Jump to content
whiskyforum

Ardbeg Airigh Nam Beist, kommer det fler ?


myran
 Share

Recommended Posts

Kommer det fler Ardbeg Airigh Nam Beist till SB ?

Någon som vet ?

Helt klart är att det för närvarande är slutsålt.

Läste någonstans att det bara gavs ut 6000 flaskor ?

Har dock sparat 4 st för att smutta på framöver ....

A nice day to you all

myran

Bertil Andersson

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enligt vad jag sett så var det 2100 flaskor som buteljerades. 1500 st kom till Sverige.

Det låter inte troligt att Sverige skulle få 70% av alla flaskorna.

Vad jag förstod på Bullie när Besten kom så var det en limiterad upplaga, men att det var tanken att det skulle komma en ny upplaga varje år, så att det ska komma fler till SB av 1990'an tror jag inte, däremot finns den fortfarande att köpa via diverse webshoppar exempelvis TWE.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde runt 6000 flaskor nånstans men inte vet man.. 2100 låter osannolikt lågt. Och kanske de till och med gör fler? Som de gjorde med VY mfl.

 

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Beställde från SB i Sollentuna torsdag förra veckan och hämtade 2 flaskor igår. När jag beställde fanns det ett 30 tal kvar men då är dom alltså slut nu.

Björn Öström

 

Friend Of Laphroaig, plot nr: 299951

Member of The Ardbeg Committee

Founding member of Whiskyklubben

Founding member of ölklubben Humlan

Link to comment
Share on other sites

Beställde från SB i Sollentuna torsdag förra veckan och hämtade 2 flaskor igår. När jag beställde fanns det ett 30 tal kvar men då är dom alltså slut nu.

Jepp. De är bortplockade från SB's hemsida vilket bör innebära att alla butiker nu har slut på dem.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Besten kommer som en ny tappning i år. Men samma årtal: 1990, dvs ett år till i faten...

 

Sverige fick många pavor av den förra, men inte 70%. ;) 1500 av 6000...

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Besten kommer som en ny tappning i år. Men samma årtal: 1990, dvs ett år till i faten...

 

Sverige fick många pavor av den förra, men inte 70%. ;) 1500 av 6000...

 

Ett rätt av två möjliga till mig på den. :P

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Besten kommer som en ny tappning i år. Men samma årtal: 1990, dvs ett år till i faten...

 

Sverige fick många pavor av den förra, men inte 70%. ;) 1500 av 6000...

 

Vart hittar man sån info? Hittade inget på hemsidan.

Björn Öström

 

Friend Of Laphroaig, plot nr: 299951

Member of The Ardbeg Committee

Founding member of Whiskyklubben

Founding member of ölklubben Humlan

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja det förklarar saken. Är antal flaskor som släpps hemliga uppgifter ibland? Tycker det är sällan man ser dom uppgifterna

Björn Öström

 

Friend Of Laphroaig, plot nr: 299951

Member of The Ardbeg Committee

Founding member of Whiskyklubben

Founding member of ölklubben Humlan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jepp. De är bortplockade från SB's hemsida vilket bör innebära att alla butiker nu har slut på dem.

 

Skumt. Jag var inne och kollade SB:s hemsida på lunchen idag efter en Ardbeg och då hade det kommit upp 2 st Bestar på ett bolag i Norrköping men nu ikväll verkar dom vara borta. Undrar om det var något datafel eller om det kanske lönar sig att kika in då och då om man är intresserad av en best?

Björn Öström

 

Friend Of Laphroaig, plot nr: 299951

Member of The Ardbeg Committee

Founding member of Whiskyklubben

Founding member of ölklubben Humlan

Link to comment
Share on other sites

Skumt. Jag var inne och kollade SB:s hemsida på lunchen idag efter en Ardbeg och då hade det kommit upp 2 st Bestar på ett bolag i Norrköping men nu ikväll verkar dom vara borta. Undrar om det var något datafel eller om det kanske lönar sig att kika in då och då om man är intresserad av en best?

 

Sannolikt inget datafel, förmodligen en inneliggande beställning som gått ut, alternativt en vanlig retur. Det skall inte finnas några kvar på Örebrodepån iaf.

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Du blir förmodligen inte besviken. Den ligger i samma klass som Lorden

 

intressant att höra att du tycker det, menar du rakt av eller i förhållande till pris?

Fredrik "smygarn" Wallström

Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Ger besten 86p och senaste LORD buteljeringen (2006) 92p samt den gamla Lorden 93p.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

LOTI'n är i en helt annan klass gällande komplexitet och sammansättning än ANB i min bok.

 

Men ANB är förmodligen Ardbegs bästa "standard malt" i min hylla om man nu kan klassa den som standardmalt ;)

Fredrik "smygarn" Wallström

Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

intressant att höra att du tycker det, menar du rakt av eller i förhållande till pris?

 

Lägger man till priset så får Lorden storstryk.

Jag testade dem bredvid varandra på en Ardbeg provning för ett tag sen.

Jag satte dock inga poäng den dagen. Och jag har bara oöppnade Lords och Bestar hemma.

 

Men besten är i mitt tycker den absolut mest prisärda Ardbeg på länge. När det gäller prisvärdheten är den i samma klass som den gamla 75an.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Men besten är i mitt tycker den absolut mest prisärda Ardbeg på länge. När det gäller prisvärdheten är den i samma klass som den gamla 75an.

Jag gillar inte Besten alls. En av de bästa Ardbeg jag provat är just OB 1975 (2000) och det går, tycker jag, inte att jämföra dessa två alls. Besten är en besk rackare som inte känns som att den skulle vara mycket äldre än den vanliga TEN medan 1975:an är ljuvsöt med stor komplexitet. Minst 10 pinnars skillnad i betyg mot 1975:an och bara 5 pinnar bättre än TEN för ANB.

 

Men det är ju bara min åsikt det förstås :blush:

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar inte Besten alls. En av de bästa Ardbeg jag provat är just OB 1975 (2000) och det går, tycker jag, inte att jämföra dessa två alls. Besten är en besk rackare som inte känns som att den skulle vara mycket äldre än den vanliga TEN medan 1975:an är ljuvsöt med stor komplexitet. Minst 10 pinnars skillnad i betyg mot 1975:an och bara 5 pinnar bättre än TEN för ANB.

 

Men det är ju bara min åsikt det förstås :blush:

Du gillar inte Besten alls men ger den 5 poäng mer än TEN??? Vad tycker du då om TEN?

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar inte Besten alls. En av de bästa Ardbeg jag provat är just OB 1975 (2000) och det går, tycker jag, inte att jämföra dessa två alls. Besten är en besk rackare som inte känns som att den skulle vara mycket äldre än den vanliga TEN medan 1975:an är ljuvsöt med stor komplexitet. Minst 10 pinnars skillnad i betyg mot 1975:an och bara 5 pinnar bättre än TEN för ANB.

 

Men det är ju bara min åsikt det förstås :blush:

 

Nu hänger jag inte med ;) Du tycker att Besten är en besk rackare och sänker den rejält men har den samtidigt 5 pinnar bättre än 10:an.

Då totalsågar du ju 10:an :blink: . Ouch! Denna kejsare bland standardmalter!

 

...eller fattade jag fel :blush:

Lasse Vallin
Göteborg

Meningen med livet är fyra: Barnen, flickvännen, Ardbeg & Frölunda Indians

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar inte Besten alls. En av de bästa Ardbeg jag provat är just OB 1975 (2000) och det går, tycker jag, inte att jämföra dessa två alls. Besten är en besk rackare som inte känns som att den skulle vara mycket äldre än den vanliga TEN medan 1975:an är ljuvsöt med stor komplexitet. Minst 10 pinnars skillnad i betyg mot 1975:an och bara 5 pinnar bättre än TEN för ANB.

 

Men det är ju bara min åsikt det förstås :blush:

Spännande, jag tycker att 75:an tillhör de sämre av Ardbeg från 70-talet, dessutom ligger både besten och tian högre hos mig. Men det är ju kul att vi inte alla tycker lika.

Patrik Almqvist

Link to comment
Share on other sites

Både Besten, Ten och LOTI ligger på betryggande avstånd efter t.ex. 1977 OB 46%. Även om jag är förtjust i de tidigare är det skillnad i klass.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...