Jump to content
whiskyforum

Exponera samling?


Recommended Posts

Vet inte om detta är rätt ställe men annars får käre admin flytta tråden;

Vad har ni på forumet för idéer när det gäller samlingar, ska de exponeras på något sätt eller gömmas undan? Hur väljer ni att göra och på vilket sätt? Jag har tittat på en del skåp men hittar inget som passar. Tänker förutom på det rent estetiska även lite på solljuset och värmen om flaskorna står i ett skåp i t ex vardagsrummet.

Tacksam för idéer och fritt spånande...

 

/Tony

Tony Alderlid

Friends of Laphroaig 89685

Ardbeg Committee

Link to comment
Share on other sites

Jag har väl inga rariteter direkt, men det jag har vill jag att det ska synas. För mig så är det mer frågan om varför jag håller på med whisky som hobby.

Varför köpa och ha en massa flaskor som man gömmer undan i en "garderob"? Vad är nöjet med att ha flaskor som man själv och andra inte får

en möjlighet att se, mer än när man öppnar "garderoben"?

Men som du säjer så får man väl ta hänsyn till värme, ljus och kanske även inbrottsrisken.. Om vardagsrummet har söderläge så kanske man kan

ha ett snyggt vitrinskåp i köket? Glasdörrar mm kan man klä med solfilm, gärna rökfärgat, man kan borra ett par större hål i botten och däruppe

(glöm inte att sätta för filter för att stoppa dammet) för att få ventilation.

Sen kan man ju ha dom som man har tänkt sig att spara på i många många år som investering eller till ett speciellt tillfälle någonstans i källaren

eller på något annat lämpligt ställe för att få så liten påverkan som möjligt från omgivningen.

Edited by Puttriken

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Går att läsa en del om detta i denna tråd: http://forum.whiskyforum.se/index.php?showtopic=2110.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Jag gömmer mina flaskor från direkt solljus, men de står i skåp med glasdörrar (långt från värmeelement).

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om detta är rätt ställe men annars får käre admin flytta tråden;

Vad har ni på forumet för idéer när det gäller samlingar, ska de exponeras på något sätt eller gömmas undan? Hur väljer ni att göra och på vilket sätt? Jag har tittat på en del skåp men hittar inget som passar. Tänker förutom på det rent estetiska även lite på solljuset och värmen om flaskorna står i ett skåp i t ex vardagsrummet.

Tacksam för idéer och fritt spånande...

/Tony

 

klart att man skall exponera ( en del av flaskorna ) det viktigaste är att inte solljuset når dem ( sen har man ju barna och deras kompisar ) de flaskor som man håller mest kär skall man nog försöka att låsa in, åtminstone när man är borta.

 

Tänk själv scenariot med springbank 21 och ardbeg cask 2391 som är borta när du kommer hem, det är inte kul ( jag vet, ty jag har drabbats av detta ) annars är allt ok tycker jag

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag gömmer mina flaskor från direkt solljus, men de står i skåp med glasdörrar (långt från värmeelement).

 

Jag med, har några i skåp med klarglas i vardagsrummet men flertalet i skåp med frostat glas och solida luckor samt dom som inte får plats och dubletter i min

``fiskerum´´ :whistling:

/

Bola.........

mc.gif

 

Bosse Fagerman.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar och tidigare inlägg...

 

Har funderat lite på om det gick att hitta något grövre att ställa flaskorna i. Kanske en inneboende "Timell" i mig men om det gick att gjuta något eller bygga ihop av betongelement. Det skulle harmonisera med typen av dricka menar jag. Sedan är ju frågan var detta skulle stå, har ju inte obegränsat med plats.

Nu spånar jag vilt men det kanske kommer ut något vettigt av det till slut....

 

Hade en kamrat en gång som inredde ett litet källarrum till vinkällare, murade upp väggar av gammal återvunnet tegel, satte in en smidd järndörr och möblerade med en vintunna som bord och ett par pallar att sitta och filosofera på. Man blev helt lyrisk å en aning avis...

 

/Tony

Tony Alderlid

Friends of Laphroaig 89685

Ardbeg Committee

Link to comment
Share on other sites

Tänk själv scenariot med springbank 21 och ardbeg cask 2391 som är borta när du kommer hem, det är inte kul ( jag vet, ty jag har drabbats av detta ) annars är allt ok tycker jag

 

:o :o :shock3: :shock3: :stjarnsmall: :stjarnsmall: Herregud Kjell! Vilken chock...Har man druckit dessa så vet man verkligen vad du talar om!

Tom Hoyle

 

Ardbeg Committee Member

Link to comment
Share on other sites

Blev det avräkning från arvet? :shock3:

/T

klart att man skall exponera ( en del av flaskorna ) det viktigaste är att inte solljuset når dem ( sen har man ju barna och deras kompisar ) de flaskor som man håller mest kär skall man nog försöka att låsa in, åtminstone när man är borta.

 

Tänk själv scenariot med springbank 21 och ardbeg cask 2391 som är borta när du kommer hem, det är inte kul ( jag vet, ty jag har drabbats av detta ) annars är allt ok tycker jag

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för svar och tidigare inlägg...

 

Har funderat lite på om det gick att hitta något grövre att ställa flaskorna i. Kanske en inneboende "Timell" i mig men om det gick att gjuta något eller bygga ihop av betongelement. Det skulle harmonisera med typen av dricka menar jag. Sedan är ju frågan var detta skulle stå, har ju inte obegränsat med plats.

Nu spånar jag vilt men det kanske kommer ut något vettigt av det till slut....

 

Hade en kamrat en gång som inredde ett litet källarrum till vinkällare, murade upp väggar av gammal återvunnet tegel, satte in en smidd järndörr och möblerade med en vintunna som bord och ett par pallar att sitta och filosofera på. Man blev helt lyrisk å en aning avis...

 

/Tony

 

Naturligtvis skall du ha en hylla av ek :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...