Jump to content
whiskyforum

Riktning?


Recommended Posts

Jaha.

 

Då fastnade man i whisky-träsket till slut. Typiskt killsak att fastna i och grotta ner sig i, antar jag.

 

Allting har gått i rasande fart och intresset och inköpet har ju inte blivit mindre efter en nyligen resa gjord till Skottland.

 

Men... Jag är där jag antar att de flesta av er här inne har varit. Hur skall man förhålla sig till det hela?

 

"Många" säger att en "äkta" samlare alltid köper tre exemplar. En för att dricka, en för att spara och en för att byta med.

 

Personligen är jag nog mer inne på upplevelsen. Upplevelsen att smaka. Men funderar ändå på att köpa två ex av varje flask jag köper.

 

Hur gör ni och hur har ert samlande utvecklat sig? Hur stora samlingar har en genomsnitt medlem här? (tror ni)

Daniel Nilsson

Lerum

Link to comment
Share on other sites

Jag köper för att dricka, oftast en såvida den inte fått lysande recensioner, gillar jag den så köper jag flera för att spara och dricka vid senare tillfälle, kan det bli sundare? ?

Skulle jag köpa 3 av varje så skulle jag ha mycket hemma som jag skulle vara tvungen att mer eller mindre pina i mig ?

Reyan Johvallius
Köpingebro

Link to comment
Share on other sites

Jag köper för att dricka, även om samlingen nu är uppe i +200 oöppnade flaskor. Är priset rimligt, och det är ett destilleri eller buteljerare som brukar hålla jämn kvalitet, så kan jag köpa en flaska på vinst och förlust, men bara en. Om en pålitlig källa rekommenderar den kan jag också köpa en på vinst och förlust, beroende på pris. Däremot har det blivit återköp på favoriter, både sånt som tillhör destilleriers standardutgåvor, och av svåråtkomliga single casks som bara varit såå fantastiska :wub:

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

jag köper ju uteslutande för att avnjuta...men, det har å andra sidan lett till att jag därmed INTE har nån samling... :D

inte då för att jag dricker som en fisk heller... snarare en kombination av att det jag köper öppnas omedelbart och att jag är för fattig för att lyckas handla på mig nån större mängd...

 

har iofs EN enda ensam stackars oöppnad flaska hemma, en Bowmore Devils Casks som jag inte riktigt vet hur jag ska ställa mig till, den köptes ju för att drickas... men, den säljs ju nu för summor långt större än jag tror/vet att dess smakmässiga värde kommer vara för mig... så, jag vet inte, får kanske vänta in nåt vettigt tillfälle eller sälja/byta bort den nån gång i framtiden till nån som är i större "behov" av just denna bowmore, eller bara splitta den med nån/några som suktar efter den...

Link to comment
Share on other sites

Jag handlar för att konsumera, en flaska av dem sorter jag provar, flera exemplar av favoriter jag hittar billigt. Har fyllt några skåp med godsaker att njuta av när sötebrödsdagarna är över.

  • Like 1

Väntar otåligt på att nästa whiskymässa skall börja

Link to comment
Share on other sites

Jag kör lite på samma sätt som många andra också verkar göra. Flaskor som köps är främst för att konsumeras. Är det ett osäkert kort eller lite dyr flaska så blir det en, om priset är överkomligt och jag vet själv eller från säker källa att det är bra grejjer så köper jag två. En för att öppna och dricka direkt och en för att spara.

  • Like 2

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Flaskorna inhandlas för att öppnas. Och jag köper mycket sällan 2 av varje. För om jag köper två av en sort så "missar" jag en annan.

  • Like 3

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

Link to comment
Share on other sites

Flaskorna inhandlas för att öppnas. Och jag köper mycket sällan 2 av varje. För om jag köper två av en sort så "missar" jag en annan.

 

haha...mycket sunt resonemang Lennart.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Samlar man så ändras det under tiden, när jag började tokas så var målet en flaska från varje destilleri, det övergavs efter några år, man ville ju prova dem också, sedan körde jag några år med 3 flaskor åt gången då blev det mer provat, gick vidare och samlade på 5 st destillerier samt vissa specialare, nu har samlandet krympt till utvalda flaskor från 2 st destillerier, jag har börjat anamma Lennarts filosofi att man missar mycket gott om man skall samla, köper nu det mesta för att dricka men kan ändå inte låta bli att samla på mig några nya, mitt råd om du skall samla är att bara köpa det som du tycker om och verkligen vill dricka.

  • Like 7

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar! Det är lite som jag trodde och som jag själv resonerar.

 

Mitt mål är att ha en flaska från varje destilleri (har ca 35 kvar)i, sen kommer jag att fokusera på de jag tycker om subjektivt eller rent av andra skäl tycker är intressant (historia osv.). Tror nog inte att jag kommer att köpa tre flaskor utan det blir nog som mest 2, men överlag bara 1.

 

Det blir nog bra... :)

  • Like 1

Daniel Nilsson

Lerum

Link to comment
Share on other sites

Oavsiktligt så har det blivit en samling även för mig. Kan nog räkna till 70 flaskor ungefär. Oftast köper jag bara en flaska, många gånger mycket på chansning eller för att jag inte har råd att köpa på mig hur mycket som helst. Ibland köper jag två då jag vet att det är något jag vill ha mer av, framförallt om det är något som är i väldigt begränsad upplaga eller tar slut väldigt fort.

 

Problemet med begränsade utgåvor så som t.ex. single cask utgåvor är att man på tok för sent upptäcker hur fantastisk den egentligen var, och då är det självklart för sent att försöka få sig en ny! :)

Vissa mer sällsynta tillfällen kan jag tänka mig att köpa tre eller fler flaskor, det skall vara då bolaget släpper t.ex. Pappy 15, som sker mycket sällan, mycket begränsat och till bra priser dessutom. Men chansen att ens få en flaska är mycket liten tyvärr.

  • Like 1

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Som Kjell redan skrev ovan... om du samlar som pensionsförsäkring, "in case shit buffert" eller vad än ditt mål är så är det alltid en fördel om man gillar det som finns i flaskan, om det skulle vara så att whiskybubblan spricker och flaskorna tappar helt i värde så kan man i alla fall dricka upp flaskorna och njuta av innehållet :)

  • Like 4

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Köper bara för att dricka men dricker alldeles för långsamt, så om jag fortsätter i den här takten att dricka och köpa så måste jag leva........, ;)

  • Like 3

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrigt samlat på whisky däremot har jag bunkrat för sämre tider. Sämre tider kan beskrivas som en kombination av sämre och dyrare whisky. Sakta men säkert börjar konsumtions- och inköpskurvan möta varandra.

  • Like 8

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Hej Daniel!

har också haft olika perioder på mitt samlande/inköp, med en j...a massa "felköp" som följd.

har blivet lite bättre de senaste året ;-)

 

min sista? ide, är att skaffa 120 riktigt bra flaskor,

å låta varje glas man häller upp, blir till en ren njutning,

 

å visst, de man tycker om bör man köpa minst en flaska till av.

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

min sista? ide, är att skaffa 120 riktigt bra flaskor

Varför just 120? :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Sämre tider kan beskrivas som en kombination av sämre och dyrare whisky.

Ok där är vi nu.. Ok, finns mycket bra, men till vilket pris?

Edited by LasseL
  • Like 1

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Ok där är vi nu.. Ok, finns mycket bra, men till vilket pris?

Den gamla vällagrade whiskyn håller på att ta slut, det som finns kvar säljs inte sällan till svindlande priser. Dessutom blir, med några få undantag, "standardbuteljeringarna" allt sämre.

  • Like 1

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Jo Marcus, i min whiskyhylla får det plats precis 120 flaskor, ;-)

å då behöver man inte köpa mer/fler flaskor, (såvida man inte tänker bli jättegammal)

Edited by mackjan
  • Like 1

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...