Jump to content
whiskyforum

Alla destillerier på fyra dagar hinns det med??(Islay)


Recommended Posts

Tjena som rubriken lyder hinner man med alla destillerier på fyra dagar?

Resdagar INTE inräknat utan fyra hela dagar på ön.

Tips på upplägg hur ni gjorde taxi,boende dylikt.

 

//Mats

Mats Johansson

Fatägare Box
Friends of classic malts
Friends of Laphroaig
Ardbeg Committee

Fatdelägare Smögen

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag att 3 heldagar räcker.

Dag 1 Ardbeg, Lagavulin och Laphroaig

Dag 2 Bowmore, Bruichladdich och Kilchoman

Dag 3 Caol Ila och Bunnahabhain

4 dagar gör det hela mindre komprimerat.

2 destillerier/dag är ju inte helt fel.

 

Personligen skulle jag bo i Bowmore eller möjligtvis i Port Charlotte

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Absolut hinner ni med alla destillerierna på fyra dagar, eller som Håkan säger t o m på tre dagar. Försök att undvika att vara på ön på helgen, då ju destillerierna kan ha begränsade öppettider eller vara stängda.

 

Bäst är det att bo i Bowmore, men någon natt i Port Ellen är inte fel heller. Röken från mälteriet där är värt att upplevas, t ex en regnig mörk kväll.

  • Like 2

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag lite konfunderad, jag åker till ilsay imorgon. Har bara bokat in en tur om dagen men iofs dom "stora" turerna. Skall ta Laffe och Ardbeg på samma dag men då den lilla på ardbeg för dom körde bara den stora en gång per vecka nu och den krockade med mitt favorit destillerie Kilchoman så kunde bara ta den lilla. Har jag bokat in för lite besök? Min tanke var att absolut inte behöva stressa och ha n anledning att åka tillbaks en gång till längre i framtiden. Tänker jag fel nu inför min första resa till Islay?

Johan Kjällgren
SMWS Medlem
Ardbeg Committee Member
Bowmore Inner Core member

Link to comment
Share on other sites

Räkna med 2-4 timmar på varje destilleri beroende på typ av tur, med/utan provning, botanisering i shoppen, fotosafari m.m. Avstånden är inte stora på ön så från Ardbeg/Bunnahabhain till Kilchoman går att köra i lugn takt på under en timme, om man mot förmodan måste. Så två turer om dagen är inga som helst problem, även tre funkar. Trevlig resa!

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Man måste absolut inte gå på tours på alla destillerier, och absolut inte på samma resa. Jag brukar blanda och ge, mellan resorna till Islay. Två destillerier har jag gått på tour hos som jag nog aldrig går på igen (om de inte kommer med något mycket spännande), och det var Caol Ila och Bunnahabhain. Dessa var rätt trista tillställningar. Har man gått på tour en gång på Kilchoman så räcker även det, tycker jag.

 

Skulle jag rekommendera två så skulle det bli Lagavulin och Laphroaig med Bowmore som trea. Ardbeg kan ha bra tours men kan också ha riktigt dåliga sådana tycker jag. Bruichladdich kan vara kul att kika på någon gång emellanåt.

 

Sedan är det ju en annan sak att åka till alla destiillerier och fota, kika runt lite och besöka deras shop'er.

 

Jag/vi har alltid haft hyrbil och det har funkat kanon. Men första gången på Islay så sprang jag och kompisen "Kildalton Race". Start och mål i Port Ellen, via tours på Lagavulin, Ardbeg, Laphroaig och avslutning på Port Ellen Maltings med flera timmars teori (innan det gick upp för vår guide där att vi inte kom från något universitet). Men kul var det så här i efterhand laugh.png

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

...Även Laphroaig kan ha riktigt dåliga tours. När jag var där fick vi gå med någon tjej som i stort sett lästa innantill. Tråkigast av turerna vi var på.

Då var Ardbeg absolut bäst (Gick med Jackie) och Bowmore näst bäst.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit ett flertal gånger på ön, men har aldrig gjort alla destillerierna på samma resa. Däremot har jag besökt samtliga destillerier minst en gång. Ardbegs "Deconstructing the Dram" är nog den bästa jag varit på. Manager Tour med John MacLellan på Kilchoman är också VÄLDIGT bra. Manager Tour med Andrew Brown på Bunnahabhain är nog den mest detaljerade touren jag gjort. Är man fascinerad av decimaler och detaljer på aspergernivå så är den grymt intressant!

Standarturerna på Lagavulin och Caol Ila är bedrövliga, men lagerhusprovningen med Iain McArthur på Lagavulin ska man inte missa.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma i mycket av det jonre723 skriver.

(Var på Islay i våras. Tog 8 destilleriturer (Jura istället för Caol Ila) på 4 dagar).

 

Turen med John på Kilchoman är väldigt intim och trevlig. En riktig mysfarbror.

Andrew på Bunnahabhain är skönt speedad och mycket underhållande. Vi förstod kanske hälften av vad han sa (bred dialekt och snabbt tempo), men det gav ändå nära dubbelt så mycket info som de andra turerna :-)

Iains lagerhusprovning på Lagavulin får man helt enkelt inte missa om man gillar Lagavulin. Ett minne för livet.

  • Like 1

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Tack Lars, jag glömde Jura. Det är DEFINITVT värt att åka över och göra Jura Destillery med, om så enbart för maten på Jura Hotel. Har man möjlighet att göra en fredag- eller lördagkväll i puben på Jura Hotel (öns enda) så är det trevligare än någonting på Islay. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Behöver man boka taxi långt i förväg för alla dagarna eller räcker det med ankomst dagen.?

Vi är tre personer så denna gång hoppar vi över hyrbil och lägger dom pengarna på taxi istället.

Mats Johansson

Fatägare Box
Friends of classic malts
Friends of Laphroaig
Ardbeg Committee

Fatdelägare Smögen

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara berätta lite hur det var för min del när jag var över till paradiset ;)

 

Vi flög till Glasgow och hyrde bil där, tog bilen och färjan över till islay. Tog ungefär den tiden vi hade räknat med så var framme i Bowmore runt kl 2100 så blev inte mer än Bowmore 12 som ingick i rummet på Bowmore Cottage(bodde i Stillmans cottage, relativt nyrenoverad och väldigt mycket finare än väntat. Två sovrum med tillhörande badrum som var väl tilltagna i storlek och med både dusch och bubbelbadkar i bägge. så kan verkligen rekommendera dessa) På tisdagen gick vi Craftsman's Tour på Bowmore, väldigt bra tur som vi var själva på. Hade Linda som guide och hon var toppen på alla sätt, väl påläst och kändes väldigt intressant och engagerad. Blev lite new make och sen provsmakning ur två fat(ett systerfat (1997 #1647)till andra "hand-filled" flaskan och ett bourbon fat (2000 #1109) som var väldigt trevlig. Och när turen var klar så ingick ju även fri dricka i deras bar med lite chocklad och annat gott. Passade så klart på att prova Hand-filled igen fast vi även fått smaka den i lagerhuset med för att jämföra med systerfatet och provade även bowmore mashmans selection som var riktigt bra i min gom.

 

På onsdagen blev det sen bil resa till Kilchoman för deras managers tour. Denna turen ledes av Anthony Wills då John MacLellan var runt och flyttade fat till det nybyggda lagerhuset. Även detta en väldigt trevlig tur med provsmak av newmake direkt från spirit safet. Fick sen provsmaka Kilchoman club releasen, machir bay 2013 och Vintage 2007. Blev rätt lagom i tid att äta i deras lilla café, när vi sitter där och äter så kommer John MacLellan tillbaks till destilleriet och kommer då fram och pratar med oss(vi var dom enda som inte var stammisar) väldigt trevligt och kul för vår del.

 

Torsdagens resa gick till Laphroaig för Distillers Wares turen, inte den bästa turen men ändock kul. Fick gå in och smaka ur tre olika fat och välja ut ett som man sen tappade upp en flaska ur, lite tråkigt att det inte var en helflaska utan en liten 25cl fyrkantig... Hade ju hellre sett att det vart en liten "laffe" flaska men man fick den i en liten presentask med plats för det lilla provnings glaset som dom har. Faten som man kunde välja av var bourbon fat från 2005, 2002 och 1999. 2002 och 1999 var bra båda två men 2005an kändes lite för ung och spretig för min smak så blev 1999 efter lite velande fram och tillbaks. Gick även ut och kollade till våra markbitar, eller gick bara till en, blåste väldigt mycket den dagen och stövlar var ett måste men det finns ju att låna så det var inget problem. Även lite kul sak med att man får "ränta" på sin mark i form av en miniatyr på deras 10y CS. Efter Laffe så blev det en snabb tur till Ardbeg och mat där, Blev ingen tur där men en trevlig shop och café har dom iaf :) Tog även en tur upp till kildalton cross, kul att ha sett korset och kyrkruinen.

 

Fredagen bjöd på en tur till Bruichladdich, fick en dram i näven så fort vi kom in av tjejerna i shoppen i väntan på att turen skulle börja. Sen kom det in en äldre herre(är 30 så man 55+) och han började med å fråga oss igen om vi hade fått något att dricka och vi svarade så klart att jodå det hade vi allt, då frågade han om vi smakat på den från deras fat i butiken vilket vi inte hade så han tog våra tomma glas och gick och fyllde på dom från fatet. Han snålade direkt inte fast tjejerna försökte upplysa honom om att fatet nästan var slut, fick var sitt halvfult! glas som smakade underbart. Sen gick vi standard turen med en tjej jag inte kommer ihåg namnet på men hon var riktigt bra och hade den ovanliga förmågan att när hon pratade så ville man verkligen lyssna, mycket trevligt. Fick smaka Port charlotte newmake som var den klart godaste på resan, hon tyckte det var tråkigt att vi inte kommit två veckor senare för då skulle dom köra Octomore och då doftade det visst himmelskt i hela Bruichladdich :) Efter turen så ställde hon fram 8 olika flaskor som vi fick smaka ur. Blev så klart ett köp av en egen buteljerad flaska från fatet(55£ riktigt billigt enligt mej för en 50cl 21y cs) Hon berättade att det dagen innan oss vart 4 tyskar där som köpt 17flaskor ur fatet :)

 

Lördagen gick mest åt att åkar runt lite och kolla natur. Blev en snabbvisit på Lagavulin shoppen, inget kul att handla där direkt men hade lite otur för dom skulle fått in tre sorters lagga som blivit försenade(37y, DE och en till som var enligt expediten väldigt ovanlig, kommer inte ihåg vad hon sa att den hette) Men hade en trevlig stund i loungen med en standard 16y som aldrig är fel.

 

Sen gick söndagen åt till att mest ta sej tillbaks till Glasgow för flyget hem gick på måndag dag.

 

Kan säga att jag själv är väldigt nöjd med upplägget jag valde, ett destilleri om dagen passade oss väldigt bra. Blir väldigt avslappnat när man har gott om tid och inte behöver stressa det minsta. Sen har jag ju en bra anledning att åka tillbaka vilket jag garanterat kommer göra, genuint trevligare folk får man leta efter! Speciellt all personal både på destillerierna och i visitor centern/shopparna var så väldigt trevliga och varmt bemötande så att man kände att det inte var påklistrat utan dom var glada att man var där :D

 

Min resa får av mej ett klart 10 av 10 i betyg ;) kommer som jag skrev garanterat åka tillbaks, valde denna tiden på året inte för det trevliga blåsiga och regniga vädret utan för att jag hoppades att man kanske skulle få vara lite mindre folk på turerna vilket skedde, var bara på Kilchoman som vi inte var själva utan en till grupp med fyra personer var med vilket inte gjorde något då dom också var väldigt trevliga!

 

Nästa gång blir det däremot flyg hela vägen till Islay och bilhyrning där :D

Något jag vart otydlig med eller så så fråga :)

  • Like 2

Johan Kjällgren
SMWS Medlem
Ardbeg Committee Member
Bowmore Inner Core member

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...