör." -Per Ellsberger -07

 

 

Vad i kapten haddoks tofflor är en aspiratör???

jimmy sjölander

arbeg comittee member

friend of laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Under förutsättning att vi talar om ett hönsägg (vilket inte behöver vara fallet vid denna typ av filosofisk frågeställning) så kom hönan först eftersom den är en förutsättning för ägget men mot bakgrund av evolutionens principer inte behöver ha sitt ursprung i ett sådant ägg. Iof finns det en massa andra teorier om det där men ingen som hjälper oss i denna Ardbeg-diskussion... ;)

Hehe :winner: Och vad tror du om Supernova vs Octomore då?

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Vad i kapten haddoks tofflor är en aspiratör???

Kanske en sådan här? http://en.wikipedia.org/wiki/Venturi_pump Men var och hur kopplar man in en sådan då?

Edited by rvh

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Sitter här med förstoringsglas för att försöka tyda vad det står på etiketten.. hahahaa.. Är det en väldigt ung rökare vi har

framför oss. Förmodligen. Hur många släpper dom tror ni? Säkert 10.000st denna gången. Känner mej lite skeptisk, men jag kommer

säkert ställa mej i ledet som alla andra. Sjukt sugen!

Kristoffer Horn

 

Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Hehe :winner: Och vad tror du om Supernova vs Octomore då?

 

Hoppas ju att Supernova är bra, men det var ett tag sedan jag tröttnade på sån whisky som bara lever på att vara rökig (det blir lite som när låtsasabsinthekrämarna skryter om thujoninnehållet).

 

Inget att dividera om så dålig som Octomoren är :whistling:

 

Den må vara dålig men hypad är den :)

Edited by Falcone

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

jahapp... här är den iaf, aspiratören http://www.tornum.se/?p=9906&m=2182

 

varför herr Ellsberger hade ett behov av att upplysa allmogen om att det är just detta som kli:et åker genom kanske nån annan kan förklara :)

jimmy sjölander

arbeg comittee member

friend of laphroaig

Link to comment
Share on other sites

jodå, det blir det säkert!

 

men är det bara jag som tycker att arbeg hysterin börjar gå lite långt?

Jag är den första som erkänner att arbeg är en heeeelt underbar maltwhisky men det har liksom gått troll i hur mycket priserna trissas upp. corryvreckan har väl 3 dubblat sitt pris på typ ett halvår!!!!

 

Problemet är väl att det är vi själva som driver priserna uppåt :)

 

Precis

Annars tycker jag det förtjänar att påpekas att utöver och trots hypen så är det enligt min mening Ardbeg som faktiskt fortfarande ligger i täten för mig vad gäller just prisvärdhet i förhållande till kvalitet.

Förutom Blasda så har jag inte smakat någon Ardbeg som inte var på topp gällande denna kvot (inklusive committee-bottlings till sina ursprungspriser åtminstone)

Har iof aldrig druckit ngn dyr SC OB Ardbeg

Det enda andra destilleri som jag tycker kommer i närheten av Ardbeg i kontinuerlig kvalitet kontra pris är i så fall Talisker (men inte ända fram) och kanske Laphroaig

 

Ten, Beisten och Uigeadail är fortfarande svårslagna i sina prisklasser. LOTI till det svenska priset vart tom prisvärd tycker jag.

Edited by mosson

Mats Olsson

Link to comment
Share on other sites

Hade varit topp om dom skickade ut en Comitty som var över några år gammal tycker jag....

 

Very Young, Young Uigedal, Corry, nu denna....

 

Känns som lite mycket snabba pengar, snabba pengar, snabba pengar tycker jag....

 

Men jag måste också erkänna att jag är torsk ändå, det är något förföriskt över Ardbeg....

 

:shock3:

 

:shock3:

 

:shock3:

Anders Ledhagen

 

I´m on a whiskydiet, i´ve lost three days already....

 

AIK

Friends Of Laphroaig

Fantomenklubben

Ardbeg Committee

Springbank Society

Link to comment
Share on other sites

En supernova eller två skulle sitta fint. :) Tidigare släpp som Corryvreckan tycker jag är super god, men Blasda har dom lyckats med väldigt bra fast många uttrycker sig dålig om den. :winner:

Kai Smålander

Link to comment
Share on other sites

Stämmer det att den kommer i slutet av maj eller? mvh Björn (Ardbeg Nörd)

Björn Carlström Bjuv

 

Friend of Laphroaig Plot No: 333328

Member of Aberlour

Committe of Ardbeg

Friend of classic malts

Member of Balvenie

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...