Jump to content
whiskyforum

Sampelflaskor


peot
 Share

Recommended Posts

Det finns för- och nackdelar med allt.

Då mina samples har en tendens att bli stående länge i min hylla innan jag får tillfälle att prova dem så vill jag ha dem i glasflaska. De bruna har då fördelen med att de hjälper till att skydda mot ljus, dock ser man inte den härliga färgen på whiskyn som man gör i klara flaskor.

Plaströr vill jag inte ha stående i min samplehylla men det är ju praktiskt att få ner portopriset. Eftersom jag sällan skickar samples så håller jag mig till nordic packs bruna flaskor, som dessutom är väldigt stryktåliga.

 

 

Nordic packs flaskor verkar bra. Vilken kapsyl ska man välja? Vad kostar de på ett ungefär? Kan privatpersoner beställa?

Tacksam för svar.

Anders Hjelm

 

Jag har inte för många whiskyflaskor - jag är bara lite efter i mitt drickande.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

går jättebra för privatpersoner att beställa,men första gången bör du ringa. Då dom behöver lite uppgifter för att lägga upp ett konto..

det var lätt o smidigt.

håkan woxblom orminge,stockholm

Link to comment
Share on other sites

Vilka kapsyler använder ni som har beställt på Nordic pack? och vad har frakten blivit?

 

 

Jag beställde svarta plastkapsyler. Ville egentligen ha metall varianten för de håller bättre, men de var dyrare. Har för mig att minsta beställning var 150 st och priset vart totalt runt 740kr inkl frakt och kapsyl, vet att det slutade under 5 kr/st i alla fall.

Martin Eriksson

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde svarta plastkapsyler. Ville egentligen ha metall varianten för de håller bättre, men de var dyrare. Har för mig att minsta beställning var 150 st och priset vart totalt runt 740kr inkl frakt och kapsyl, vet att det slutade under 5 kr/st i alla fall.

 

När jag beställde 3cl bruna med 1118-1 KAPSYL SV 18 MM KON

 

 

gick det på ca 4,70kr med frakten inräknad.

basbear

 

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Vilka kapsyler använder ni som har beställt på Nordic pack? och vad har frakten blivit?

 

Jag kör stenhårt med metal, plast fungerar jättebra men det är alltid några som spricker runt toppen

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla snabba svar :D

 

Blir till att beställa så fort löningen kommit in på kontot, kommer nog ta metall om det inte skiljer för mycket i pris.

Johan Kjällgren
SMWS Medlem
Ardbeg Committee Member
Bowmore Inner Core member

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sampleflaskor finns nu i shoppen, som finns under "Shop" i menyn.

 

Hej

Jag kanske är förvirrad just nu, men den angivna vikten på flaskorna i shopen är 0,32 Kg, borde det ha varit 32 g (0,032 Kg) eller gäller vikten för helt paket (=20st)?

 

Undrar

/Björn G.

Björn Gustavsson

Stockholm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kanske är förvirrad just nu, men den angivna vikten på flaskorna i shopen är 0,32 Kg, borde det ha varit 32 g (0,032 Kg) eller gäller vikten för helt paket (=20st)?

 

Undrar

/Björn G.

 

 

Då jag precis kom innanför dörren med en låda sampleflskor kan jag informera att 100st väger 1544g inkl. plastpåsen :rolleyes:

 

Alltså stämmer 0,32kg för ett 20-pack.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Då jag precis kom innanför dörren med en låda sampleflskor kan jag informera att 100st väger 1544g inkl. plastpåsen :rolleyes:

 

Alltså stämmer 0,32kg för ett 20-pack.

 

Tackar!

 

/Björn G.

Björn Gustavsson

Stockholm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kanske är förvirrad just nu, men den angivna vikten på flaskorna i shopen är 0,32 Kg, borde det ha varit 32 g (0,032 Kg) eller gäller vikten för helt paket (=20st)?

 

Undrar

/Björn G.

 

 

Precis som Markus skriver, så gäller den vikten hela paketet om 20 st sampleflaskor. Varje enskild sampleflaska väger 16 gr.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

En fråga till Jenz och andra som använt PET-samplerören från shopen; hur noga bör man diska rören innan första användningen? Räcker det att skölja ur dem med varmt vatten, eller rekommenderas maskindisk?

 

Ingen rengöring behövs innan första användning, då de är steriliserade och fria från alla bakterier och föroreningar.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Ingen rengöring behövs innan första användning, då de är steriliserade och fria från alla bakterier och föroreningar.

 

Ännu en anledning att skaffa de. Visst de ser inte roliga ut men jösses så praktiska! Mycket nöjd med köpet Jenz!

 

Ett tips kan var att låta de lufta sig lite innan upphällning då de är lite instängda och luktar därefter. Inget som påverkar smaken dock. Märkte att den lukten hängde kvar lite i några samples dagen efter men upphällt i ett glas försvinner det.. Hoppas slippa massa oroliga brev om det nu doh.gif

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Ingen rengöring behövs innan första användning, då de är steriliserade och fria från alla bakterier och föroreningar.

 

 

Okej, låter bra. Jag har sköljt dem med varmt vatten då det luktar ganska mycket plast ur dem när de öppnas. Men det är alltså inget som kan överföras till whiskyn?

 

 

Ännu en anledning att skaffa de. Visst de ser inte roliga ut men jösses så praktiska! Mycket nöjd med köpet Jenz!

 

Håller med på båda punkter! Snygga är de inte men väldigt praktiska och användarvänliga. Skönt också att slippa hålla på med kvadratmetrar bubbelplast!

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Jag har diskat en 3cl sample flaska i varmt vatten, den blev mjölkvit i plasten på mef än halva flaskan...... :unsure:

Jag brukar tappa på varmvatten och lite yes och sen sköljer jag väldigt noggrant.

Verkar som dom inte tål värme.

basbear

 

 

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Jag har diskat en 3cl sample flaska i varmt vatten, den blev mjölkvit i plasten på mef än halva flaskan...... :unsure:

Jag brukar tappa på varmvatten och lite yes och sen sköljer jag väldigt noggrant.

Verkar som dom inte tål värme.

basbear

 

 

 

Vad var det för typ av flaska?

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

post-1354-0-38789600-1296601111_thumb.jpg

 

Trodde det var såna som "Shopen" sålde men det var det inte.

Visar sig i stället vara likadan som Kjells flaskor.

Vet dock inte om sampleflaskan kom från Kjell.

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

post-1354-0-38789600-1296601111_thumb.jpg

 

Trodde det var såna som "Shopen" sålde men det var det inte.

Visar sig i stället vara likadan som Kjells flaskor.

Vet dock inte om sampleflaskan kom från Kjell.

basbear

 

Efter att ha beskådat både de flaskorna som Kjell tillhandahåller och de som finns i forumets shop så min åsikt följande. Forumets flaskor är väldigt skrymmande för att använda posten språk och känns onödigt stora om man endast ska skicka 2-3 cl. Kjells flaskor är precis så stora så att det går i 3 cl och där ser jag att det förutom den säkrare hanteringen med plastflaskor även går att få ner portopriset.

Ex 3 st fyllda sample i ett vanligt kuvert ligger på något gram över 100, och bör passera postens gräns för endast 2 frimärken. Då hamnar man helt plötsligt på 12 kr istället för 30.

Henrik Jonsson, Karlstad

 

---------------

 

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

 

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Link to comment
Share on other sites

hmm, det måste jag kolla upp, jag får återkomma senare.

 

 

Edit: att de inte tål värme.

 

Konstaterade på direkten att de inte tålde kokande vatten, de blev otroligt deformerade, krympte och blev mjölkiga i plasten, skall kolla upp det här mer.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Svaret av Nordic Pack är att PET tål mellan ca. +60ºC och -40ºC så man får tänka på att inte ha för hett vatten, inte speciellt bra det här men det är som det är.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Svaret av Nordic Pack är att PET tål mellan ca. +60ºC och -40ºC så man får tänka på att inte ha för hett vatten, inte speciellt bra det här men det är som det är.

 

...eller för kallt

 

Men mer än plus 60 har man väl sällan i diskvattnet. Jag fick hem denna sorts flaska från Arsenal. Gillar den faktiskt.

Edited by Sundbom

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

 Share


×
×
  • Create New...