Jump to content
whiskyforum

Senast öppnade flaska. Korken åkte ur...


Recommended Posts

Och hur god var denna då?

 

På en höft runt 90 pinnar!

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

i början på veckan öppnades

Glendronach, Virgin Oak Finish, 14yo

Glendronach,Sauternes Finish, 14yo

Glendronach, Moscatel Finish, 15yo

Glendronach, Tawny Port Finish, 20yo

Patrik Bengtsson

 

 

The Diurach, Isle of Jura

Friends of Laphroaig, plot 404230

Ardbeg Commitee

Link to comment
Share on other sites

Igår åkte folien av Finealtan. Namnet betyder "elegant" och det är just vad Finealtan ä.

Glenmorangie Finealta 46 %

Doft: Kraftig vanilj, sött, toffé å kola finns där, aningen frukt oxå.

Smak: Mild men Vaniljen har kommandot blandat med lite frukt, mandarin.

Avslut: Lite kraftigare smak som bryter ut å dä ä väl det rökinslaget.

Detta är första bedömningen jag gör som jag delar med någon annan. Dä ä svårt å hitta dofter å smaker. :g:

Glenmorangies Finealta är en whisky som jag föll pladask för.:wub: Riktigt GOD.

Peter Granath

 

Glenmorangie collector

Link to comment
Share on other sites

Longrow C.V som några namnkunniga whiskyprövare har höjt till skyarna och blev förra året utsedd till ett superfynd.

Mycket finstämd i min gom med en vänlig men ändå markerad rökig bakgrund.

Smakar än bättre än den doftar, så det blev en angenäm stund när jag provade denna doldis.

Link to comment
Share on other sites

Longrow C.V som några namnkunniga whiskyprövare har höjt till skyarna och blev förra året utsedd till ett superfynd.

Mycket finstämd i min gom med en vänlig men ändå markerad rökig bakgrund.

Smakar än bättre än den doftar, så det blev en angenäm stund när jag provade denna doldis.

 

Nu sprätte jag till, vilka " namnkunniga " whiskyprovare har höjt den till skyarna ?

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Nu sprätte jag till, vilka " namnkunniga " whiskyprovare har höjt den till skyarna ?

 

 

Årets Superfynd 2009

Strathisla 25 Years Old , 43% Pris: 875 kr, art.nr: 466

 

Ardmore 1993, 43% Pris: 640 kr, art.nr: 87421

 

Bowmore 1998 Coopers Choice, 46% Pris: 639 kr, art.nr: 86477

 

Benrinnes 1974 Connoisseurs Choice, 43% Pris: 1100 kr, art.nr: 86441

 

Springbank 18 Years Old, 46% Pris: 1200 kr, art.nr: 86633

 

Macallan 1988 Speymalt, 43% Pris: 899 kr, art.nr: 80371

 

Benromach Organic, 43% Pris: 585 kr, art.nr: 86037

 

Longrow CV, 46% Pris: 625 kr, art.nr:86028

 

Mortlach 21 Years Old, 43% Pris: 999 kr, art.nr: 86351

 

Strathisla 1969 1st Fill Olorosso Sherry, 46% Pris: 1985 kr, art.nr: 87336

 

 

 

B-G Kronstam 4,5/5. / 5.55.4,5

 

Dagens Nyheter

 

 

Anders Gjörling 92 poäng

 

Whisky&Bourbon

 

 

Hasse Nilsson 83 poäng

 

Allt om Whisky

 

 

M. Christiansson 92 poäng

 

Dina Viner

 

 

Henrik Aflodal 92 poäng

 

Whiskyspot

Edited by Gigas
Link to comment
Share on other sites

Den enda som hade "rätt" poäng bland dessa var Hasse MacNilsson på 83 (själv har jag 84). Övriga ligger liiite högt :doh:

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Jim Murray har den på 95,5.. Känns som om du ligger liiite lågt :P

 

Murray har väll Preludium 01 på samma poäng.. När man inser hur fel vi andra poängsätter whisky känns det som man ska sluta prova och sälja hela samlingen :(

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi inte sura för att vi ibland har fel för en och annan godbit missar man kanske på grund av förutfattade meningar.

Om jag vågar mig på att jämföra denna Longrow CV med Ardbeg Ten så är saken klar för mig.

CV´n vinner "hands down" och passar mig utmärkt.

IMHO ska sägas!

Spelar poängenresultatet så stor roll? Kan man inte bara luta sig tillbaka och njuta oavsett vad andra tycker om innehållet i glaset.

Edited by Gigas
Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi inte sura för att vi ibland har fel för en och annan godbit missar man kanske på grund av förutfattade meningar.

Om jag vågar mig på att jämföra denna Longrow CV med Ardbeg Ten så är saken klar för mig.

CV´n vinner "hands down" och passar mig utmärkt.

IMHO ska sägas!

Spelar poängenresultatet så stor roll? Kan man inte bara luta sig tillbaka och njuta oavsett vad andra tycker om innehållet i glaset.

 

 

Det bevisar väl bara att smaken är som baken, "delad" :rolleyes: som frugan fick till det.

 

Och tur är väl det. Om alla tyckte lika vad skulle det då bli av det här forumet?

 

Nä, framför alla synpunkter och låt oss fortsätta diskutera och respektera varandras åsikter, även om vi inte alltid håller med.

...........................

Thomas Andersson

 

Member:

Ardbeg Committee

Friends of Laphroaig

Springbank Society

Södermalms Whiskysällskap

Swedish Whisky Society

Stockholm Whisky Enthusiasts

SMWS

Link to comment
Share on other sites

Jim Murray har den på 95,5.. Känns som om du ligger liiite lågt :P

Och själv då Thomas så ligger du på stadiga 95 eller :D

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Ni ligger lite högt bägge, har den på 82p :whistling:

 

Och jag gör en liten Murray, jag har den på skyhöga 85p...

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi inte sura för att vi ibland har fel för en och annan godbit missar man kanske på grund av förutfattade meningar.

Om jag vågar mig på att jämföra denna Longrow CV med Ardbeg Ten så är saken klar för mig.

CV´n vinner "hands down" och passar mig utmärkt.

IMHO ska sägas!

Spelar poängenresultatet så stor roll? Kan man inte bara luta sig tillbaka och njuta oavsett vad andra tycker om innehållet i glaset.

 

här varken surar någon eller har fel, men jag måste tillstå att jag är förvånad över aflodals poäng, de övrigas bedömningar tycker jag återspeglar deras trovärdighet som " whiskyexperter " själv tycker jag att C.V:n är ganska ordinär, en bra whisky men inget jag hoppar högt för, liksom Hasse har jag den på 83p.

 

Poängen kan tyckas vara oviktig för att den är subjektivt och att det är för sig själv man poängsätter och att man skall njuta av whiskyn, men i själva verket är det jätteviktigt att poängbedömningen är så seriös som möjligt av personer som delger den i pressen, många styr sina inköp av vad så kallade experter anser.

 

Poängen är ett sätt för oss nerds att tipsa varandra om bra resp. dåliga grejor, ett sätt att kommunicera vad vi tycker.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

här varken surar någon eller har fel, men jag måste tillstå att jag är förvånad över aflodals poäng, de övrigas bedömningar tycker jag återspeglar deras trovärdighet som " whiskyexperter " själv tycker jag att C.V:n är ganska ordinär, en bra whisky men inget jag hoppar högt för, liksom Hasse har jag den på 83p.

 

Poängen kan tyckas vara oviktig för att den är subjektivt och att det är för sig själv man poängsätter och att man skall njuta av whiskyn, men i själva verket är det jätteviktigt att poängbedömningen är så seriös som möjligt av personer som delger den i pressen, många styr sina inköp av vad så kallade experter anser.

 

Poängen är ett sätt för oss nerds att tipsa varandra om bra resp. dåliga grejor, ett sätt att kommunicera vad vi tycker.

 

Håller med och sökandet fortsätter.

 

"Man kan bli besviken över resultatet när man provar något nytt, men förblir hopplöst förlorad om man aldrig försöker"

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...