Jump to content
whiskyforum

dricka whiskey Is,Vatten eller rent


Recommended Posts

Hej,

 

Jag vill fråga hur det är bäst att dricka ett glas. ska man lägga till några droppar vatten? och ska man kyla, värma eller ingen.

fick ett par täljstenare för ett tag sen. ska man använda dom?

 

tack för svar,

 

förresten så dricker jag rent och med kylda stenar, tycker det är bäst att börja så, och fortsätta med samma stenar utan att kyla ner dom igen för andra omgången.

Link to comment
Share on other sites

Rumstemperatur är en bra temp på whiskyn, så det finns ingen anledning att kyla eller värma, framförallt inte kyla, om man vill åt smakerna och dofterna. Kyler du whiskyn så dämpas smakerna och ju kallare den är desto mindre smakar den. Det kan ju alltså vara bra om whiskyn smakar hemskt, men då ska man väl inte dricka den öht? :P

 

Lite vatten däremot är de flesta överens om är positivt för whiskyn, hur mycket man tillsätter är helt individuellt. Vissa har aldrig i mer än ett par droppar, och vissa har i lika mycket vatten som whisky.

 

Välkommen till forumet!

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker alltid utan vatten.

Möjligtvis ett glas vatten bredvid.

Man dricker som man själv vill men

ingen is i whisky.

Cola är tabu :)

 

Välkommen hit.

Edited by Merlinn

Friends of Laphroaig plot_nr: 382049

Ardbeg committee member.

Whiskyforum.se

 

Fatdelägare GrythyttanWhisky

 

Peter Forsman

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker alltid utan vatten.

Möjligtvis ett glas vatten bredvid.

Man dricker som man själv vill men

ingen is i whisky.

Cola är tabu :)

 

Välkommen hit.

Samma här, dock dricker jag inte whiskey, bara whisky :drool2:

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Allt är individuellt. Prova dig fram. Vad gillar DU bäst?

 

Eller som den irländska devis säger :)

"Never steal another man's wife; never water another man's whisky."

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Personligen aldrig is.

Ofta ett par droppar vatten... Ibland inget, ibland mer... Beror på whiskyn. Prova dig fram till vad du gillar :)

 

Välkommen hit!

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

När folk frågar mig brukar jag dra till med den klassiska frågan: Vilket smakar mest gräddglass direkt från frysen, eller den som fått börja smälta lite på tallriken?

 

Själv använder jag aldrig is, men några droppar vatten kan slinka i om whiskyn tillåter det.

Guardian Ambassador of Glenlivet
Bowmore's Inner Core
Friends of Laphroaig 356179

- Whisky is at its best ...when it's at its best!

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet.

 

Drick din whisky utan vatten, med vatten eller som vatten, huvudsaken är att du dricker med måtta och njuter av den.

 

Själv vattnar jag ytters sällan, som sagt smaken är som baken, delad.

 

Laffemannen

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar och den trevliga välkomnande.

 

Jag vet hur jag gillar mitt men tänkte bara öka mina kunskaper och se till att man inte missar nått riktigt bra.

Är ganska ny ca 3-4år av drickan och tänker inte bli fanatiker med all kunskap men kul är det att lära sig lite till.

 

Har hört att man ska värma lite drickan över ett ljus men har inte provat. Någon som har?

 

Och någon tips på en singelmalt likt Glenfidich?

 

Tack alla och jätte kul att få vara här.

Link to comment
Share on other sites

De flesta har ju skrivit så som jag själv gör.

Aldrig med is, ibland med några droppar vatten men för det mesta som den är i flaskan=orörd.

 

När jag provar nya sorter provar jag alltid först utan vatten, å sedan med för att få en uppfattning om dess karaktär och om det var bättre eller sämre.

 

Jag provar all typ av whisky/whiskey då det inte är enbart singel som är förknippat med kvalité.

Jag hoppas inte att du är av typen som fnyser så fort det står Blended, Burbon eller något annat på flaskan för det finns även juveler inom dessa kategorier och motsatsen inom singel malt.

 

Du säger att du inte tänker bli någon fanatiker...det skall bli intressant och se hur din inställning kring detta ämne fortsätter...du har nu tagit steget till detta forum;)

 

Välkommen förresten.

 

Mvh

Edited by Rolle

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

De flesta har ju skrivit så som jag själv gör.

Aldrig med is, ibland med några droppar vatten men för det mesta som den är i flaskan=orörd.

 

När jag provar nya sorter provar jag alltid först utan vatten, å sedan med för att få en uppfattning om dess karaktär och om det var bättre eller sämre.

 

Jag provar all typ av whisky/whiskey då det inte är enbart singel som är förknippat med kvalité.

Jag hoppas inte att du är av typen som fnyser så fort det står Blended, Burbon eller något annat på flaskan för det finns även juveler inom dessa kategorier och motsatsen inom singel malt.

 

Du säger att du inte tänker bli någon fanatiker...det skall bli intressant och se hur din inställning kring detta ämne fortsätter...du har nu tagit steget till detta forum;)

 

Välkommen förresten.

 

Mvh

 

Med fanatiker menade jag att jag är inte kommer vara kräsen om någon serverar mig nått jag inte är van vid, och att ordna en samling på 150flaskor varav 140 är utanför systemets sortiment.

Inget illa menat annars. :-)

 

Jag brukar dricka blended på fester mest och burbon har jag inte provat många, någon amerikansk som jag tycket var för stark i smak och inte så gott.

 

min fråga om tips var att jag gillar den sorten (Glenfidich) och om någon kände till nått liknande i karaktär och smak.

Link to comment
Share on other sites

1332251725[/url]' post='165738']

Med fanatiker menade jag att jag är inte kommer vara kräsen om någon serverar mig nått jag inte är van vid, och att ordna en samling på 150flaskor varav 140 är utanför systemets sortiment.

Inget illa menat annars. :-)

 

Jag brukar dricka blended på fester mest och burbon har jag inte provat många, någon amerikansk som jag tycket var för stark i smak och inte så gott.

 

min fråga om tips var att jag gillar den sorten (Glenfidich) och om någon kände till nått liknande i karaktär och smak.

 

Om du gillar Glenfiddich så prova grannen (syskonet) Balvenie, den 15 åriga.Vad gäller is så finns det whiskies som gör sig bra med is, men det är sällsynt.Vet även de som dricker whsikyn nerkyld som snaps, vilket jag ännu inte vågat mig på, känns lite som slöseri, men för whiskies som gör sig med is så borde det funka.

 

Link to comment
Share on other sites

Vi hade provning i lördags. Och hade G M C C och DL OMC, för mig var OMC över lag bättre.

Vet inte om det är har med % att göra, men 50% känns som perfekt för min del, 43% tycker jag oftast är för klent.. :rolleyes:

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Att dricka med is kan ju vara något en varm sommarkväll, men då får det bli något billigt för det tar, som sagt, bort en hel del av smaken. Ett "problem" med is whisky är ju också att man helt tappar kontrollen på hur mycket vatten det är i den.. För varje sipp kommer det ju att vara mer smält is i glaset..Jag dricker nästan all "riktig" whisky med olika grad av vatten i, inte is. Tycker de flesta mår bra av några procents nervattning men undantag finns som alltid.

Karl-Johan Arto

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jag är helt ny på forumet, samt ny inom whisky. Dock med mångårig vinkunskap och älskare av cognac.

Whisky lärde jag mig tycka om under Skottladsresa i somras.

Nu till min fråga/synpunkt som gäller vatten i whiskyn:

 

Att det är en smaksak om vatten skall tillsättas eller inte anser jag självklart.

Och att en alkoholstark whisky (>45 %?) kan behöva en liten dos vatten för att komma till sin rätt låter också naturligt.

Vissa anser att "några droppar" vatten hjälper till att frigöra aromämnen mm.

 

I mitt nya "whiskyliv" tar jag endast en liten, liten mängd whisky i munnen. Där får whiskyn cirkulera runt en stund, vilket gör att den blandas upp med munnens saliv och under tiden njuter jag av smakerna. När whiskyn sedan hamnar i svalget är den len och kroppstempererad.

 

Är inte det ett naturligt "surrogat" för vatten?

 

Har någon av er hört talas om att man diskuterar vatten som tillsats i cognac?

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt ny på forumet, samt ny inom whisky. Dock med mångårig vinkunskap och älskare av cognac.

Whisky lärde jag mig tycka om under Skottladsresa i somras.

Nu till min fråga/synpunkt som gäller vatten i whiskyn:

 

Att det är en smaksak om vatten skall tillsättas eller inte anser jag självklart.

Och att en alkoholstark whisky (>45 %?) kan behöva en liten dos vatten för att komma till sin rätt låter också naturligt.

Vissa anser att "några droppar" vatten hjälper till att frigöra aromämnen mm.

 

I mitt nya "whiskyliv" tar jag endast en liten, liten mängd whisky i munnen. Där får whiskyn cirkulera runt en stund, vilket gör att den blandas upp med munnens saliv och under tiden njuter jag av smakerna. När whiskyn sedan hamnar i svalget är den len och kroppstempererad.

 

Är inte det ett naturligt "surrogat" för vatten?

 

Har någon av er hört talas om att man diskuterar vatten som tillsats i cognac?

Jag gör i stort sett som du och jag vattnar sällan min whisky. Men att cirkulera runt t ex en japanare på dryga 60% i munnen bedövar munhålan lite väl mycket. Jag brukar först sippa en liten liten del som inte får stanna för länge i munnen innan jag sväljer. Därefter vattnar jag vid behov efter att jag känt på styrkan. Ibland provar man ju blint så man får vara lite försiktig.

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Den whisky jag låter cirkulera runt i munnen ligger på 40 - 43% cirka.

Starkare whisky, framför allt i nivån runt 50% och uppåt, bör väl även tillverkarna anse skall spädas något - eller?

 

Whisky buteljerad vid 40, 43 eller 46 är redan nervattnad av destillerierna. (i 99 fall av 100).

 

Jag brukar prova alla whisky först utan vatten (vid alkoholstarkare whisky, en mindre mängd)... sedan provar jag med endast 1-3 droppar vatten beroende på mängd whisky bara för att lösgöra fler doft- och smak-aromer. Sedan tillsätter jag ännu mer vatten ifall det är en starkare whisky. Nedvattnad whisky räcker det oftast med 1-3 droppar vatten.

 

Det finns självklart whisky som jag föredrar att inte vattna alls.

  • Like 1

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Efter gamla synder med is, som används som "smakbedövare" till dålig whisky/ey, dricker jag nu min whisky handvärmd. Tycker de flesta släpper mer doft när glaset värms i handen till närmast kroppstemperatur. Vatten används oftast men när det är ny whisky för mig börjar jag väldigt försiktigt med ett par droppar och doserar sedan vidare tills jag hittar min balans. Men se alla svaren här som tips och absolut inte som några regler! Jag är stor (censurerat) av att man vet bäst själv, bara man har provat..

Karl-Johan Arto

Link to comment
Share on other sites

Läser man denna artikel: http://blog.khymos.org/2007/06/03/new-perspectives-on-whisky-and-water/ så påstår dom att is i vissa fall tar fram smaker som man annars missar.

 

Väldigt intressant läsning och missa inte kommentarerna längst ner!

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...