Jump to content
whiskyforum

Balvenie DoubleWood 17


daza
 Share

Recommended Posts

Hej, ny användare här!

 

Sökte lite och hittade ingen specifik tråd om just denna variant, kanske har pratats om i andra trådar...

 

Köpte mig en Balvenie DoubleWood 12 på bolaget för ett bra tag sedan, som nu börjar ta slut och som jag tycker mycket om, och har hittat 17yo varianten på MoM som jag är intresserad av. Denna finns inte via bolaget att köpa, och privatimport verkar hutlöst dyrt?

 

Därför undrar jag om det är någon som smakar denna och kan tipsa om ifall det är något att ha, innan man trycker av första online-icke-bolaget beställningen med allt vad tull och sånt heter. Det ser ut i de flesta trådar på detta ämnet som att det vanligen inte är några större problem vid beställning i butik inom EU?

 

När man ändå är på ämnet Balvenie hur är deras övriga utbud generellt? Finns ju ett antal olika varianter Rum Cast tex. men även andra 15/17yo Single Cask(?).

 

Känner att jag utvecklat en smak för Speyside/Highland och gärna Sherry-lagrat, tänk Glenfarclas, Glendronach, Benromach, etc, även frugan tycker om denna stilen på whisky, så denna Balvenie är intressant :)

 

En fråga mellan raderna är nog; är denna DoubleWood 17yo värd pengarna, eller finns det andra Balvenie som är "bättre" för pengarna eller finns det liknande utbud från andra destillerier som ger mer/bättre smak för "samma" peng?

 

Hmm, blev ett långt första inlägg, men hoppas ni inte tröttnade på vägen :)

 

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Balvenie har inte alls så bra wirre som just Glenfarclas och Glendronach. O snackar vi just sherrylagrat så är det stor klasskillnad! Om vi då också pratar om rimliga pengar, så är ju t.ex. Glenfarclas 15y (551:-) och Glendronach 15y Revival (531:-) guldkorn! (på SB)
Den Balvenie som kan matcha dessa är väl Balvenie 15y Singel Barrel (652:-). Men det kan bero på vilken batch man får tag på.(ej sherrylagrad dock!)
Alla dessa 3 ligger numera i beställingssortimenet på SB.

 

Detta är MIN personliga åsikt och den lär inte alla dela med mig. :P
Hej hopp...

  • Like 2

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

Balvenie har inte alls så bra wirre som just Glenfarclas och Glendronach. O snackar vi just sherrylagrat så är det stor klasskillnad! Om vi då också pratar om rimliga pengar, så är ju t.ex. Glenfarclas 15y (551:-) och Glendronach 15y Revival (531:-) guldkorn! (på SB)

Den Balvenie som kan matcha dessa är väl Balvenie 15y Singel Barrel (652:-). Men det kan bero på vilken batch man får tag på.(ej sherrylagrad dock!)

Alla dessa 3 ligger numera i beställingssortimenet på SB.

 

Detta är MIN personliga åsikt och den lär inte alla dela med mig. :P

Hej hopp...

 

 

Hej, och tack för svar!

 

Just de Glendronach 15 revival och Glenfarclas 15 står och myser i skåpet hemma :)

 

Mickeman, kollade Whiskybase och visst, det verkar vara idel goda betyg...

 

Tror det blir en sådan här så småning om, för jag är så nyfiken, det är väl en anledning god som vilken annan att köpa whisky? :)

Men ska kolla lite på single barrel-varianterna också, lär ju inte smaka illa känns det som :)

Link to comment
Share on other sites

Både glendronach och glenfarclas är fantastiska. Men det finns ett hav av andra varianter som även dom kommer ge dig en fet munorgasm. Och ett tips om du ska gå på balvenie, är att testa 15 Single Barrell. Helt fantastiskt. Annars har du Glenmorangie som är magisk.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillade (var länge sen jag provade) 12 yo double Wood, men blev klart besviken på 17 yo double Wood. Den du provat och nämnda 15 yo är de mest prisvärda Balvenie som jag provat, om man undantar de cask sampels som man kan köpa på destilleriet.

Gillar man 12 yo double Wood skulle jag gå vidare med Glengoyne cask strength eller Aberlour Abunadh som dock har mycket mer sherrysmak i sig.

Link to comment
Share on other sites

Balvenie är mest en ex-bourbon lagrad whisky. Det finns få ex Sherry lagrade.

Var lite besviken på Doublewooden 17 yo.

Prova gärna den 12 yo Single Barrel.

Den rekommenderas varmt och har börjat att säljas i UK och US och kostar kring 45 GBP.

Har ingen aning om när den kommer till Sverige.

Riktigt god.

 

Den 15 åriga Singel Barrel kommer att fasas ut under året och ersättas av en Single Cask (European Oak).

(och senare planeras en 25 yo Single Barrel - som ska ingå i standard rangen)

Whiskyjanne

Link to comment
Share on other sites

Om du kommer gilla 17:åringen eller inte, är ju svårt att veta. Dock blev jag inte direkt imponerad men det är jag inte heller av 12 DW men om du gillar den kanske 17 passar fint oxå.

Själv hade jag gått på, som några säger här, deras 15 Single Barrels. Där tycker jag att Balvenies kvalité verkligen kommer fram och av de batcher jag testat har inte någon varit dålig=genomgående bra till bättre.

Även deras 12:åriga diton är bra.

Finns många fina bland 17 segmentet men dessa har kommit upp i pris.

Själv tycker jag att 21 PortWood 47,6% är fantastiskt men är något dyrare.

Dock bästa pris på Border Shop.

Edited by Rolle

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...