Jump to content
whiskyforum

Whiskykunskap


Recommended Posts

  • Replies 6.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

vilket destilleri´s namn betyder liten svart kulle på gaeliska.

 

 

mvh

 

Tallwin

Knockando

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Dålig fart på (snart på sidan 2!)

 

Så:

"Nämn tre av dom köttätande växter, som vid mässan i Hannover, slukade med hull och hår den då ditresta gosskören."

(oops, det är ju ur "Hemma Hos :-) )

Vi tar:

"Vilket destilleri ligger nära till hands om vi tänker på Burns och Björkar? eller varför inte vanliga (röda) ekorrar?"

istället...

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Dålig fart på (snart på sidan 2!)

 

Så:

"Nämn tre av dom köttätande växter, som vid mässan i Hannover, slukade med hull och hår den då ditresta gosskören."

(oops, det är ju ur "Hemma Hos :-) )

Vi tar:

"Vilket destilleri ligger nära till hands om vi tänker på Burns och Björkar? eller varför inte vanliga (röda) ekorrar?"

istället...

 

The birks of Aberfeldy. Ekorren går det ju inte heller att ta miste på.

Joakim Jönsson, Uppsala

Link to comment
Share on other sites

Nej den frågan var lite för klurig för mig. :)

 

Min fråga blir denna;

 

Vad är Biobed MP? Varför används detta och hur fungerar det? Var i Skotland började man först använda denna metod? Bonus för om man vet var i världen man var först med detta.

Joakim Jönsson, Uppsala

Link to comment
Share on other sites

Biobäddar kör vi med i avloppsreningen. Kollade Google och det här är frågan om anaeroba bäddar, dvs som genom nedbrytning av COD i syrefri miljö producerar biogas. Glen Ord sägs ha en anläggning.

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Biobäddar kör vi med i avloppsreningen. Kollade Google och det här är frågan om anaeroba bäddar, dvs som genom nedbrytning av COD i syrefri miljö producerar biogas. Glen Ord sägs ha en anläggning.

 

Ja vi får väl säga att du är rätt ute Åke. Det är alltså, förenklat, den enorma mängden spillvattnet från destillering och mältning som man renar med hjälp av bakterier i en biobädd. Glen Ord var också mycket riktigt först med detta.

Joakim Jönsson, Uppsala

Link to comment
Share on other sites

Ett holländskt företag har just köpt ett skotskt whiskydestilleri för £ 5 miljoner. Vilket destilleri?

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Inte ett inlägg på hela dagen?

 

Jaha, då får vi ta en fråga då…

 

Nu när många åkt iväg på "Return of the Vikings" så tar vi en fråga i anslutning:

• Vad kallas det språk på Skottland (mest på öarna) som finns som rest från första gången "the Vikings" var där?

Edited by paer

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Inte ett inlägg på hela dagen?

 

Jaha, då får vi ta en fråga då…

 

Nu när många åkt iväg på "Return of the Vikings" så tar vi en fråga i anslutning:

• Vad kallas det språk på Skottland (mest på öarna) som finns som rest från första gången "the Vikings" var där?

 

 

kan de va gaelic du söker?

jimmy sjölander

arbeg comittee member

friend of laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Jag tror faktiskt inte att han var ute efter gaeliska. Min gissning är språket norn, som talades i norra skotland och på shetland fram till slutet av 1800-talet. Detta sägs vara en utveckling av en nordisk dialekt kallad västnordiskan som från början kom med nordiska bosättare/erövrare, alltså vikingar.

Joakim Jönsson, Uppsala

Link to comment
Share on other sites

Jag tror faktiskt inte att han var ute efter gaeliska. Min gissning är språket norn, som talades i norra skotland och på shetland fram till slutet av 1800-talet. Detta sägs vara en utveckling av en nordisk dialekt kallad västnordiskan som från början kom med nordiska bosättare/erövrare, alltså vikingar.

 

Rätt som en Plätt :-)

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Möjligen så är de 5 dl BPS från 1962 av denna whisky som finns sparat hos L______ det ända som finns kvar ( äh, det finns säkert kvar nån flarra också ) vilket destilleri är det som efterfrågas, rätt svar belönas med ett sample av blue hanger 25yo.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Möjligen så är de 5 dl BPS från 1962 av denna whisky som finns sparat hos L______ det ända som finns kvar ( äh, det finns säkert kvar nån flarra också ) vilket destilleri är det som efterfrågas, rätt svar belönas med ett sample av blue hanger 25yo.

 

Det där är väl inte lätt att veta om man inte känner L______ :-)

Låt mig gissa på Malt Mill (vilken ju i vart fall är ovanlig men fanns 1962…)

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Det där är väl inte lätt att veta om man inte känner L______ :-)

Låt mig gissa på Malt Mill (vilken ju i vart fall är ovanlig men fanns 1962…)

 

Tjusigt Paer !! det sägs att de 5 dl BPS från 1962 som finns sparat hos Lagavulin är de enda kvarvarande dropparna av Malt Mill, men som sagt det är inte otroligt att det skulle finnas någon flaska därute.

 

pm:a din adress så kommer vinsten ( ett sample av Blue Hanger 25 yo, en av världens bästa blend )

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Tjusigt Paer !! det sägs att de 5 dl BPS från 1962 som finns sparat hos Lagavulin är de enda kvarvarande dropparna av Malt Mill, men som sagt det är inte otroligt att det skulle finnas någon flaska därute.

 

Då känner jag mig stolt som en tupp (och det passar ju bra i påsktiden :-) )

 

Så nästföljande fråga är lite enklare.

 

Apropå Blue Hanger:

Vad heter den kände "Sir" som jobbar med att välja fat för Berry Bros. & Rudd?

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...