Jump to content
whiskyforum

Arran Single Cask


Dellinger
 Share

Recommended Posts

Fick en Arran Single Cask av en bekant i Schweitz. Nu är frågan, är det nåt värde i och spara denna eller ska jag njuta av den?

 

arran.jpg

Fredrik Lundström

 

Friends of Laphroaig Plot 337900

 

http://sv-se.faceboo...100001205103359

Link to comment
Share on other sites

Det är iofs en utgången tappningsserie, och den har nu en annan etikett numera, men i övrigt så är det inget extremt utan något jag skulle öppna och njuta utav.

(Vilket för övrigt är själva idén med whisky - att den ska drickas - annars kunde man ju lika gärna sälja förseglade tomma flaskor dyrt.)

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Det är iofs en utgången tappningsserie, och den har nu en annan etikett numera, men i övrigt så är det inget extremt utan något jag skulle öppna och njuta utav.

(Vilket för övrigt är själva idén med whisky - att den ska drickas - annars kunde man ju lika gärna sälja förseglade tomma flaskor dyrt.)

 

Jo idén kan vara att man skall dricka, men kan ju samla på flaskor också.

Likadant är ju idén med frimärken, att de skall sättas på ett kuvert och skickas, men dessa samlas de på ändå. :g:

Johan Holmström

Link to comment
Share on other sites

Jo idén kan vara att man skall dricka, men kan ju samla på flaskor också.

Likadant är ju idén med frimärken, att de skall sättas på ett kuvert och skickas, men dessa samlas de på ändå. :g:

 

Din parallell till frimärken ställer jag mig något tveksam till, användningsområdet i det fallet har ingenting med njutning att göra (okej, det finns säkert portofiler också).

 

Vad gäller själva huvudfrågan så tycker jag absolut att du skall öppna och dricka, ingen idé att vänta på att flaskan skall alstra någon form av samlarvärde (vilket är osannolikt i fallet Arran och i vilket fall handlar det om mindre summor och en lång tid).

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Efter ha studerat marknaden under 4-5 år är jag övertygad om att denna buteljering inte har något större samlarvärde om den inte sticker ut (dvs på sätt som kan uppfattas av marknaden) jämfört med sina "syskon". Arran har givit ut en hel uppsjö av unga "limited edition".

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Likadant är ju idén med frimärken, att de skall sättas på ett kuvert och skickas, men dessa samlas de på ändå. :g:

Fast nu säljs det ju frimärken som är avsedda att spara på och inte att använd. Dessa är ofta limiterade, påkostade och har så puckad valör så de inte stämmer med portotabeller.

Jämför med påkostade konstiga lerkrus föreställandes skottska djur som släpps några få exemplar och med helt ointressant blended whisky inni.

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Jag för min del tycker det är lite festligt att spara whiskyn tills den kostar mer än den är värd och dricka den när den är lite "dyrare".... Det påverkar inte smaken men definitivt känslan! B)

Leslie Bayne

Laphroaig Plot No: 195533

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Seriösa kokare, tror att de kommer att släppa en del rysarbra grejor framgent

 

 

Dessutom mycket trevliga och gästvänliga. Vi, ett gäng whiskyvänner, hade vägarna förbi 2007 och tittade in. Mina förväntningar på ett så "nytt" destilleri var inte så höga - jag hade inte för avsikt att offra bagageplats för en flaska Arranwhisky. Men när vi väl kommit in så fick vi prova mer eller mindre vad vi ville - trots att vi inte gick någon tur (tror inte vi hade tid till det). Då de hade många men små serier så fanns inte allt tillgängligt, men tillräckligt. Bland annat någon konjaksfinish som somliga gillade, men inte jag. Samtliga i sällskapet var mycket nöjda och jag tror att vi köpte mer än en flaska var i genomsnitt, så att säga. Impulsköp! Bland annat en flaska Arran Sauternes wood finish (kan vara något fel i namnet, taget från minnet) som var mycket god - men den drack vi upp samma kväll.

 

Sammanfattningsvis så var de lyhörda, gästfria och pratglada. Eftersom de inte har någon lång tradition att falla tillbaka på tror jag att de arbetar frenetiskt på att åtminstone skapa sig ett bra varumärke - gör man det på det här viset så är det ju inga fel. Ska jag säga något negativt om Arran så skulle det väl vara att jag saknat lite "komplexitet" i whiskyn, men det kan vara ett fantasifoster från min sida. Någon som druckit mer Arran får väl kompletera!

 

/Larsa

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...