Jump to content
whiskyforum

Hur många flaskor har ni öppnade?


Recommended Posts

till er som har många flaskor öppnade:

ni är inte rädda för att dom ska bli gamla eller? jag tänker på syret i flaskorna, eller är det inte så stor risk för detta?

vet att jag själv är rädd för att öppna för många flaskor då jag är rädd att det ska bli gamla.

 

När innehållet minskar häller jag över till 30 / 10 / 5 / 3cl flaskor.

 

Mathias Bernövall fd Schön, Västerås

Aros Uisge Beatha Society

 

Fatägare Mackmyra Sherry/Rök

Fatägare Grythyttan

Fatägare Smögen

Fatägare Box

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hmm......41st, men det blir nog många ``BK´´ nu när semestern är på g, för det är ett gäng som är på upphällningens brant :blush:

För man är ju sugen på att öppna nått nytt gott ;)

 

/

Bola.......

Edited by Bola

mc.gif

 

Bosse Fagerman.

Link to comment
Share on other sites

till er som har många flaskor öppnade:

ni är inte rädda för att dom ska bli gamla eller? jag tänker på syret i flaskorna, eller är det inte så stor risk för detta?

vet att jag själv är rädd för att öppna för många flaskor då jag är rädd att det ska bli gamla.

 

Det tar väl ett bra tag innan en öppnad whisky blir "gammal"? eller hur lång tid tar det egentligen?

 

Jag resonerar som så att om en whisky i min ägo skulle bli utsatt för oxidation så betyder det bara att jag inte gillade den, alltså ingen större förlust.

Link to comment
Share on other sites

Det tar väl ett bra tag innan en öppnad whisky blir "gammal"? eller hur lång tid tar det egentligen?

 

Jag resonerar som så att om en whisky i min ägo skulle bli utsatt för oxidation så betyder det bara att jag inte gillade den, alltså ingen större förlust.

 

Ett år brukar man väl säga. Jag brukar inte bry mig om att hälla över de lite enklare vardagsbuteljerna. Men öppnar jag lite dyrare så häller jag direkt över till 20 resp 10-cl flaskor.

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

Många av mina ca 50 flaskor har varit öppnade i drygt ett år nu, vi får se om någon blir "dålig". Har även medvetet ställt undan en Lagavulin 16 med bara en skvätt kvar för att se vad som händer med den, kanske testa en cl i kvartalet..

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

...41st buteljer och ca. 60 samples.

Martin Kallberg

Link to comment
Share on other sites

Ett gäng samples som avnjutes och löpande fylls på med nya samples och uppskattningsvis ca 15 buteljer.

Ronny Wettervik
Uppsala

Söker äldre och/eller udda releaser av Lagavulin både sample och helrör.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Försöker hålla mig till att ha mindre än 20 öppnade flaskor, men har idag 24 som är öppnade. Dessutom ett gäng med samples, allt efter smak och behov :) .

 

Slainté

/MacLeod

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har också ett 20-tal.

Det blir ju så, det är en del som är väldigt dryga.

Inchmoan, Inchmurrin och Croftengea verkar i stort sett vara för evigt medan öppnade Arbeg och Brora evaporerar meddetsamma.

Är det inte konstigt????

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

11 flaskor öppnade nu. Har även en Mackmyra första utgåvan batch 1 som grabben ska få om 15 år. Kul att spara den åt honom när han är född samma år som flaskan släpptes.

Stefan Johansson är alltid intresserad av Caol Ila samples.

Link to comment
Share on other sites

11 flaskor öppnade nu. Har även en Mackmyra första utgåvan batch 1 som grabben ska få om 15 år. Kul att spara den åt honom när han är född samma år som flaskan släpptes.

Ska den stå öppnad i 15 år?

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Hade en gräns på 20 öppnade flaskor innan. Nu har jag flyttat den till 26 :). Det är iaf vad jag har öppnade flaskor nu. Idkar också metoden på att hälla upp på sampleflaskor när det börjar sina i flaskorna.

Slaínte

Holger Berndt, Lindås

-------------------------------------------

Ardbeg Committee member

Bowmore Inner Core

Friends of Laphroaig

Friends of Classic Malts

Malty Towers Whisky Association

Link to comment
Share on other sites

Det blev en liten överaskning för mig själv.. Trodde inte jag hade så många öppnade men efter en titt i skåpet så har jag i dagsläget 24 öppnade flaskor (+några mindre flaskor, 20cl) och 34 oöppnade. Samples har jag några få för de har en tendens att bli uppdruckna eftersom man är så nyfiken på nya upplevelser..

Karl-Johan Arto

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...